TomTom « Terug naar discussie overzicht

Vr 28 mrt - Groeimarkt bus. sol. & consumer

110 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 | Laatste
[verwijderd]
0
Het semi integratie spul mag je van mij wel consumer noemen. Die kan de 'consument' (zelfs achteraf) er op bestellen en er op klikken. (zie linkjes) En als het af-fabriek is (dat noemen ze bij tomtom "factory fitted") zoals R-link dan mag het wel automotive heten, want dan is het een beslissing van de autofabrikant om het er in te doen.

Fiat semi integratie: (niet gerapporteerd onder automotive)
www.tomtom.com/nl_nl/products/car-nav...

Fiat factory fitted: (wel gerapporteerd onder automotive)
www.tomtom.com/nl_nl/products/car-nav...

Opel semi integratie:
www.tomtom.com/nl_nl/products/car-nav...

BMW semi integratie:
s1.cdn.autoevolution.com/images/news/...

Eens over die optiebeloningen enzo. Laat dat zichtbaar, waarom zou je dat ineens niet meer willen? Dat het common practice is, is niet echt een reden, hooguit een verantwoording. Willen ze de optiebeloningen verhogen ofzo, dat ze dat uit beeld willen houden? Zo ja, zit er dan iets moois aan te komen en wil men daar met opties van gaan profiteren?
bart1805
0
quote:

*Justin* schreef op 28 maart 2014 18:41:

Aan de nieuwe reporting methode is te zien dat de hardware omzet die wordt afgestoten en 'verloren' gaat bij automotive nauwelijks ebit in zich droeg. 1,5 miljoen euro in eerste helft 2013 en 11,1 miljoen in het hele jaar. Maar die sprint in tweede helft kun je denk ik toeschrijven aan R-Link, en dat contract blijft!

Dus per saldo is het afscheid nemen van hardware in automotive iets dat vooral de omzet in automotive raakt (in de oude reporting style) maar onder aan de streep nauwelijks verschil maakt. De marge zit op kaarten en software. En bijvoorbeeld bij Fiat group stopt tomtom met hardware, maar blijven ze kaarten en software doen, en dat breidt zich ook uit binnen de FIAT familie (Chrysler).

De nieuwe manier van rapporteren maakt duidelijker of er groei komt in automotive content (incl traffic) en geeft een geruststellend signaal over wat je moet 'missen' zonder hardware. Het PSA contract gaat er verhoudingsgewijs hard in klappen komend jaar, nu hardware niet meer gerapporteerd wordt onder automotive.

Kijk eens naar de ebit bijdrage van het C&S deel van automotive: negatief. Leg eens uit waar dan precies de marge zit op die kaarten en software.
bart1805
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 28 maart 2014 19:29:

[...]
Ja, maar ik ben niet onverdeeld gelukkig met de veranderingen in de rapportage.
Het consequente principe van omzet-segmentering al naar gelang het type klant wordt losgelaten. Dat hardware van Automotive wel naar Consumer gaat, maar van BusSol niet, is ook niet consequent.
Een ander gevolg is dat de analyse van de Consumeromzet (toch al lastig door deferred revenues en de introductie van fitnessproducten) moeilijker wordt.

En die stock compensation costs (opties e.d. voor personeel en management) zouden ze van mij ook wel expliciet mogen blijven vermelden, al gaat dat niet om grote bedragen. (Hoewel, vergelijk het eens met de overblijvende nettowinst ...!)

Precies. Het basis idee van de verdeling in units verdwijnt. Niet meer type klant, maar soms type klant, maar als het beter uitkomt kijken we niet naar type klant, maar naar type omzet. Flauwekul en oppoetsgedrag.
[verwijderd]
1
quote:

bart1805 schreef op 28 maart 2014 20:43:

[...]
Kijk eens naar de ebit bijdrage van het C&S deel van automotive: negatief. Leg eens uit waar dan precies de marge zit op die kaarten en software.
Hardware bestaat uit variabele kosten. Als je dan een lage ebit hebt dan is je marge niet goed.

Content & Services bestaat grotendeels uit vaste kosten (onderhoud kaarten en traffic en software ontwikkeling). Bij meeropbrengsten zijn er weinig meerkosten. Volumegroei is dus nodig. De omzet uit componenten (nieuwe traffic deals) moet nog komen (zie voorwoord jaarverslag), net als die uit het psa contract. De meeropbrengst daaruit komt bijna rechtstreeks de ebit in lopen. De nieuwe wijze van rapporteren gaat zichtbaarder maken hoeveel de c&s binnen automotive groeit.

Dat het oppoetsen is, lijkt mij onzin. De cijfers worden er niet beter of slechter van. In de jaar op jaar vergelijking gaan ze ook geen oude en nieuwe methode naast elkaar zetten (dat zou vertekenen), de cijfers van 2013 zijn met terugwerkende kracht aangepast (for comparative purposes only), zodat je een eerlijk vergelijk krijgt.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

pwijsneus schreef op 28 maart 2014 13:06:

[...]

Die split is ook terug te zien bij de profs. Er zijn grote posities (op een zeer lage koers) aangekocht door verschillende partijen.
www.grootaandeelhouders.nl/aandelen/t...
...

(wat een bizar lage free float!!)

De link hierboven bevat (oude) dubbeltellingen. De grote posities zijn, zie TT-jaarverslag p.25:

Harold Goddijn 11.8%
Corinne Goddijn-Vigreux 11.8%
Pieter Geelen/Stichting Beheer Moerbei 11.8%
Peter-Frans Pauwels/Stichting Beheer Pillar Arc 11.8%
Flevo Deelnemingen IV BV (Dasym/Janivo) 10.2%
BNP Paribas Investment Partners SA 3.8%

Waarbij de volgende opmerkingen:

1. Ze citeren de AFM (met alle beperkingen vandien). Maar ik ga er van uit dat de eerste vier grootaandeelhouders/founders hier eerlijk hun positie per 31-12-2013 weergeven. Ten aanzien van Flevo etc., en zeker BNP, weet het TT-bestuur officieel ook niet meer dan wat via de AFM bekend is...

2. Het zijn getallen per 31-12-2013. Ik geloof dat bestuurders zoals HG elke verandering in positie moeten melden, maar voor de rest gelden alleen de meldingsgrenzen van 10%, 15% etc. (Mogelijk zijn de regels recent iets gewijzigd, nu geen zin om het na te zoeken.)

3. Bij Flevo Deelnemingen kan de positie nu dus overal tussen 10% en 15% liggen, zonder dat we het weten.

Hoe dan ook, met die 'bizar lage free float' valt het wel mee.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

*Justin* schreef op 28 maart 2014 21:54:

[...]

...

Dat het oppoetsen is, lijkt mij onzin. De cijfers worden er niet beter of slechter van. In de jaar op jaar vergelijking gaan ze ook geen oude en nieuwe methode naast elkaar zetten (dat zou vertekenen), de cijfers van 2013 zijn met terugwerkende kracht aangepast (for comparative purposes only), zodat je een eerlijk vergelijk krijgt.
Nee, echt oppoetsen is het niet. En ja, ze zullen 'vergelijkende' cijfers geven.

Maar ik zie het toch als een poging om de cijfers dusdanig te gaan hergroeperen en rapporteren dat het TT's 'strategy' zoveel mogelijk steunt, met vager maken van zaken die in dat opzicht wat minder goed uitkomen.

Ik ben het eens met @martinmartin, die hier ergens iets zei als: "Als ze echt helder willen zijn, zouden ze de hardware/C&S verhouding per business segment moeten gaan rapporteren."
En de deferred revenues ook, voeg ik er aan toe. (Om van het verbeteren van stomme fouten in hun toelichtende dia's maar te zwijgen.)
Beperktedijkbewaking
0
quote:

*Justin* schreef op 28 maart 2014 20:22:

Het semi integratie spul mag je van mij wel consumer noemen. Die kan de 'consument' (zelfs achteraf) er op bestellen en er op klikken. (zie linkjes) En als het af-fabriek is (dat noemen ze bij tomtom "factory fitted") zoals R-link dan mag het wel automotive heten, want dan is het een beslissing van de autofabrikant om het er in te doen.

Fiat semi integratie: (niet gerapporteerd onder automotive)
www.tomtom.com/nl_nl/products/car-nav...

Fiat factory fitted: (wel gerapporteerd onder automotive)
www.tomtom.com/nl_nl/products/car-nav...

Opel semi integratie:
www.tomtom.com/nl_nl/products/car-nav...

BMW semi integratie:
s1.cdn.autoevolution.com/images/news/...

...

Met deze voorbeelden kan ik leven, als het om het 'overplaatsen' naar Consumer gaat. Maar hoe zit het met 'factory-fitted' hardware? Dat gaat ook over naar Consumer, als ik TT's bericht goed lees. En dat is uitermate verwarrend! Blijft de bijbehorende C&S dan wel onder Automotive?

Er zijn twee mogelijkheden:

1. Consumenten beslissen zelf over een aan te schaffen navigatie-apparaat (direct of after sales), en/of de bijbehorende C&S. Het product is 'zelfstandig' geprijsd. Dat is Consumer, ook als de hardware-versie aangepast is op het type auto.

2. Je hebt geen keus, het hoort bij de auto (al dan niet als optie), incl. C&S. De prijs maakt deel uit van de totale, door de fabrikant bepaalde, autoprijs (en wat de autofabrikant daarvoor aan TT betaalt). Dat valt m.i. onder Automotive.

Maar dat laatste gaat TT nu opsplitsen ('hardware' naar Consumer), terwijl ze met de autofabrikant maar één contract hebben... (neem ik aan).
En dat opent voor TT dus legio mogelijkheden om met omzetten te gaan schuiven, al naar gelang het beste bij hun PR past... Het zal de boekhouder of accountant worst zijn wat hardware en wat software is. Het lijkt op een optioneel rookgordijn (met excuus aan de gelijknamige poster).
Of ben ik nu te wantrouwend?
[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 30 maart 2014 09:10:

[...]

Met deze voorbeelden kan ik leven, als het om het 'overplaatsen' naar Consumer gaat. Maar hoe zit het met 'factory-fitted' hardware? Dat gaat ook over naar Consumer, als ik TT's bericht goed lees. En dat is uitermate verwarrend! Blijft de bijbehorende C&S dan wel onder Automotive?

Er zijn twee mogelijkheden:

1. Consumenten beslissen zelf over een aan te schaffen navigatie-apparaat (direct of after sales), en/of de bijbehorende C&S. Het product is 'zelfstandig' geprijsd. Dat is Consumer, ook als de hardware-versie aangepast is op het type auto.

2. Je hebt geen keus, het hoort bij de auto (al dan niet als optie), incl. C&S. De prijs maakt deel uit van de totale, door de fabrikant bepaalde, autoprijs (en wat de autofabrikant daarvoor aan TT betaalt). Dat valt m.i. onder Automotive.

Maar dat laatste gaat TT nu opsplitsen ('hardware' naar Consumer), terwijl ze met de autofabrikant maar één contract hebben... (neem ik aan).
En dat opent voor TT dus legio mogelijkheden om met omzetten te gaan schuiven, al naar gelang het beste bij hun PR past... Het zal de boekhouder of accountant worst zijn wat hardware en wat software is. Het lijkt op een optioneel rookgordijn (met excuus aan de gelijknamige poster).
Of ben ik nu te wantrouwend?

Misschien ben je een beetje te wantrouwend, want alle hardware ex Renault gaat er dit jaar uit, dus veel valt er daarna niet te schuiven. Als je kijkt hoeveel hardware omzet vanuit automotive naar consumer gaat (en dit jaar stopt) dan is de hele verlaging van de outlook van 2014 tov 2013 te verklaren daaruit. Dit betekent m.i. dat de overige omzet niet krimpt en tomtom ook niet verder kan krimpen als de hardware uitgefaseerd is.

Of tomtom maar 1 contract heeft per autofabrikant weet ik niet. Zou ook kunnen dat tomtom een rekening stuurt per hardware unit (daar maken ze immers per stuk kosten voor) en daar bovenop 1 totaalbedrag voor het onderhoud zeg maar, zijnde de services (maps, traffic) en software updates. Ongeacht het aantal verkochte hardware units. Ik weet het niet, maar zo zou het kunnen. Het servicecontract valt dan onder automotive en de hardware unit sales onder consumer, omdat dat een consumentenbesteding is.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

*Justin* schreef op 30 maart 2014 12:07:

[...]

Misschien ben je een beetje te wantrouwend, want alle hardware ex Renault gaat er dit jaar uit, dus veel valt er daarna niet te schuiven. Als je kijkt hoeveel hardware omzet vanuit automotive naar consumer gaat (en dit jaar stopt) dan is de hele verlaging van de outlook van 2014 tov 2013 te verklaren daaruit. Dit betekent m.i. dat de overige omzet niet krimpt en tomtom ook niet verder kan krimpen als de hardware uitgefaseerd is.
...
OK over dat evt. wantrouwen, maar verder schrijf je hier wat mysterieus.
Een lagere outlook is te verklaren uit een verandering in de wijze van rapporteren? Nee toch?

Ik zie het zo: TT schuift alle (dalende) hardware-omzetten, behalve die bij BusSol, onder Consumer. Waar het bij de dalende verkopen van klassieke PND's en moeilijke deferred revenues bij GO's minder opvalt...

En ja, dan daalt de overige (C&S) omzet niet verder, hopen we. Ik ben daar niet pessimistisch over, maar zie wel een opgetrokken rookgordijn...
Maar goed, het wordt uitgefaseerd, zegt TT (ex-Renault dus).

Wat zegt dit alles trouwens over de strategie van TT cq de autofabrikanten? Meer 'CarPlay'? Zeker meer onafhankelijkheid bij de autofabrikanten m.b.t. de content-leveranciers (zo komen Nokia-HERE en zelfs Inrix dus in beeld). Of moet TT het via tussenpartijen als Harman gaan spelen?
[verwijderd]
0
Je begreep me verkeerd of ik legde het niet goed uit.

De outlook is niet te verklaren door de rapportagewijze, uiteraard. Maar wel door uitfaseren hardware automotive. Ik schat dat het uit te fasereren gedeelte (alle hw ex renault) 60 mln is. Kijk maar hoeveel euro ze overhevelen. TomTom prognotiseert nu 900 mio omzet in haar outlook tegenover 960 vorig jaar.

Het klopt dat nu vooral de Harmannen en Continantals belangrijk zijn geworden. Goddijn zei ergens dat de relatie met die Tier1 partijen "nauwer dan ooit tevoren" is en dat ze "op basis van die relaties nieuwe deals verwachten te scoren".
110 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 31 jan 2025 17:35
Koers 5,115
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 5,225
Laag 5,040
Volume 1.459.832
Volume gemiddeld 205.354
Volume gisteren 1.459.832