Dockwise: mysterie van het vijfde schip van Fairstar
Mathijs Schiffers
woensdag 29 augustus 2012, 04:00
Zeetransporteur Dockwise moet vandaag oordelen over het laatste jaarverslag van het ingelijfde Fairstar Heavy Transport. Daarin zou de bestelling van een duur schip ten onrechte niet zijn vermeld.
In de spraakmakende soap over de overname van de kleine zeevervoerder Fairstar Heavy Transport door de almachtige marktleider Dockwise wordt vandaag een nieuw hoofdstuk geschreven. Op het Fairstar-kantoor in Rotterdam staat een aandeelhoudersvergadering gepland met een precair agendapunt: vaststelling van de jaarrekening over 2011.
'Not amused'
Dockwise bezit inmiddels 99% van Fairstar en bepaalt dus wat het wordt: goedkeuren of afkeuren. Maar de kwestie is niet eenvoudig en kan grote gevolgen hebben. Dockwise is namelijk ‘not amused’ over de bestelling van een nieuw, vijfde schip door Fairstar, waar het volgens eigen zeggen pas achter is gekomen toen het eindelijk toegang tot de boeken kreeg. Het schip, dat Dockwise niet nodig heeft, kost $?110 mln. Afbestellen kan slechts tegen een boete van $?37,5 mln.
Dockwise meent dat het misleid is, aangezien het aan de beurs van Oslo genoteerde Fairstar de bestelling nimmer duidelijk aan de markt zou hebben medegedeeld. Volgens Dockwise is de verplichting in 2011 aangegaan en had er melding van gemaakt moeten worden in het jaarverslag over dat jaar, hetgeen niet is gebeurd.
Uitstel met consequenties
De ‘note’ die Dockwise daarover aan het jaarverslag heeft toegevoegd is voor zover bekend nog niet voorzien van een goedkeurende verklaring door accountant KPMG. In de huidige vorm kan het verslag niet in stemming gebracht worden. De jaarrekening dan maar zonder ‘note’ goedkeuren, betekent dat Dockwise zijn kansen om eventuele schade als gevolg van vermeend gebrekkige correspondentie op betrokkenen te verhalen, ziet afnemen.
Uitstel lijkt voor de hand te liggen, maar ook dat heeft consequenties. In een desperate poging om de bij de overname dwarsliggende Fairstar-topman Philip Adkins weg te krijgen, zou Dockwise zich volgens bronnen verplicht hebben om vandaag de jaarrekening wel degelijk goed te keuren. Als dat niet gebeurt, kan dat betekenen dat Dockwise zijn kwelgeest Adkins — die schande spreekt van het verwijt van gebrekkige communicatie — zich weer vrij voelt om terug te slaan.