Smit Internationale « Terug naar discussie overzicht

Maersk haakt af als koper sleepdienst

4 Posts
pim f
0
Smit ziet niets in verkoop divisies aan private equity
2 december 2008, 8:02 uur | FD.nl
Door: Schiffers, M.

Maritiem dienstverlener Smit Internationale ziet niets in de verkoop van onderdelen aan private equity-bedrijven om de impasse met belager Boskalis te doorbreken.

Dat zegt ceo Ben Vree in een interview met deze krant. 'We zijn recent door meerdere private equity-bedrijven gebeld, al dan niet gezonden door Boskalis. Ze wilden divisies van ons overnemen. Maar ik blijf tegen splitsing van Smit.'

Voor Smit is een spannende week aangebroken. Boskalis moet uiterlijk op 8 december zeggen of, en onder welke voorwaarden, het een bod op Smit uitbrengt. Volgens het plan dat Boskalis in september ontvouwde, wil de baggeraar Smit overnemen voor euro 1,11 mrd en vervolgens de havensleeptak doorverkopen. De beoogde koper van deze divisie, het Deense A.P. Møller-Maersk, is volgens bronnen echter afgehaakt.

Een kleine drie weken terug opperde fondsbeheerder Alex Otto van verzekeraar Delta Lloyd, die zowel aandelen Boskalis als Smit bezit, een ander plan. Daarbij gaan de divisies terminals en Transport & Heavy Lift van Smit naar Boskalis, maar gaat Smit zelfstandig verder. Vree zegt dat 'wat mij betreft' ook dit plan van tafel is.

Ruil terminals tegen aandelen Smit

Een ruil van de terminals tegen de aandelen Smit, die Boskalis inmiddels via de beurs kocht - goed voor een belang van 20% in het sleep- en bergingsbedrijf - is in Vree's optiek ook geen optie. 'Want hoe moet je die aandelen waarderen? Boskalis heeft er veel meer voor betaald dan wat ze nu waard zijn op de beurs. En als er geen bod komt, worden die aandelen in eerste instantie nog minder waard.'

Als er geen overeenstemming komt, loopt Smit het risico dat Boskalis als aandeelhouder aan het bedrijf verbonden blijft. Voor Vree is dat geen probleem. 'Zolang ze maar niet alle besluiten gaan dwarsbomen. We betalen een mooi dividend, dus het is ook voor Boskalis een goede belegging.'

Vijandige overnameplannen Boskalis

Het vraaggesprek met Vree had plaats na afloop van een bijeenkomst op het Rotterdamse Scheepvaart en Transport College, over de stokkende instroom van nieuwe leerlingen. Op de bijeenkomst stak Hans Smits, directeur van het Rotterdamse havenbedrijf, Vree en Smit nog een hart onder de riem. 'Wij kijken met gefronste wenkbrauwen naar de vijandige overnameplannen van Boskalis. Het creëert onrust in de haven en demotiveert personeel. Je moet er niet aan denken dat Boskalis dit doorzet.'

Boskalis zegt in een reactie 'begrip' te hebben voor de zorg en er niet op uit te zijn onrust te creëren.
DirkDeNeu
0
Ik had verwacht dat ik wat had kunnen lezen over" Maersk haakt af als koper sleepdienst".

Maar dat zie ik in het bericht niet terug?????
of mis ik wat?
[verwijderd]
0
"Volgens het plan dat Boskalis in september ontvouwde, wil de baggeraar Smit overnemen voor euro 1,11 mrd en vervolgens de HAVENSLEEPTAK doorverkopen. De beoogde koper van deze divisie, het Deense A.P. Møller-Maersk, is volgens bronnen echter afgehaakt."

Jammer dat de bronnen niet genoemd worden
pim f
0
quote:

DirkDeNeu schreef:

Ik had verwacht dat ik wat had kunnen lezen over" Maersk haakt af als koper sleepdienst".

Maar dat zie ik in het bericht niet terug?????
of mis ik wat?
Zie wat lute schreef. Het leek mij verreweg de belangrijkste alinea, en het openen van een nieuw topic waard. Ik heb de rest van het bericht maar meegenomen. Natuurlijk kan er nog een andere koper opdoemen, maar op zich is dit niet echt supernieuws voor zij die in een boskalis-koop geloven.

PS ik heb nul aandelen Smit en ook geen opties oid. wel wil ik ze kopen als de deal met boskalis strandt en de koers (denkelijk) hard wegzakt.
4 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

AEX
921,92  -3,99  -0,43%  28 feb
 Germany40^ 22.555,90 +0,02%
 BEL 20 4.420,51 -0,60%
 Europe50^ 5.455,27 -0,15%
 US30^ 43.818,00 0,00%
 Nasd100^ 20.879,40 0,00%
 US500^ 5.952,17 0,00%
 Japan225^ 37.585,40 0,00%
 Gold spot 2.857,60 0,00%