Smit Internationale « Terug naar discussie overzicht

De cijfers

49 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
[verwijderd]
0
AMSTERDAM (Dow Jones)--Smit Internationale heeft in het eerste halfjaar van 2008 een nettowinst behaald van EUR47,7 miljoen, ongeveer gelijk aan de EUR47,5 miljoen in 2007. Dat heeft het sleep- en bergingsbedrijf donderdagochtend bekendgemaakt.

Analisten gepolst door Dow Jones Nieuwsdienst hadden gemiddeld op meer gerekend, namelijk EUR51,8 miljoen. Per aandeel daalde de winst in de verslagperiode naar EUR2,74 van EUR3,00.

Smit stelt dat het een "duidelijk hogere" nettowinst verwacht in de tweede helft van 2008, vergeleken met de eerste zes maanden. "Deze verwachting is mede gebaseerd op het historische gemiddelde voor de divisie Salvage van EUR8 miljoen voor de tweede helft van 2008." Het bedrijf uit Rotterdam zag de EBIT inclusief associates tegelijkertijd licht toenemen naar EUR60,8 miljoen van EUR59,9 miljoen in de eerste helft van 2007. Analisten gepolst door Dow Jones hadden gemiddeld gerekend op EUR67,7 miljoen.

De omzet steeg naar EUR307,4 miljoen van EUR259,8 miljoen, waar analisten van EUR315,2 miljoen uit waren gegaan.

Op divisieniveau zette Harbour Towage een omzet van EUR94,7 miljoen en een bedrijfsresultaat van EUR17,7 miljoen in de boeken, wat meer is dan de EUR50,4 miljoen respectievelijk EUR12,0 miljoen vorig jaar.

Terminals realiseerde een omzet van EUR32,5 miljoen bij een EBIT van EUR5,2 miljoen, van EUR35,3 miljoen respectievelijk EUR5,2 miljoen een jaar terug. De terminaldivisie levert sleepdiensten aan offshore en onshore terminals en wordt met name geassocieerd met het bod van $300 miljoen dat Lamnalco Group er vorig op deed en Smit op zijn beurt afwees.

Salvage, onder meer verantwoordelijk voor berging, wrakopruiming, milieuzorg en advisering, boekte een omzet van EUR51,0 miljoen van EUR89,3 miljoen in 2007. Het bedrijfsresultaat liep in de eerste helft van het jaar terug naar EUR7,7 miljoen van EUR10,4 miljoen. Smit handhaaft in relatie tot de divisie met het "onvoorspelbare karakter" de doelstelling om een martkaandeel van 25-35% na te streven.

Binnen de divisie Transport en Heavy Lift ten slotte, dat zich bezig houdt met pontonverhuur, zwaar transport en hijswerk, zorgde Transport voor een omzet van EUR98,0 miljoen en een bedrijfsresultaat van EUR19,7 miljoen, hoger dan vorig jaar. Heavy Lift zette tegelijkertijd een omzet van EUR46,7 miljoen en een EBIT van EUR0,6 miljoen in de boeken. Het bedrijfsresultaat is daarmee duidelijk lager uitgekomen dan de EUR10,3 miljoen in 2007. De oorzaak is volgens Smit de "matige bezetting van de bokken en een laag resultaat van de subsea activiteiten".

Verder meldt Smit dat de bestaande kredietfaciliteit is uitgebreid tot EUR400 miljoen, met een mogelijkheid tot uitbreiding van EUR100 miljoen.

Ten slotte is op de vergadering van de Raad van Commissarissen op woensdag 6 augustus besloten dat G. Bruinsma definitief de functie van financieel directeur zal gaan invullen.

[verwijderd]
0
Wat heet. Zo'n 10% onder verwachting. Haal dat van de koersdoelen af, en je komt gemiddeld op 65 uit. Smit echter verwacht een duidelijke wpa toename Q3,Q4. Het kan dus alle kanten op vandaag, al denk ik dat we eerst down gaan. Pre 58 rond.
Frensje
0
Valt inderdaad wat tegen. Of is het tweede halfjaar altijd beter? Met een beduidend beter tweede halfjaar kan het allemaal toch nog leuk worden. Misschien dat er nog een positieve toelichting komt op de cijfers.
[verwijderd]
0
Een wat positieve toelichting:

AMSTERDAM (Dow Jones)--Ben Vree, CEO van Smit Internationale denkt de onlangs verhoogde groeitargets voor vijf jaar "zeker" te halen. Daarvoor moeten nog wel een aantal overnames plaatsvinden, zegt de bestuursvoorzitter donderdag in een interview met Dow Jones Nieuwsdienst naar aanleiding van de halfjaarcijfers.

"Op basis van wat wij zien in de markt en op basis van onze orderportefeuille ben ik er nog steeds heel zeker van dat we die targets gaan halen", zegt Vree.

Voor de groei van de Harbour Towage-divisie met 50% in vijf jaar tijd zullen er zeker nog "een aantal overnames" nodig zijn. De geplande 100% groei binnen Terminals moet plaatsvinden door het binnenhalen van contracten. "Alle bestaande contracten zijn verlengd en we hebben er inmiddels een aantal kleine bij gekregen." Ook de beoogde 10% groei per jaar binnen Transport zal gerealiseerd worden, denkt hij.

Voor Salvage en Heavy Lift zijn er geen groeitargets opgesteld. Eerstgenoemde heeft een erg volatiel karakter. "Heavy Lift zal, zoals we eerder hebben gezegd, niet groeien vanwege de hoge bouwkosten. Zolang de markt voor scheepsbouw zo blijft, zullen we niet bouwen." Hij denk dat dat nog drie jaar kan duren.

De terminaldivisie, die sleepdiensten levert aan offshore en onshore terminals, was eerder in het nieuws door de interesse van Lamnalco Group, dat $300 miljoen overhad voor de divisie. Smit wees dat bod op zijn beurt af.

"Er is sindsdien geen contact meer geweest. Lamnalco heeft niets meer laten horen en wij ook niet", vertelt de CEO. "Hoe ik het nu bekijk is het uitgesloten om een losse divisie te verkopen. Ik geloof in de samenhang der delen; we hebben deze divisies specifiek bepaald. Het opsplitsen heeft op de lange termijn geen positieve invloed voor het bedrijf en de aandeelhouders."

Verder zegt Vree dat er altijd andere geinteresseerde partijen bestaan voor zijn bedrijf of een deel daarvan. Maar, zoals de omstandigheden nu zijn, staat Smit Internationale niet in de verkoop. "Niet in zijn geheel en ook niet in delen."

Andersom zegt de bestuursvoorzitter altijd te kijken naar overnames. "Daarmee bedoel ik kleinere overnames; ik geloof in kralenrijgen. Daarbij moet je denken aan investeringen tussen de EUR20 en EUR80 miljoen."

Hij vertelt dat er dinsdagavond overeenstemming is bereikt met het Duitse Towmar over een joint venture in Litouwen. De joint venture betreft havensleepvaartactiviteiten met negen sleepboten in de havens van Klaipeda (Litouwen) en Ventspils (Letland). Financiele details wil hij desgevraagd niet geven. "Wel zal deze joint venture dit jaar nog bijdragen aan de winst."

Verder vertelt de CEO over een kleine, onlangs gesloten joint venture in China met de havenautoriteit van de Rugao-haven. "Dat is de eerste keer dat we een joint venture zijn aangegaan in China", aldus Vree.

Voor verdere uitbreidingen kijkt Smit Internationale naar landen in Latijns-Amerika, het Verre Oosten en het Oostblok, waar het bedrijf al actief is. Concrete gesprekken zijn er tot dusverre niet gaande. Of er dit jaar nog een overname zal plaatsvinden? "Ik hoop het. Maar dat soort deals kun je niet afdwingen."

Geld is volgens de bestuursvoorzitter de komende jaren geen probleem. "De financiele balans is redelijk gezond." Daarnaast wijst hij op de kredietfaciliteit die is uitgebreid naar EUR400 miljoen. "Als je bedenkt dat we naar transacties tussen de EUR20-80 miljoen kijken, kunnen we nog even vooruit."

Wat betreft de vandaag gepresenteerde resultaten zegt de bestuursvoorzitter "tevreden" te zijn. De winst bleef nagenoeg gelijk in vergelijking tot een jaar eerder, terwijl omzet en EBIT toenamen. "Toen was er sprake van een extreem goed jaar", zegt Vree. "Als je ziet dat we dat nu met de gewone bedrijfsactiviteiten kunnen evenaren, ben ik positief." Hij verwacht in de tweede helft van 2008 een duidelijk hoger nettoresultaat dan in de eerste zes maanden. "Als je dat op de schaal van Mock bekijkt, spreek je over 7-12%. Dat betekent dat we voor 2008 uitkomen op een winst tussen de EUR89 en 101 miljoen."

Wat betreft de veel besproken olieprijs, heeft die aan de kostenkant weinig impact op Smit. Vree legt uit dat klanten vaak de olie leveren of betalen. Aan de kant van de opbrengsten, levert de energiebusiness nog steeds de grootste bijdrage aan de inkomsten. "Dat zal de komende jaren ook zo blijven", voorziet hij. Overigens ook als de olieprijs de daling inzet, omdat Smit ook actief is in nieuwe vormen van energie zoals windmolens.

Petercam echter geeft een reduce af.
[verwijderd]
0
Teleurstellende dag tot nu toe. Cijfers minder dan verwacht, koers naar beneden, analisten minder positief. Jammer.

Toch zie ik een lichtpuntje en dat is een voorspelling voor een goed 2de halfjaar en dat Smit blijkbaar nog niet erg veel last heeft van een teruglopende wereldeconomie. Dan wordt het natuurlijk des te belangrijker wat Ben Vree over een half jaar te melden heeft. Als er dan weer een tegenvaller is, dan kan de koers mijns inziens nog een stuk verder naar beneden. Als dat al niet eerder het geval is. Iemand een mening waar de koers de komende tijd naar toe gaat ?
Mr sponge
0
Wat is petercam toch een rare analist. Hij geeft als advies "reduce" af. Maar daar aanvast zit een koersdoel van €66,- (dat is dus dik 20% hoger dan de huidige koers!). Ik ga er even vanuit dat de winst over heel dit jaar gelijk blijft. Dan komen we dus weer uit op €6,60 per aandeel. Waarom dan nu verkopen bij een K/W van 8,2 en 5,5% dividend?
Ik ben vandaag maar weer eens ingestapt. En ik kijk wel waar we over een jaar staan.
[verwijderd]
0
Tja, de WPA voor dit jaar zal zo rond de 5.74 zitten (2.74 + (2.74 * 9%). Dat geeft bij deze koers (53.20) een K/W van 9,3 voor 2008. Er zijn er goedkoper.
Procambarus
0
Op het moment staat €52+ op de borden. Dit is m.i. een schrikreactie. Naar mijn smaak kan de koers nu alleen maar hoger gaan. Ideaal koopmoment.
[verwijderd]
0
weet niet of je echt tegenwoordig nog naar de kw moet kijken, maar deze afdaling neigt wel naar koopje doen.

Ik weet het nog niet, wie geeft me negatief advies om het niet te doen?
[verwijderd]
1
Als je het niet weet, kijk je naar TA. Niet dat ik daar aan doe, maar een echte steun ligt op 45 euro. Da's dan bij een k/w van 8 voor 2008. Te laag m.i. Zeker daar Vree vasthoudt aan de lange termijn doelstelling. Ik zou nog even wachten tot de koers zich stabiliseert. Of je nou op 52 of 53 koopt maakt niet zoveel uit, maar wel 52 of 45. Nu trouwens RT 51.30.
Frensje
0
Nu al een koopje lijkt mij, maar de kans dat het nog lager gaat zit er ook in. Avies in vorige posting lijkt mij dan ook zeer terecht. Maar een forse stijging na deze doorgeslagen afstraffing is zeker ook niet uit te sluiten.

Helaas zit ik er zelf al vol in voor 60,00.
Nel
0
zeker een juist koop moment,op TA is de RSI onder de 30 gezakt wat voor mij weer een instap moment is.

succes op naar een herstel van 65 euro
[verwijderd]
0
Gisteren voor de zekerheid verkocht met en bescheiden winst. Meer geluk als wijsheid, zeg ik eerlijk.

Ik heb instappen even overwogen, maar stel dat nog wat uit. Het patroon wat je in dit soort gevallen ziet, is dat er kortstondig een opleving komt om daarna nog verder weg te zakken. Zie bijv. SBMO. Ik wacht met instappen totdat de koers tot rust komt. Ergens tussen €45 en €50.

Een andere reden om nog te wachten, is dat ik vermoed dat de koersen later dit jaar nog een keer flink onderuit gaan doordat de bedrijfswinsten bij Q3 waarschijnlijk behoorlijk lager uitkomen. Dan worden de effecten van de huidige economisch teruggang zichtbaar in de brede economie.

Fundamenteel/LT is het nu al koopwaardig lijkt me.
[verwijderd]
0
nieuwer schreef:

Gisteren voor de zekerheid verkocht met en bescheiden winst. Meer geluk als wijsheid, zeg ik eerlijk.

waarom de toevoeging ? zeg ik eerlijk

Ik wacht met instappen totdat de koers tot rust komt. Ergens tussen €45 en €50.

instappen tussen 45 en 50 ?
heeft u wel eens een grafiek bekeken.
deze boot is al weer gaan varen, hoe dacht u dan in te stappen?
dream,dream,dream
sukses little nemo in slumberland
Frensje
0
Smit heeft last van de lage dollar. Laat die nu net eens flink aansterken.... Tel daarbij op de opdrachten die zijn uithgesteld tot het tweede halfjaar. Kortom, ik heb alle vertrouwen in een goed volledig boekjaar en voorzie een minimale koers van rond de 66 eind 2008.
Procambarus
0
Ik zie ook geen redenen waarom de koers nòg lager zou gaan. Het bedrijf is kerngezond, onverantwoorde overnames zijn niet aan de orde, de banken hebben vertrouwen gezien het lopende krediet en er zijn geen aanwijzingen dat de grootaandeelhouders van hun bezit af zouden willen.Een koers van €60+ is toch wel het minste dat we de komende weken mogen verwachten.
Procambarus
0
Bovendien wordt Smit per 1 september in de AMX opgenomen. Ook dat zal de belangstelling voor het fonds doen toenemen. Koers nu: €54,20.
[verwijderd]
0
Hij gaat weer lekker vandaag. Het herstel van vrijdag wordt weer de grond in gestampt. Toch op naar de 40-ers ? Het lijkt er wel op.
[verwijderd]
0
quote:

rozs schreef:

nieuwer schreef:

Gisteren voor de zekerheid verkocht met en bescheiden winst. Meer geluk als wijsheid, zeg ik eerlijk.

waarom de toevoeging ? zeg ik eerlijk

Ik wacht met instappen totdat de koers tot rust komt. Ergens tussen €45 en €50.

instappen tussen 45 en 50 ?
heeft u wel eens een grafiek bekeken.
deze boot is al weer gaan varen, hoe dacht u dan in te stappen?
dream,dream,dream
sukses little nemo in slumberland
Wees eerlijk rozs!!!! dream dream dream
Deze boot vaart wel achteruit ???????

goed ingeschat van NIEUWER
49 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
921,92  -3,99  -0,43%  28 feb
 Germany40^ 22.555,90 +0,02%
 BEL 20 4.420,51 -0,60%
 Europe50^ 5.455,27 -0,15%
 US30^ 43.818,00 0,00%
 Nasd100^ 20.879,40 0,00%
 US500^ 5.952,17 0,00%
 Japan225^ 37.585,40 0,00%
 Gold spot 2.857,60 0,00%
 EUR/USD 1,0375 -0,20%
 WTI 70,08 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

Van Lanschot ... +4,09%
ADYEN NV +2,53%
HEIJMANS KON +1,76%
ACOMO +1,59%
DSM FIRMENICH AG +1,48%

Dalers

Kendrion -5,98%
AMG Critical ... -4,99%
AZERION -4,20%
AALBERTS NV -3,13%
ASML -2,93%