Syb van Slingerlandt
CSM, te zwaar gestraft
CSM was tot 2001 een absolute smaakmaker met een bijna lineaire ontwikkeling van de winstgevendheid en een rentabiliteit op het eigen vermogen (REV) van gemiddeld 11,5%. In de vijftien jaar vóór 2001 nam het Eigen Vermogen per Aandeel toe van omgerekend €4,37 in 1986 tot €18,12 in 2001. De beurskoers nam in die periode toe van €6,13 tot €25,48.
In de jaarrekening 1995/96 wordt verwezen naar de suikermarktordening, die is ingegaan in 1995 en die liep tot en met het verkoopseizoen 2000/01. De EU Suikerregeling was erop gericht de suikerbehoefte van de tot de Unie behorende landen te voorzien door eigen productie. Dit werd bewerkstelligd door een systeem van productiequota, basisprijzen voor bieten en suiker en productieheffingen. Op 22 mei 2001 werd de regeling verlengd met 5 jaar.
CSM zat inmiddels niet stil. Besloten werd de suikerdivisie te verkopen en CSM te transformeren naar een wereldspeler op het gebied van Bakery Supplies en Food ingredients. In deze fase stonden drie begrippen centraal: herstructureren, desinvesteren en groeien. Gerard Hoetmer volgde Jaap Vink als voorzitter van de Raad van Bestuur op.
In april 2007 is de verkoop van CSM Suiker (boekwinst € 142,8 miljoen) afgerond. In 2010 is CSM wereldspeler op het gebied van Bakery Supplies en melkzuurproductie (Purac).
Intussen is de beurskoers gezakt van €25,48 in 2001 naar gemiddeld €22,41 in 2010 en €10,50 op dit moment en bedraagt de REV over de laatste 5 jaar 6,7% vergelijkbaar met de geprognosticeerde REV voor 2011 en 2012.
Na de transformatie is CSM een onderneming waarbij per eind 2010 een groot deel van het vermogen bestaat uit betaalde goodwill. De accountant heeft het tot nu toe niet nodig geoordeeld om goodwill na een impairment test af te boeken.
De goodwill is dus blijkbaar zijn geld waard. Ook lijkt de goodwill zich uit te betalen met een REV in 2005 van 4,1% oplopend naar rond 8% in 2010. In het geval de betaalde goodwill terugverdiend wordt, is CSM sowieso het in CSM door aandeelhouders geïnvesteerde vermogen van € 19,- per aandeel waard.
CSM kwalificeert zich bij gebrek aan meer dan gemiddelde winstgevendheid voorlopig echter niet als langetermijnbelegging.
Vooruitzichten
Voor 2011 gaat CSM in het jaarverslag 2010 ervanuit dat de belangrijkste markten Noord-Amerika en Europa zwak blijven en dat grondstofprijzen zullen stijgen. Vooral in de Bakery Supply-divisie zal CSM proberen verder te consolideren door acquisities.
Grote aandacht zal besteed worden aan het verhogen van verkoopprijzen en het herformuleren van producten om te compenseren voor de gestegen grondstofprijzen.
In het 3de kwartaalbericht 2011 moet CSM helaas melden dat het consumentenvertrouwen en daarmee de omzet is afgenomen en dat grondstofprijzen zijn blijven stijgen. Voor de rest van het jaar wordt geen verbetering verwacht.
De strategie van CSM is gericht op verdere uitbouw van de positie als marktleider op het gebied van Bakery Supplies en Purac met duurzame en rendabele groei en meer dan gemiddelde winstgevendheid.
CSM ziet dat consumenten wereldwijd bezig zijn met gezonder leven en daarbij zoeken naar gezondere voeding. Er is ook een trend naar producten met een meer verfijnde smaak en/of nieuwe smaak.
Groei economieën zoals China, Brazilië, het Nabije Oosten en Azië bieden ook prachtige mogelijkheden voor zowel Bakery Supplies als Purac.
Beschrijving
CSM (Centrale Suiker Maatschappij) is voortgekomen uit de bietenindustrie. Het is inmiddels de grootste leverancier van bakkerijproducten en -ingrediënten ter wereld, Het is marktleider op het gebied van melkzuur (wordt gemaakt van gefermenteerde suiker) en melkzuurderivaten zoals ingrediënten en supplementen voor de houdbaarheidsverlenging van voedsel, cosmetische producten, oplosmiddelen, biologisch afbreekbare plastics, farmaceutische en medische toepassingen.
CSM is wereldwijd actief met een omzet van € 3 miljard, en 9.700 werknemers in 28 landen.
Bron: DFT.nl
Groeten en Sterkte.