vr 04 mei 2012, 17:32
Euphony wil ook in Nederland scoren
edwin van der schoot
AMSTERDAM - Het Nederlands-Belgische energie- en telecombedrijf Euphony heeft het afgelopen jaar zijn klantentotaal in ons land opgeschroefd naar 70.000. Het bedrijf, dat op zijn vroegst aan het eind van dit jaar een prospectus op orde denkt te hebben voor een beursgang in Amsterdam, wil naar een veelvoud daarvan.
Euphony is vooralsnog groot in België. Daar heeft het 970.000 aansluitingen (energie, internet, telefonie, cv-ketels) bij 640.000 klanten, goed voor een marktaandeel van 10%.
Het siert er nog zeker tot seizoen 2015/ 2016 het shirt van landskampioen en champions-league deelnemer Racing Genk, de ploeg van ex-Feyenoord trainer Mario Been. In Nederland is Euphony sinds enige tijd subsponsor van de Jupiler League. Ook het shirt van wielerploeg Landbouwkrediet is getooid met de oranje logo’s.
Euphony is in 2010 ontstaan toen de Belg Frank van de Wege en de Nederlander Koos de Vink de Benelux-inboedel via een management buy-out uit het Britse, zieltogende moederbedrijf kochten. Uit die tijd stamt nog grootaandeelhouder Barclays, momenteel in gesprek met Van de Wege en Vink over een exit.
Voormalig president-commissaris en nog altijd grootaandeelhouder Koos de Vink, die zijn centen verdiende door detacheerder De Nederlanden Compagnie voor ruwweg €66 miljoen aan Adecco te verkopen, heeft bij Euphony een cultuur binnengebracht van ’excelleren door een afwijkende strategie te kiezen’. Zo heeft het bedrijf maar 200 vaste personeelsleden, maar groeide het aantal agenten dat op provisiebasis werkte van 5000 naar 8000 in een jaar tijd.
De Vink (52) wilde aanvankelijk dit jaar al naar de beurs, maar zegt nu ’niet verder te willen springen dan de polsstok lang is’. „De organisatie heeft nog veel groeipijntjes. De ebitda is ten opzichte van vorig jaar (€9,1 miljoen) ook iets teruggevallen.”
De belangrijkste slag daarbij wordt zo veel omvang krijgen dat Euphony, nog niet in bezit van de nodige papieren van de Nederlandse Mededingingsautoriteit, compleet zelfstandig gas kan inkopen. Volgens De Vink is een geringe ebitda overigens geen reden om niet naar de beurs te gaan: „Bij de beursgang van DNC was dat €5 miljoen.” Ook is het slechte beursklimaat geen reden tot uitstel: „In deze tijd zijn ondernemers nodig, geen managers. Niet wachten tot het beter wordt, maar actie ondernemen.”
Euphony is echter niet in de markt voor de te koop staande KPN-dochter Base, zegt Vink. „Dat zou op mededingingskwesties kunnen stuitten.”