Een Chinees die begrip heeft om de werkgelegenheid in Zweden in stand te houden en zelf een geslaagd zakenman is in China....probeer hem maar te vinden. Die bestaat niet. Hoe je het ook wendt of keert, hoe het bedrijf ook heet, ze willen op langere termijn zeker geen dealer/importeur worden van een bedrijf dat in Zweden auto's maakt. Dat is 1: Geen auto's uit Zweden voor de Chinese markt op de middelange termijn.
Dan 2: Binnen korte tijd (een jaar, twee jaar) is het aantal Europese rijders dat een SAAB koopt op basis van merkimago gedaald tot 10% van wat het was. Komt daarbij de overcapaciteit, de vraag naar doorontwikkelde en goedkope wagens, dan heeft SAAB helaas niets meer te zoeken in deze wereld en is over dan pure nostalgie. Dus productie in Zweden heeft geen kans van overleven. Je moet of (auto)gek of (auto)romanticus zijn om te geloven dat SAAB ooit weer in grote hoeveelheden geproduceerd en verkocht gaat worden. Merkentrouwheid is zo snel afgenomen in deze wereld. Mensen stappen over van Mercedes naar SSangyon, dus waarom niet van SAAB naar Hyundai of Audi?
Ook aan een dergelijke situatie valt geld te verdienen: adviesopdrachten, advocaten, goedkope boedels kopen, subsidies tactisch inzetten, naamsbekendheid...daarom gebeurt dit nog.
De wereld is hard, maar dit heeft geen enkele kans van overleving.