Iets voor Spyker?
Amerikaanse overheid wil af van lening Fisker
door Bart Oostvogels
AMSTERDAM -
Fisker Automotive heeft een schuld van 168 miljoen dollar bij de Amerikaanse overheid. De regering wil geld zien, maar kan dat niet krijgen van Fisker. Om er toch nog wat geld aan over te houden, veilt de overheid de lening van Fisker.
Rechten
Wie de lening overneemt van de Amerikaanse overheid wordt in feite eigenaar van Fisker. Want het Department of Energy (DOE), die leningen verstrekt, is eigenaar van de merk- en modelrechten. Dat was part of the deal toen het DOE de lening verstrekte aan Fisker. In eerste instantie zou Fisker 528 miljoen dollar krijgen, maar dat werden uiteindelijk 192 miljoen pegels.
De topman van DOE, Peter Davidson, geeft in een reactie aan dat ze alles hebben gedaan om een nieuwe investeerder te vinden. “Op die manier wilden we onze investering terugkrijgen, maar nu dat niet is gelukt, hebben we besloten om het resterende schuldbedrag van Fisker te veilen”, zegt Davidson.
Eigenaar
“Het DOE realiseert zich dat ze hun ingelegde geld niet terug gaan zien. In eerste instantie was Fisker de overheid 192 miljoen dollar verschuldigd, maar door een zet van het DOE werd er al 28 miljoen dollar teruggevorderd. Wat overblijft is een schuld van 168 miljoen dollar. Nu moet iemand een deal weten te sluiten met het DOE. Indien de deal lukt, wordt die partij de nieuwe eigenaar van Fisker”, aldus de Nederlandse woordvoerder.
Meerdere partijen
In de media zijn een aantal namen genoemd die interesse hadden in het automerk. Dat waren de Chinese Wanxiang Group en voormalig Fisker CEO Henrik Fisker die samen met een investeerdersgroep uit Hong Kong plannen had om Fisker over te nemen. Maar ook voormalig General Motors-topman Bob Lutz die de Karma graag wil hebben om er V8-motoren in te bouwen. En dan is er ook nog de Duitse investeringsgroep Fritz Nol AG, onder leiding van Ingo Voigt. Laatstgenoemde partij heeft als enige een echt bod uitgebracht bij het DOE, maar dat werd niet geaccepteerd omdat 25 miljoen dollar te weinig was. Voigt wil Fisker overnemen om zelf aan de slag te gaan met de Karma. Hij wil de productie daarvoor onderbrengen in het Duitse Hamburg.