Dockwise « Terug naar discussie overzicht

Overname Fairstar

42 Posts, Pagina: « 1 2 3 | Laatste
pim f
0
Dockwise: mysterie van het vijfde schip van Fairstar
Mathijs Schiffers
woensdag 29 augustus 2012, 04:00

Zeetransporteur Dockwise moet vandaag oordelen over het laatste jaarverslag van het ingelijfde Fairstar Heavy Transport. Daarin zou de bestelling van een duur schip ten onrechte niet zijn vermeld.

In de spraakmakende soap over de overname van de kleine zeevervoerder Fairstar Heavy Transport door de almachtige marktleider Dockwise wordt vandaag een nieuw hoofdstuk geschreven. Op het Fairstar-kantoor in Rotterdam staat een aandeelhoudersvergadering gepland met een precair agendapunt: vaststelling van de jaarrekening over 2011.

'Not amused'

Dockwise bezit inmiddels 99% van Fairstar en bepaalt dus wat het wordt: goedkeuren of afkeuren. Maar de kwestie is niet eenvoudig en kan grote gevolgen hebben. Dockwise is namelijk ‘not amused’ over de bestelling van een nieuw, vijfde schip door Fairstar, waar het volgens eigen zeggen pas achter is gekomen toen het eindelijk toegang tot de boeken kreeg. Het schip, dat Dock­wise niet nodig heeft, kost $?110 mln. Afbestellen kan slechts tegen een boete van $?37,5 mln.

Dockwise meent dat het misleid is, aangezien het aan de beurs van Oslo genoteerde Fairstar de bestelling nimmer duidelijk aan de markt zou hebben medegedeeld. Volgens Dockwise is de verplichting in 2011 aangegaan en had er melding van gemaakt moeten worden in het jaarverslag over dat jaar, hetgeen niet is gebeurd.

Uitstel met consequenties

De ‘note’ die Dockwise daarover aan het jaarverslag heeft toegevoegd is voor zover bekend nog niet voorzien van een goedkeurende verklaring door accountant KPMG. In de huidige vorm kan het verslag niet in stemming gebracht worden. De jaarrekening dan maar zonder ‘note’ goedkeuren, betekent dat Dockwise zijn kansen om eventuele schade als gevolg van vermeend gebrekkige correspondentie op betrokkenen te verhalen, ziet afnemen.

Uitstel lijkt voor de hand te liggen, maar ook dat heeft consequenties. In een desperate poging om de bij de overname dwarsliggende Fairstar-topman Philip Adkins weg te krijgen, zou Dock­wise zich volgens bronnen verplicht hebben om vandaag de jaarrekening wel degelijk goed te keuren. Als dat niet gebeurt, kan dat betekenen dat Dockwise zijn kwelgeest Adkins — die schande spreekt van het verwijt van gebrekkige communicatie — zich weer vrij voelt om terug te slaan.
pardon
0
Fairstar-bestuur kreeg $10 mln mee
Mathijs Schiffers
vrijdag 31 augustus 2012, 07:39
update: vrijdag 31 augustus 2012, 07:43

More Sharing Services

Fairstar
De bestuurders Philip Adkins en Willem Out van de kleine zeetransporteur Fairstar Heayvy Transport ontvingen een astronomische $10 mln als gevolg van de overname door concurrent Dockwise, wat tot hun vertrek heeft geleid.

Bedrijfsinformatie
Fairstar Heavy Transport N.V. Dockwise Ltd
Koers:
Verschil:
Nieuws | Koers | Kerncijfers
Meer over dit onderwerp
Geen stemming over jaarverslag Fairstar Dockwise: mysterie van het vijfde schip van Fairstar Dockwise en Fairstar-top alsnog akkoord
Dat staat in verslag over het tweede kwartaal van Fairstar dat donderdagavond laat via de beurs van Oslo, waar het bedrijf genoteerd staat, is gepubliceerd.
Als gevolg van de betalingen verdiende Adkins, de Amerikaanse ceo van Fairstar die zich fel tegen de overname heeft verzet, liefst $6 mln over de eerste helft van het jaar. Dat bedrag is inclusief uitbetaalde aandelen en basisloon.
Mede dankzij de betalingen aan het management schreef Fairstar in het tweede kwartaal een verlies van $33 mln.
Overnameslag Dockwise
Dockwise lijfde Fairstar de afgelopen maanden in na een korte spraakmakende overnameslag. Het bedrijf meldde zijn intenties pas toen het al 54% van de aandelen verkregen had. Fairstar-topman Adkins ontplofte daarop en liet geen middel onbenut om zijn belagers voor schut te zetten.
Tussen Dockwise en Adkins loopt nu nog een verhit debat over de bestelling van een duur nieuw schip door Fairstar, waar Dockwise pas achter zou zijn gekomen toen het meer dan 95% van de aandelen bezat en Adkins vertrokken was.
Beloningspakket controversieel
Het beloningspakket van Adkins en medebestuurder Out is altijd controversieel geweest. De bepaling dat Adkins vier jaarsalarissen plus vier maal de maximale bonus meekrijgt als Fairstar wordt overgenomen en hij moet vertrekken, vormde bij vaststelling in direct al reden tot een fikse ruzie met de toenmalige Chinese grootaandeelhouder Oceanus.
Adkins verdiende bij het kleine Fairstar meer dan zijn collega André Goedée bij het veel grotere Dockwise. Daarover zei Adkins in maart 2011 in het FD: ‘Ik werk waarschijnlijk vijf keer zo hard.’
42 Posts, Pagina: « 1 2 3 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
921,92  -3,99  -0,43%  28 feb
 Germany40^ 22.555,90 +0,02%
 BEL 20 4.420,51 -0,60%
 Europe50^ 5.455,27 -0,15%
 US30^ 43.818,00 0,00%
 Nasd100^ 20.879,40 0,00%
 US500^ 5.952,17 0,00%
 Japan225^ 37.585,40 0,00%
 Gold spot 2.857,60 0,00%
 EUR/USD 1,0375 -0,20%
 WTI 70,08 -0,09%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

Van Lanschot ... +4,09%
ADYEN NV +2,53%
HEIJMANS KON +1,76%
ACOMO +1,59%
DSM FIRMENICH AG +1,48%

Dalers

Kendrion -5,98%
AMG Critical ... -4,99%
AZERION -4,20%
AALBERTS NV -3,13%
ASML -2,93%