Nedschroef « Terug naar discussie overzicht

Weer een fonds van het damrak af

15 Posts
[verwijderd]
0
Nedschroef is benaderd met een bod door
participatiemaatschappij Gilde. Gilde biedt 57 euro per aandeel
van de industrieel toeleverancier. Het aandeel sloot vrijdag op
46,49 euro.
Bron: ANP
[verwijderd]
0
RTRS-Investeerder Gilde wil Nedschroef van beurs halen
HELMOND (ANP) - Investeringsmaatschappij Gilde Buy Out
Partners heeft belangstelling voor Nedschroef. De investeerder
waardeert de producent van bevestigingsmiddelen voor de
auto-industrie op 57 euro per aandeel. Dat maakte Nedschroef
maandag bekend. Het gaat om een niet-bindend, indicatief bod.

Het bestuur van Nedschroef heeft besloten om een onderzoek
in te stellen naar de aantrekkelijkheid van het bod. Daartoe wil
de onderneming adviseurs inschakelen.

Er zijn volgens Nedschroef momenteel geen inhoudelijke
gesprekken gaande met Gilde. Het onderzoek zit in de verkennende
fase en het duurt nog enige weken of maanden voor het hele
proces kan worden afgerond.

((Tim Preger, email economie(at)anp.nl, +31 20 504 5999))
[verwijderd]
0
Handel aandeel Nedschroef ligt stil
15 Jan 07, 11:11
AMSTERDAM (DFT) - In het aandeel Nedschroef is vandaag nog niet gehandeld. Dit houdt verband met het bod dat Investeringsmaatschappij Gilde Buy Out Partners vandaag op het bedrijf heeft uitgebracht.
Het bod van De Gilde bedraagt 57 euro, terwijl het aandeel Nedschroef afgelopen vrijdag rond 46 euro sloot.

Volgens een woordvoerster van Euronext is de hoogte van het bod er de oorzaak van dat er nog niet in het aandeel is gehandeld.

"Nedschroef is een veilingfonds. Er zijn twee veilingmomenten: om half elf en om half vijf. Om half elf heeft er geen handel in het aandeel plaatsgevonden, omdat vraag en aanbod te ver uit elkaar lagen. Om half vijf is er dus een tweede veiling van het aandeel, maar het kan ook zijn dat er dan opnieuw geen handel in het aandeel plaatsvindt", zegt woordvoerster Anja de Kiewit.
Eddy Raymann
1
quote:

De Bandiet schreef:

57 euro per aandeel!? Iemand enig idee of dit reeel is?
Beste Nedschroefvrienden,

Hadden we gelijk, of hadden we gelijk ? Ja, dit is natuurlijk mooi. Zo'n 5 jaar geleden stond Nedschroef al in de potentiële overnamelijsten en speculeerde menig aandeelhouder hierop. En net toen we dat al weer wat vergeten hadden, krijgen we Gilde met 57 euro (indicatief!).

Wat vind ik ervan ? Ik heb destijds nedschroef op 17 gekocht, en was daarmee nog 2 jaar te laat. Het is de afgelopen jaren gewoon een prachtaandeel gebleken en gebleven. En dan nog niet qua koersontwikkeling maar de gewone bedrijfsvoering, de winst per aandeel, het dividend, de overnames: werkelijk alles klopte aan dit aandeel. En nog steeds ken ik geen equivalent hiervan op de beurs.

Het enige minpunt was de geringe handel, en dat heb ik altijd slecht begrepen bij zo'n (groei)parel. Hadden alle anderen dan hun ogen in de zak, of zag ik zelf iets over het hoofd ?
Deze twijfel was de enige reden dat ik niet steeds weer heb bijgekocht. Deze twijfel is ten onrechte gebleken, en ik heb er spijt van. Maar it ain't use crying over spilled milk (of zoiets) en over het feit dat ik niet nóg meer aandelen Nedschroef had kom ik ook wel heen.

Maar goed, nu de prijs 57 euro. Laten we wel zijn, op een huidige koers van 45 is dat een goed bod. En ik zou op al mijn andere aandelen (ik heb zo'n 30 fondsen) een bod van 125% meteen pakken.
Maar eerlijk gezegd vind ik het ook erg jammer dat ik Nedschroef moet verkopen, en ik had een veel hoger plafond in gedachte dan die 57 euro. Die 57 moest dit jaar al zeker te halen zijn (ik ging uit van 60-65 eind dit jaar). En gezien de ontwikkeling van de afgelopen jaren zag ik geen vuiltje aan de lucht en was ik van plan nog járen plezier van dit aandeel te hebben. En daarom vind ik die 57 (hoe terecht gezien de huidige koers ook) eigenlijk te weinig gezien het enorme koerspotentiëel voor de komende jaren. Bij Gilde weten ze wel wat ze willen kopen ! Het is en blijft een prachtfonds.

Wat doe ik ? De komende tijd kijken hoe de koers zich ontwikkelt. Ik weet niet precies wie de grootaandeelhouders zijn, maar dacht dat ING er stevig in zat en misschien het management ook. Hopelijk zien die ook wat ik in Nedschroef zie. Het zal van hen afhangen of Gilde alsnog een bod uitbrengt. Wellicht worden sommige investeerders nu ook geinteresseerd en geven ze een hoger bod, maar dat verwacht ik niet snel, omdat ze dat dan al beter veel eerder hadden kunnen doen.
Maar de koers heeft de laatste tijd eigenlijk niet veel gedaan, dus de timing van Gilde is wel goed.
Ik ben benieuwd of de nieuwe aandacht voor het fonds nu ook andere kopers trekt, en zie wel wat Gilde straks doet.

Op dit forum waren we maar met enkelen. Ik vind het een prettig gevoel dat onze waardering voor Nedschroef terecht bleek en feliciteer eenieder die (uiteraard!) dit mooie aandeel gekoesterd heeft.

[verwijderd]
0
Wellicht komen er meer kopers en dus beidingen bij. Dat zou positief zijn omdat Nedschroef dan ook andere opties kan bekijken. Daarnaast is het qua onderhandelingspositie geunstig.

[verwijderd]
0
Bevestiging

Er verdwijnt mogelijk weer een bedrijf van de beurs. Nedschroef is benaderd over een mogelijk openbaar bod van rond de € 57 per aandeel. Er is nog geen handel geweest in het aandeel. De indicatieve openingskoers is € 54. Het mogelijke bod is te laag.

Van de twee divisies van Nedschroef is Bevestigingsmiddelen de belangrijkste. Hiermee wordt ruim 90% van de omzet behaald. Dit onderdeel maakt bouten, schroeven en moeren voor de automotive-industrie en toeleveranciers hieraan. De rest van de concernomzet komt voor rekening van de divisie Machines. Deze levert de machines en gereedschappen om de bouten, schroeven en moeren te kunnen produceren. Het accent is de afgelopen jaren steeds meer komen te liggen op Bevestigingsmiddelen. Bovendien wordt de automotive-industrie steeds belangrijker voor Nedschroef. Inmiddels wordt een kleine 90% van omzet hier behaald. Nedschroef behoort naar eigen zeggen tot de grootste spelers in West-Europa. Het claimt een marktaandeel bij bevestigingsmiddelen van circa 13%. Machines zou wereldwijd een marktaandeel van 15% hebben.

Gilde Buy Out Partners wil mogelijke een openbaar bod van € 57 per aandeel doen op Nedschroef. Er is nog geen concreet bod. Gilde spreekt van een niet-bindende indicatieve interesse, vele slagen om de arm dus. Er zijn nog geen inhoudelijke gesprekken geweest met Nedschroef.
Circa de helft van de aandelen van Nedschroef is in vaste handen. Gilde wil geen commentaar geven op de vraag of met de grootaandeelhouders al overleg is geweest. Overeenstemming met het management is in ieder geval nodig. De Stichting Preferente Aandelen Nedschroef Holding kan aandelen opnemen en een belang van 49,9% opbouwen. Een eventuele vijandige overnamepoging wordt hiermee niet onmogelijk, maar kan wél flink worden vertraagd.

Nedschroef heeft enkele jaren geleden een groeistrategie opgesteld. Inmiddels zijn de eerste twee fasen afgerond. Deze waren voornamelijk intern gericht. De vorig jaar ingezette derde fase legt de nadruk op expansie, zowel autonoom als via acquisities. Inmiddels zijn drie overnames gepleegd, maar deze zijn relatief klein. Nedschroef wil in 2008 een omzet halen van ongeveer € 600 miljoen en hierop een bedrijfsresultaat van 7,2% realiseren. Over 2005 bedroeg de omzet € 348 miljoen. Dat zou een benodigde omzettoename van 20% per jaar impliceren. Ceo Mezger geeft in een telefonische toelichting desgevraagd aan dat wordt uitgegaan van een autonome omzetgroei van ongeveer 8%. In het eerste halfjaar van 2006 was de autonome omzettoename 11%. Dan zal er echter nog voor circa € 140 miljoen aan omzet moeten worden bijgekocht. Overnames hoeven geen al te groot probleem te zijn. Eind juni was de balans sterk, met een solvabiliteit van 40%. De post goodwill is beperkt.

Nedschroef mikt ook op technologische ontwikkelingen. Zo kan met Nedshape tot 100 keer sneller worden geproduceerd en dat levert ook nog eens minder materiaalverlies op. Met Nedshape is een aantal bewerkingen niet meer nodig. Niet alle producten kunnen met Nedshape worden geproduceerd. Zo is het niet rendabel met kleinere aantallen en is dit niet toepasbaar bij producten met grote afmetingen. Volgens Mezger moét Nedschroef wel met nieuwe technologieën werken. De basisproducten zullen meer en meer worden ingekocht in plaats van dat deze zelf zullen worden gemaakt.

Mezger voorziet een consolidatie in zijn branche. Zijn financiële doelstellingen zijn gebaseerd op een marktaandeel van 20% eind 2008. De markt voor bevestigingsmiddelen is vrij stabiel. Dat betekent dat groei alleen mogelijk is ten koste van anderen. Bovendien streven afnemers naar beperking van het aantal toeleveranciers. De spelers die nu al tot de top behoren hebben daarbij de betere kansen. Mezger ziet weinig gevaar voor substitutie van bouten en moeren door andere materialen. Nieuwe technologieën zouden hierin verandering kunnen brengen, maar dat is moeilijk in te schatten.

Het mogelijke bod van Gilde van € 57 lijkt eenvoudig berekend: 7,2% bedrijfsresultaat op een omzet van € 600 miljoen zou volgend jaar een winst per aandeel van tussen de € 6 en € 6,25 moeten kunnen opleveren. Dat betekent een k/w van 9 à 9,5. Dat is niet hoog. Dit geldt temeer daar Nedschroef in de jaren na 2008 verder zal moeten kunnen groeien. Hier tegenover staat dat Nedschroef de gewenste omzet en winstgevendheid nog wél moet realiseren. Daarbij is de sector cyclisch.

Het mogelijke bod van Gilde is te laag. Het biedt bevestiging van het koopadvies in de column van medio september. Er is nu op een indicatieve openingskoers van € 54 nog voldoende potentieel. Mocht Nedschroef niet van de beurs worden gehaald, dan nog is de k/w beperkt. Bij uitkering van 35% van de winst per aandeel als dividend, zal over 2008 een dividend van circa € 2,10 kunnen worden betaald. Dat is bij een indicatieve openingskoers van € 54 een dividendrendement van 3,9%. Nedschroef is dan ook aantrekkelijk.

Paul le Clercq

--------------------------------------------------------------------------------
Paul le Clercq is redacteur bij Inveztor. Hij had op het moment van
[verwijderd]
0
Nedschroef verrast door interesse investeerder
Nedschroef staat in de belangstelling van de private equity. Het heeft vorige week per post een indicatief bod ontvangen van investeerder Gilde. Deze biedt 57 euro per aandeel, 22% meer dan de slotkoers van vrijdag. Nedschroef gaat de interesse eerst onderzoeken, het wil weten wat Gilde voor ogen heeft met het bod. Continuïteit voor de onderneming en de werknemers staan daarbij voorop. Gilde was niet bereikbaar voor commentaar. (FD, p.11 - Tel, p.21)
Goldcity
0
Beste Eddy,

En daarmee zal dan ook waarschijnlijk een einde aan je postings komen wat betreft Nedschroef. Jammer hoor, altijd goede analyses vond ik zelf, zoals ook je (voorlopig?) laatste, aanbevolen. Overigens vindt inveztor

www.inveztor.nl/pagina/blog/view/4479

het bod aan de lage kant, maar ja, de koers stond natuurlijk ook altijd veel te laag en de huidige belegger is daar dan kennelijk tevreden mee. Ik gokte zelf dat ie nog s weer zou terugvallen naar 40 en dan weer omhoog naar 45, zo had ik al s mooi geld eraan verdiend, nu verkeerd gegokt.

Ik ben absoluut niet bekend in de sector, zou er nog een biedingenspel kunnen volgen?

Mvg,

Goldcity
Eddy Raymann
0
quote:

Goldcity schreef:

Beste Eddy,En daarmee zal dan ook waarschijnlijk een einde aan je postings komen wat betreft Nedschroef. Jammer hoor, altijd goede analyses vond ik zelf, zoals ook je (voorlopig?) laatste, aanbevolen. Ik ben absoluut niet bekend in de sector, zou er nog een biedingenspel kunnen volgen?
Mvg,Goldcity
Dank voor je waarderende woorden.

Ik wilde nog even iets zeggen over de vraag waarom Gilde niet eerst wat pakketjes Nedschroef vanaf 45 tot 55 euro heeft opgekocht om een aardig belang op te bouwen, in plaats van meteen 57 voor te stellen. Bijten ze daarmee niet in hun eigen buik ?

Eerlijk gezegd heeft niemand die vraag gesteld, maar je zou het je kunnen afvragen.
Ten eerste denk ik dat ze in de loop der jaren al een belang hebben opgebouwd, maar dat kun je misschien nazoeken ergens (weet iemand waar die info staat ?).
Het kan ook zo zijn dat dit hun werkwijze is wanneer ze interesse hebben een bedrijf van de beurs te halen: niet stiekem plukjes bijeen schrapen maar gewoon zeggen wat het je waard is en kijken wie er hapt.

Maar de bepalende reden lijkt me toch de geringe verhandelbaarheid in aandelen Nedschroef te zijn. Het is nou eenmaal niet mogelijk om in Nedschroef een aanzienlijk belang op te bouwen zonder de koers op te blazen. De omzet in het fonds is zo laag dat een paar forse kooporders de koers meteen 5 tot 10% hoger zetten. Je kunt misschien zo'n 25.000 stuks voor een prijs onder de 50 krijgen, maar daarna loopt het snel op. Zeker omdat men dan merkt dat er een grote koper in de markt is en dit bij zo'n klein fonds al meteen voer voor speculaties betekent. En heb je dan 100.000 stuks onder de 57 in je bezit, dan kun je niet meer aankomen met een bod van 57 voor de rest. Dat moet je al snel naar de 65-70 euro toe om de rest nog tot verkoop over te kunnen halen. Per slot van rekening ben je dan veel duurder uit.
Ja, ik denk maar even hardop hoe ik het zelf zou doen als ik Nedschroef in zijn geheel zou willen opkopen. Voor een fonds met zo'n geringe omzet ben je wel gedwongen om meteen met een 125% bod te komen i.p.v. beetje bij beetje je belang op te bouwen.

Inmiddels staan we op 55 en ik denk dat we daar nog wel even op zullen blijven tot er meer duidelijkheid komt over wat het management en de grootaandeelhouders over het bod denken. Ik denk niet dat de koers boven de 57 gaat staan, maar hopelijk vergis ik me.

De vraag is verder wat er (met de koers) gebeurt als het bod wordt 'afgewezen'. Ik neem aan dat er dan een terugval komt, maar niet tot 45. Immers, het aandeel blijkt voor serieuze partijen veel meer waard en het is dan wachten tot er of nieuwe interesse komt, of we gaan weer gewoon naar de ontwikkelingen (overnames, die nodig zijn voor de omzetgroei) en de kwartaalcijfers.
Een terugval tot 50 lijkt me dan goed mogelijk.

Maar als het bod als 'te laag' wordt afgewezen, zou een koers van 60 op de borden kunnen komen, in afwachting van een mogelijk hoger bod.
Of Gilde daartoe bereid is, is echter zeer de vraag. Zeker als er geen andere serieuze partijen zijn die een bod op Nedschroef willen uitbrengen. Een tweede bod van 60 lijkt me dan het hoogst haalbare (om de verkopers het gevoel te geven dat ze goed onderhandeld hebben).

Maar ach, nou begin ik al net zo met een roze zonnebril te speculeren over overnamescenario's als al die dromers in die andere forums. Terwijl wij hier bij Nedschroef geen dromen nodig hebben om de koers in de toekomst te zien oplopen. Daar hebben wij de cijfers voor. Made in Helmond.

We wachten het allemaal met belangstelling af.
[verwijderd]
0
Eddy,

Goed verhaal. Ik ben het ermee eens qua opbouw belang versus verhandelbaarheid.

Daarnaast is het tevens zeer taktisch om per brief een bod uit brengen. Op deze wijze is het vrijwilliger en dat loont voor de lange termijn. Het commitment bij overname van directie en aandeelhouders is essentieel voor een goede investering.
marique
0
quote:

Eddy Raymann schreef:

Ten eerste denk ik dat ze in de loop der jaren al een belang hebben opgebouwd, maar dat kun je misschien nazoeken ergens (weet iemand waar die info staat ?).
Eddy,
Die info vind je op de website van de afm.
ING is de grootste aandeelhouder met ruim 29%. Daarnaast nog drie >5% belangen.
Totaal meldingsplichtig bijna 50%. Waarschijnlijk nog een flink aantal grotere beleggers met <5% belang.
Dus geleidelijk opkopen door Gilde zet de koers alleen maar hoger.

Algemeen gezien vind ik het jammer als Nedschroef voor € 57 weggeplukt wordt. Maar dat gebeurt helaas wel vaker met potentiële groeiers.
Wat te doen?
De koers blijft vermoedelijk vele maanden op het niveau van € 55-56. Dood geld. Maar m.i. zit er een hogere prijs in. Niemand biedt in eerste instantie de hoogst mogelijke prijs.
Dus er zijn m.i. twee mogelijkheden:
1) Gilde wil een koopje en anders niet. Dan is de kans groot dat het bod niet doorgaat. Koers zal dan weer wat terugzakken naar pakweg € 50. Prima gelegenheid om weer wat bij te kopen.
2) Gilde wil persé de overname doen. Dan gaat de prijs verder omhoog. Ik denk minimaal € 60.

Voorlopig houd ik mijn positie maar aan.

vrgr
marique
Eddy Raymann
0
quote:

marique schreef:

Die info vind je op de website van de afm.
ING is de grootste aandeelhouder met ruim 29%. Daarnaast nog drie >5% belangen.
De koers blijft vermoedelijk vele maanden op het niveau van € 55-56. Dood geld. Maar m.i. zit er een hogere prijs in. Niemand biedt in eerste instantie de hoogst mogelijke prijs.
Dus er zijn m.i. twee mogelijkheden:
1) Gilde wil een koopje en anders niet. Dan is de kans groot dat het bod niet doorgaat. Koers zal dan weer wat terugzakken naar pakweg € 50. Prima gelegenheid om weer wat bij te kopen.
2) Gilde wil persé de overname doen. Dan gaat de prijs verder omhoog. Ik denk minimaal € 60.
Dank Marieke voor de info over de deelnemingen.

De twee mogelijkheden lijken mij plausibel. Maar ik denk niet dat Gilde per se wil overnemen. Zij hebben natuurlijk een maximaal bod in gedachte. Hun bod lijkt me redelijk, zeker om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Het zal, behalve van m.n ING, vooral van het management afhangen of de overname (en tegen welke prijs) doorgaat. Ik weet niet veel van eerdere overnames van Gilde (zal het proberen uit te zoeken) maar als het management erin meegaat, bepaalt ING nog slechts de prijs.
Ik zie eigenlijk geen reden waarom Gilde nu opeens Nedschroef zo graag wil. Het lijkt me louter een financiële investering en ze zullen enkel daarop hun bodprijs baseren. Het zal geen vijandig bod zijn en voor hen spelen geen factoren als marktaandeel, concurrentie, synergie etc.
Misschien zien ze in Nedschroef hetzelfde potentieel als wij.

15 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

AEX
921,92  -3,99  -0,43%  28 feb
 Germany40^ 22.555,90 +0,02%
 BEL 20 4.420,51 -0,60%
 Europe50^ 5.455,27 -0,15%
 US30^ 43.818,00 0,00%
 Nasd100^ 20.879,40 0,00%
 US500^ 5.952,17 0,00%
 Japan225^ 37.585,40 0,00%
 Gold spot 2.857,60 0,00%