Persbericht Smit Internationale - halfjaarcijfers
AMSTERDAM (FD.nl/Betten) - Hier volgt de tekst van het persbericht van Smit Internationale inzake eerstehalfjaarcijfers.
Netto winst Smit Internationale N.V. stijgt met 60%
Divisie Harbour Towage presteert conform verwachting.
Twee nieuwe lange termijn contracten verworven door Divisie Terminals.
Zeer hoog werkaanbod en uitstekende resultaten Divisie Salvage.
Goede tarieven en prima bezetting vloot Divisie Transport & Heavy Lift.
Halfjaarcijfers 2007
De netto winst stijgt met 60% van euro 29,7 mln naar euro 47,5 mln.
Het bedrijfsresultaat stijgt met 46% van euro 32,0 mln naar 46,8 mln.
Het resultaat van de niet-geconsolideerde deelnemingen stijgt naar euro 13,1
miljoen (H1 2006: euro 9,6 mln).
De netto winst per aandeel bedraagt euro 3,00 (H1 2006: euro 1,93).
Over geheel 2007 wordt een duidelijk hogere winst verwacht dan over 2006.
CEO Ben Vree licht toe: "De uitzonderlijk hoge resultaten in de tweede helft van 2006 hebben
zich gedurende de eerste helft van 2007 voortgezet, waarbij onze netto winst een stijging van
60% liet zien ten opzichte van de eerste helft van 2006. SMIT heeft dus nog steeds de wind
mee.
In het bijzonder de meer volatiele Divisies Salvage en Transport & Heavy Lift hebben goed
gepresteerd. Ook onze deelnemingen hebben weer goede groei laten zien in het uitrollen van
onze groeistrategie. De bijdrage van de Divisie Terminals liep licht terug in de eerste helft van
dit jaar vanwege het verplaatsen van onze subsea activiteiten naar de divisie Transport &
Heavy Lift. Van de twee contracten die zijn binnengehaald zal het contract in Angola tegen het
einde van dit jaar vruchten beginnen af te werpen. De Divisie Harbour Towage presteerde
conform verwachting, ondanks de havenstakingen in Rotterdam. In lijn met ons
investeringsprogramma bleven de investeringen op hoog niveau, deels ter vervanging, deels
ter uitbreiding. De acquisitie van de havensleepactiviteiten in Liverpool heeft positief
bijgedragen. We verwachten dan ook een duidelijk hogere winst voor 2007 ten opzichte van
ons recordjaar 2006.
Divisie Harbour Towage
Havensleepdiensten en gerelateerde maritieme diensten.
2
Opbrengsten euro 50,4 mln (H1 2006: euro 49,4 mln).
Bedrijfsresultaat euro 12,0 mln (H1 2006: euro 15,0 mln, inclusief incidentele
bate van euro 4,1 mln).
ROACE 26,0% (H1 2006: 35,0%). Doelstelling is een ROACE van 15%.
Resultaat deelnemingen euro 7,8 mln (H1 2006: euro 7,4 mln, inclusief
incidentele bate van euro 4,1 mln).
Het bedrijfsresultaat van de Divisie Harbour Towage daalde van euro 15,0 mln naar euro
12,0 mln in het eerste halfjaar van 2007. Hierbij dient te worden opgemerkt dat in het
resultaat over het eerste halfjaar van 2006 een incidentele bate van euro 4,1 mln was
begrepen in verband met de vrijval van de reservering voor de Bemanningsfaciliteit.
In het eerste kwartaal zijn de havensleepactiviteiten in Liverpool, welke voorheen door
Adsteam werden uitgevoerd, verworven. In de haven van Liverpool worden 6 sleepboten
ingezet en de onderneming heeft in het tweede kwartaal direct bijgedragen aan de winst.
Inmiddels zijn op deze locatie 2 nieuwbouwschepen ingezet ter vervanging van 2 oudere
sleepboten.
De resultaten van de havensleepactiviteiten in Rotterdam zijn beïnvloed door de stakingen in
het eerste kwartaal van 2007. Als gevolg hiervan is het marktaandeel van SMIT in de
Rotterdamse haven afgenomen. Door het afsluiten van een 3-jarige CAO wordt nagestreefd
om het vertrouwen van klanten terug te winnen.
De operaties in Canada en Panama realiseerden een winstgroei ten opzichte van het vorige
jaar als gevolg van toegenomen verkeer in met name de havens van Vancouver en Balboa
evenals een toename van het aantal assistenties bij het Panamakanaal. De in oktober 2006
opgestarte activiteiten in de haven van Bahia Blanca (Argentinië) hebben in 2007 een
duidelijke omzetgroei gerealiseerd, waardoor positief wordt bijgedragen aan het
bedrijfsresultaat van de Groep.
De netto winst van de joint ventures werd positief beïnvloed door uitstekende resultaten in de
havens van Antwerpen en Zuidoost Azië. In het eerste halfjaar van 2006 was een boekwinst
van euro 4,1 mln opgenomen in verband met de verkoop van het belang in SMR, Mexico.
Bij de joint venture in Brazilië, SMIT Rebras, is een omvangrijk nieuwbouwprogramma
gaande. De verwachting is dat begin 2008 de operaties in de Braziliaanse havens zullen
worden gestart.
De markt voor Harbour Towage is een stabiele markt. SMIT heeft zich tot doel gesteld het
netto resultaat van deze Divisie te laten groeien met 50% in de komende 5 jaar (basis 2005)
door middel van acquisities en (vloot)uitbreidingen.
Divisie Terminals
Sleepdiensten en aanverwante maritieme en management diensten aan offshore en onshore
terminals.
3
Opbrengsten euro 35,3 mln (H1 2006: euro 43,1 mln).
Bedrijfsresultaat euro 5,2 mln (H1 2006: euro 5,6 mln inclusief subsea
activiteiten van euro 1,6 mln).
ROACE 15,0% (H1 2006: 15,0%). Doelstelling is een ROACE van 15%.
Resultaat deelnemingen euro 0 mln (H1 2006: euro -0,6 mln).
De organisatorische aansturing van de subsea activiteiten is sinds 1 januari 2007
ondergebracht in de Divisie Transport & Heavy Lift als onderdeel van de Marine Projects
organisatie. Het verplaatsen van deze activiteiten binnen de Groep leidt tot een verschuiving
van het bedrijfsresultaat van de Divisie Terminals naar de Divisie Transport & Heavy Lift. In
het eerste halfjaar 2006 was een bedrijfsresultaat van euro 1,6 mln begrepen in het
resultaat van de Terminals Divisie.
In het eerste halfjaar van 2007 zijn 2 omvangrijke lange termijn contracten verworven. In
joint venture verband zal een 25-jarig contract worden uitgevoerd voor de levering van 4
sleepboten voor een LNG-terminal in Italië. Dit contract zal in de tweede helft van 2008 gaan
bijdragen. Voorts is een lange termijn contract verworven in Angola. Dit contract zal tegen het
einde van 2007 gaan bijdragen.
In Gabon is een deel van de activiteiten, welke werden uitgevoerd met een (verouderde)
riviervloot, afgestoten. De verkoop van deze activiteiten heeft een incidentele bate van euro
1,4 mln opgeleverd, na aftrek van reorganisatiekosten. Daar tegenover staat dat in het
resultaat van de Divisie Terminals incidentele lasten van circa euro 1,0 mln met betrekking
tot employee benefits in Nigeria zijn verantwoord.
In Equatoriaal Guinee is een nieuw contract gestart. Dit betreft de inzet van 2 sleepboten voor
een LNG-terminal.
Het groeidoel van de netto winst is 50% over een periode van 5 jaar (basis 2003).
Divisie Salvage
Berging, wrakopruiming, milieuzorg en advisering.
Opbrengsten euro 89,3 mln (H1 2006: euro 36,4 mln).
Bedrijfsresultaat euro 10,4 mln (H1 2006: euro 1,2 mln).
Netto productie ratio: 24,3% (H1 2006: 5,9%). Doelstelling is een netto productie ratio
van minimaal 10%.
Resultaat deelnemingen euro 0.1 mln (H1 2006: euro -0,1 mln).