Los zand
11 augustus 2009 | Het Financieele Dagblad
De verschillende onderdelen van winkelconglomeraat Macintosh Retail Group hangen als los zand aan elkaar. De raad van bestuur, voorgezeten door de Belg Frank De Moor, zou er beter aan doen zich volledig te concentreren op de goed renderende schoenenbranche en alle andere activiteiten in de etalage te zetten.
Dat stelt grootaandeelhouder Teslin Capital Management. Een variant op de 'schoenmaker-hou-je-bij-je-leest-doctrine', ook al is schoeisel een betrekkelijk recente activiteit voor het voormalige confectiebedrijf.
Macintosh, ontstaan door de versmelting van de Britse regenjasmaker Macintosh met een werkverschaffingsproject voor vrouwen van Limburgse mijnwerkers, richt zich sinds de jaren tachtig op de exploitatie van 'perspectiefvolle' winkelformules. Op het ogenbik zijn dat de woonwinkels Kwantum en het Franse GP Décors, telefoonwinkels Belcompany en telefoonkopen.nl en fiets- en autoproductenwinkel Halfords.
Met de formules Brantano, Dolcis, Invito, Manfield, Pro Sport, Scapino en ikzoekeentas.nl bestrijkt de onderneming uit Maastricht inmiddels 17% van de Nederlandse en 14% van de Belgische markt, genoeg om zich marktleider te noemen. Met 150 winkels is Brantano naar eigen zeggen ook 'de grootste schoenspecialist aan de rand van de stad' in het Verenigd Koninkrijk.
Volgens Teslin, dat zijn belang in 2006 boven de 5% en dit jaar op 7% bracht, is het geheel minder waard dan de som der delen. De investeerder wijst erop dat retailers met scherp afgebakende activiteiten op lange termijn meer waarde creëren en daarom beter in de markt liggen. Macintosh wordt nu gewaardeerd op vijf tot zeven maal het bedrijfsresultaat (ebitda). Dat zou zomaar acht of negen kunnen worden.
Daar staat natuurlijk tegenover dat een bedrijf met één product, op korte termijn gevoeliger is voor pieken en dalen op die ene markt. Schoenen zijn overigens gevoeliger voor het weer dan voor de conjunctuur.
Probleem bij de waardebepaling is dat er zo weinig echt vergelijkbare bedrijven aan de beurs zijn genoteerd en dat er ook weinig lijn zit in hun resultaten. Omdat de overnamemarkt een tijd stil heeft gelegen, bieden recente transacties evenmin houvast. Als de verkoop van zestig slecht draaiende Belcompany-winkels in België voor euro 6 mln bijvoorbeeld als leidraad wordt genomen, zijn de overgebleven 222 winkels euro 22 mln waard. Zelfs na correctie voor een 33% groter vloeroppervlak, lijkt de uitkomst echt te laag. De telefoontak had vorig jaar een omzet van euro 169 mln.
Een blik op de geraamde brutowinstmarges (ebitda) van de schaarse branchegenoten biedt wel enige steun voor de veronderstelling dat winkelbedrijven die zich maar op één markt hoeven te richten, wat beter renderen dan een conglomeraat als Macintosh. Met 5,9% blijft het Maastrichtse bedrijf duidelijk achter bij specialisten als Beter Bed (6,7%), het Britse Carphone Warehouse (10,5%) en het eveneens Britse Halfords (15,2%).
Bartjens@fd.nl
Copyright (c) 2009 Het Financieele Dagblad
Actuele koers Macintosh Retail Gr. 10,51 (-2,55%)