Smit Internationale « Terug naar discussie overzicht

Smit nettowinst H1 '07 +60%, handhaaft verwac

31 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
[verwijderd]
1
Smit nettowinst H1 '07 +60%, handhaaft verwachting

Door Arien Stuyt en Carel Grol
Van DOW JONES NIEUWSDIENST


AMSTERDAM (Dow Jones)--De nettowinst van nautisch dienstverlener Smit Internationale nv is in het eerste halfjaar van 2007 met 60% gestegen en het bedrijf handhaaft donderdag de eind juli uitgesproken verwachting voor 2007.

Het in Rotterdam gevestigde bedrijf profiteert dit jaar van veel werk voor de transport- en takelvaartuigen en de bergingsdivisie.

Voor 2007 verwacht Smit een "duidelijke stijging" van de nettowinst, wat volgens de schaal van Mock een stijging met 7% tot 12% inhoudt.

In de eerste zes maanden van dit jaar steeg de nettowinst met 47,5% naar EUR47,5 miljoen van EUR29,7 miljoen een jaar eerder. De omzet steeg naar EUR259,8 miljoen, van EUR209,2 miljoen in dezelfde periode in 2006.

Smit bestaat uit vier onderdelen. De grootste is de transport en takeldivisie, goed voor ruim 35% van de opbrengsten. De andere zijn het bergingsonderdeel, havensleepdiensten en terminal-activiteiten.

Het aandeel Smit sloot woensdag op EUR58,82.



Door Arien Stuyt en Carel Grol; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5890270; arien.stuyt@dowjones.com

[verwijderd]
0
Smit Internationale ziet winst 60% stijgen in 1e halfjaar
AMSTERDAM (FD.nl/Betten) - Smit Internationale heeft over het eerste halfjaar een nettowinst behaald van euro 47,5 mln, een stijging van 60% ten opzichte van de euro 29,7 mln een jaar eerder. Dat heeft het sleep- en bergingsbedrijf donderdag bekendgemaakt. De winst per aandeel steeg van euro 1,93 tot euro 3,00.

Het in Rotterdam gevestigde bedrijf zag het bedrijfsresultaat (ebit) met 46% stijgen van euro 32,0 mln naar euro 46,8 mln. De omzet groeide van euro 209,2 mln tot euro 259,8 mln.

Smit herhaalde vanochtend de eerder uitgesproken verwachting van de duidelijk hogere winst in 2007 ten opzichte van een jaar eerder, toen de winst uitkwam op een record van euro 75 mln. Volgens de schaal van Mock betekent dit een stijging van 7-12%, ofwel een winst over 2007 tussen de euro 80-84 mln.

Volgens bestuursvoorzitter Ben Vree heeft zijn bedrijf, dat in 1923 ontstond door de fusie van de twee Rotterdamse bedrijven L. Smit & Co en de Internationale Sleepdienst, nog steeds 'de wind mee'. 'De uitzonderlijk hoge resultaten in de tweede helft van 2006 hebben
zich gedurende de eerste helft van 2007 voortgezet.'

Volgens Vree presteerde de Divisie Harbour Towage conform verwachting, ondanks de havenstakingen in Rotterdam. Op 24 april werd na een langdurig CAO-conflict, met langdurige stakingen, een akkoord bereikt met de vakbonden.

De belastingdruk daalde van 30,9% in het eerste halfjaar 2006 naar 23,4% in het eerste halfjaar 2007 als gevolg van een gewijzigde samenstelling van het resultaat over de verschillende regio's en een daling van het belastingtarief in met name Nederland en Canada.

Het bedrijf, dat in 2005 betrokken was bij bergingswerkzaamheden in de regio New Orleans nadat orkaan Katrina de regio aandeed, investeerde in de eerste zes maanden van dit jaar euro 50,1 mln in nieuwe schepen.

Carolien Terlien
carolien@bfn.com

(c) Het Financieele Dagblad in samenwerking met Betten Beursmedia News (contact: webred@fd.nl/ 020-5928456)

[verwijderd]
0
Persbericht Smit Internationale - halfjaarcijfers
AMSTERDAM (FD.nl/Betten) - Hier volgt de tekst van het persbericht van Smit Internationale inzake eerstehalfjaarcijfers.

Netto winst Smit Internationale N.V. stijgt met 60%
Divisie Harbour Towage presteert conform verwachting.
Twee nieuwe lange termijn contracten verworven door Divisie Terminals.
Zeer hoog werkaanbod en uitstekende resultaten Divisie Salvage.
Goede tarieven en prima bezetting vloot Divisie Transport & Heavy Lift.
Halfjaarcijfers 2007
De netto winst stijgt met 60% van euro 29,7 mln naar euro 47,5 mln.
Het bedrijfsresultaat stijgt met 46% van euro 32,0 mln naar 46,8 mln.
Het resultaat van de niet-geconsolideerde deelnemingen stijgt naar euro 13,1
miljoen (H1 2006: euro 9,6 mln).
De netto winst per aandeel bedraagt euro 3,00 (H1 2006: euro 1,93).
Over geheel 2007 wordt een duidelijk hogere winst verwacht dan over 2006.
CEO Ben Vree licht toe: "De uitzonderlijk hoge resultaten in de tweede helft van 2006 hebben
zich gedurende de eerste helft van 2007 voortgezet, waarbij onze netto winst een stijging van
60% liet zien ten opzichte van de eerste helft van 2006. SMIT heeft dus nog steeds de wind
mee.
In het bijzonder de meer volatiele Divisies Salvage en Transport & Heavy Lift hebben goed
gepresteerd. Ook onze deelnemingen hebben weer goede groei laten zien in het uitrollen van
onze groeistrategie. De bijdrage van de Divisie Terminals liep licht terug in de eerste helft van
dit jaar vanwege het verplaatsen van onze subsea activiteiten naar de divisie Transport &
Heavy Lift. Van de twee contracten die zijn binnengehaald zal het contract in Angola tegen het
einde van dit jaar vruchten beginnen af te werpen. De Divisie Harbour Towage presteerde
conform verwachting, ondanks de havenstakingen in Rotterdam. In lijn met ons
investeringsprogramma bleven de investeringen op hoog niveau, deels ter vervanging, deels
ter uitbreiding. De acquisitie van de havensleepactiviteiten in Liverpool heeft positief
bijgedragen. We verwachten dan ook een duidelijk hogere winst voor 2007 ten opzichte van
ons recordjaar 2006.

Divisie Harbour Towage
Havensleepdiensten en gerelateerde maritieme diensten.
2
Opbrengsten euro 50,4 mln (H1 2006: euro 49,4 mln).
Bedrijfsresultaat euro 12,0 mln (H1 2006: euro 15,0 mln, inclusief incidentele
bate van euro 4,1 mln).
ROACE 26,0% (H1 2006: 35,0%). Doelstelling is een ROACE van 15%.
Resultaat deelnemingen euro 7,8 mln (H1 2006: euro 7,4 mln, inclusief
incidentele bate van euro 4,1 mln).
Het bedrijfsresultaat van de Divisie Harbour Towage daalde van euro 15,0 mln naar euro
12,0 mln in het eerste halfjaar van 2007. Hierbij dient te worden opgemerkt dat in het
resultaat over het eerste halfjaar van 2006 een incidentele bate van euro 4,1 mln was
begrepen in verband met de vrijval van de reservering voor de Bemanningsfaciliteit.
In het eerste kwartaal zijn de havensleepactiviteiten in Liverpool, welke voorheen door
Adsteam werden uitgevoerd, verworven. In de haven van Liverpool worden 6 sleepboten
ingezet en de onderneming heeft in het tweede kwartaal direct bijgedragen aan de winst.
Inmiddels zijn op deze locatie 2 nieuwbouwschepen ingezet ter vervanging van 2 oudere
sleepboten.
De resultaten van de havensleepactiviteiten in Rotterdam zijn beïnvloed door de stakingen in
het eerste kwartaal van 2007. Als gevolg hiervan is het marktaandeel van SMIT in de
Rotterdamse haven afgenomen. Door het afsluiten van een 3-jarige CAO wordt nagestreefd
om het vertrouwen van klanten terug te winnen.
De operaties in Canada en Panama realiseerden een winstgroei ten opzichte van het vorige
jaar als gevolg van toegenomen verkeer in met name de havens van Vancouver en Balboa
evenals een toename van het aantal assistenties bij het Panamakanaal. De in oktober 2006
opgestarte activiteiten in de haven van Bahia Blanca (Argentinië) hebben in 2007 een
duidelijke omzetgroei gerealiseerd, waardoor positief wordt bijgedragen aan het
bedrijfsresultaat van de Groep.
De netto winst van de joint ventures werd positief beïnvloed door uitstekende resultaten in de
havens van Antwerpen en Zuidoost Azië. In het eerste halfjaar van 2006 was een boekwinst
van euro 4,1 mln opgenomen in verband met de verkoop van het belang in SMR, Mexico.
Bij de joint venture in Brazilië, SMIT Rebras, is een omvangrijk nieuwbouwprogramma
gaande. De verwachting is dat begin 2008 de operaties in de Braziliaanse havens zullen
worden gestart.
De markt voor Harbour Towage is een stabiele markt. SMIT heeft zich tot doel gesteld het
netto resultaat van deze Divisie te laten groeien met 50% in de komende 5 jaar (basis 2005)
door middel van acquisities en (vloot)uitbreidingen.
Divisie Terminals
Sleepdiensten en aanverwante maritieme en management diensten aan offshore en onshore
terminals.
3
Opbrengsten euro 35,3 mln (H1 2006: euro 43,1 mln).
Bedrijfsresultaat euro 5,2 mln (H1 2006: euro 5,6 mln inclusief subsea
activiteiten van euro 1,6 mln).
ROACE 15,0% (H1 2006: 15,0%). Doelstelling is een ROACE van 15%.
Resultaat deelnemingen euro 0 mln (H1 2006: euro -0,6 mln).
De organisatorische aansturing van de subsea activiteiten is sinds 1 januari 2007
ondergebracht in de Divisie Transport & Heavy Lift als onderdeel van de Marine Projects
organisatie. Het verplaatsen van deze activiteiten binnen de Groep leidt tot een verschuiving
van het bedrijfsresultaat van de Divisie Terminals naar de Divisie Transport & Heavy Lift. In
het eerste halfjaar 2006 was een bedrijfsresultaat van euro 1,6 mln begrepen in het
resultaat van de Terminals Divisie.
In het eerste halfjaar van 2007 zijn 2 omvangrijke lange termijn contracten verworven. In
joint venture verband zal een 25-jarig contract worden uitgevoerd voor de levering van 4
sleepboten voor een LNG-terminal in Italië. Dit contract zal in de tweede helft van 2008 gaan
bijdragen. Voorts is een lange termijn contract verworven in Angola. Dit contract zal tegen het
einde van 2007 gaan bijdragen.
In Gabon is een deel van de activiteiten, welke werden uitgevoerd met een (verouderde)
riviervloot, afgestoten. De verkoop van deze activiteiten heeft een incidentele bate van euro
1,4 mln opgeleverd, na aftrek van reorganisatiekosten. Daar tegenover staat dat in het
resultaat van de Divisie Terminals incidentele lasten van circa euro 1,0 mln met betrekking
tot employee benefits in Nigeria zijn verantwoord.
In Equatoriaal Guinee is een nieuw contract gestart. Dit betreft de inzet van 2 sleepboten voor
een LNG-terminal.
Het groeidoel van de netto winst is 50% over een periode van 5 jaar (basis 2003).
Divisie Salvage
Berging, wrakopruiming, milieuzorg en advisering.
Opbrengsten euro 89,3 mln (H1 2006: euro 36,4 mln).
Bedrijfsresultaat euro 10,4 mln (H1 2006: euro 1,2 mln).
Netto productie ratio: 24,3% (H1 2006: 5,9%). Doelstelling is een netto productie ratio
van minimaal 10%.
Resultaat deelnemingen euro 0.1 mln (H1 2006: euro -0,1 mln).
[verwijderd]
0
Historisch gemiddeld bedrijfsresultaat bedraagt euro 9 mln op jaarbasis.
Het uitzonderlijk hoge werkaanbod in de Divisie Salvage in de tweede helft van 2006 heeft
zich voortgezet in het eerste halfjaar van 2007. Aansprekende bergingsprojecten in 2007 zijn
de bergingen van de MSC Napoli, Rokia Delmas, Twin Star, Mighty Servant 3,
Nautilus en Adriatic VII. Een aantal van deze projecten is nog onderhanden en zal naar
verwachting in de loop van het jaar worden afgerond. De afwikkeling van bergingen uit
voorgaande jaren draagt voor euro 1,8 mln bij aan het resultaat. De waardering van de in
2005 uitgevoerde contracten Thunder Horse en Arctic I is ongewijzigd.
Het activiteitenniveau binnen deze Divisie heeft een onvoorspelbaar karakter.
SMIT richt zich in deze markt op complexe projecten, waar SMIT op basis van haar expertise
veel toegevoegde waarde kan leveren, met name in milieubeschermende activiteiten. De
doelstelling is een marktaandeel van 25-35% te handhaven.
4
Divisie Transport & Heavy Lift
Chartering, pontonverhuur, zwaar transport, sleepvaart, zwaar hijswerk, uitvoering en
ondersteuning van maritieme projecten.
Opbrengsten euro 101,4 mln (H1 2006: euro 84,9 mln).
Bedrijfsresultaat euro 22,5 mln (H1 2006: euro 13,4 mln).
ROACE 55,4% (H1 2006: 28,8%). Doelstelling is een ROACE VAN 15%.
Resultaat deelnemingen euro 4,8 mln (H1 2006: euro 2,9 mln).
De Divisie Transport & Heavy Lift kende een prima bezetting van de vloot met goede tarieven.
De transport activiteiten alsook de heavy lift activiteiten realiseerden een hoger resultaat dan
vorig jaar. De uitbreiding van de transport vloot eind 2006/begin 2007 heeft direct
bijgedragen aan het resultaat van de eerste helft van 2007. De resultaatsverbetering van de
heavy lift activiteiten wordt voornamelijk veroorzaakt door een hogere bezetting van de
drijvende bokken. Voorts profiteerde de Divisie Transport & Heavy Lift van het hoge
werkaanbod van de Salvage Divisie. Zowel transport schepen als de drijvende bokken zijn
ingezet op de grote bergingsprojecten zoals MSC Napoli en Twin Star.
Het bedrijfsresultaat van de Divisie in het eerste halfjaar van 2007 wordt voor circa 55%
bepaald door de transport activiteiten en voor circa 45% door de heavy lift activiteiten. Het
relatieve belang van de heavy lift activiteiten is toegenomen door de eerder gemelde
verplaatsing van de subsea activiteiten, welke voorheen in de Divisie Terminals werden
gepresenteerd.
De joint ventures realiseerden een uitstekend resultaat voornamelijk als gevolg van de prima
bezetting van de drijvende bokken in Zuidoost Azië.
Aan het einde van het tweede kwartaal is 50% van de aandelen in Ocean Marine Services
(Egypte) verworven. Deze joint venture met een lokale partner opereert transport schepen
voor de olie - en gas industrie. De contracten hebben in de regel een lange looptijd waardoor
de stabiliteit van de inkomsten in de Divisie verder zal toenemen. De joint venture zal in het
tweede halfjaar van 2007 gaan bijdragen aan het resultaat van de Groep.
De groeidoelstelling voor de transport activiteiten is een autonome groei van 10% per jaar. De
heavy lift activiteiten blijven gehandhaafd op het bestaande niveau.
Belastingen
De belastingdruk daalde van 30,9% in het eerste halfjaar 2006 naar 23,4% in het eerste
halfjaar 2007 als gevolg van een gewijzigde samenstelling van het resultaat over de
verschillende regios en een daling van het belastingtarief in met name Nederland en Canada.
Investeringen
5
In het eerste halfjaar van 2007 is euro 50,1 mln geïnvesteerd in nieuwe schepen. Hiervan
is een bedrag van circa euro 12 mln geïnvesteerd ten behoeve van de Divisie Transport &
Heavy Lift. Het restant heeft betrekking op vlootvernieuwing en uitbreiding binnen de Divisie
Harbour Towage en uitbreiding binnen de Divisie Terminals. Per 30 juni 2007 bedragen de
uitstaande investeringsverplichtingen euro 121 mln.
Vooruitzichten
SMIT verwacht over het gehele jaar 2007 een duidelijk hogere netto winst dan over 2006.
Deze verwachting is zoals gebruikelijk gebaseerd op het historische gemiddelde voor de
Divisie Salvage van euro 4,5 mln voor de tweede helft van 2007.

(c) Het Financieele Dagblad in samenwerking met Betten Beursmedia News (contact: webred@fd.nl/ 020-5928456)

[verwijderd]
0
MARKET TALK: H1 Smit Internationale beter dan verwacht - Rabo


AMSTERDAM (Dow Jones)--De halfjaarcijfers van nautisch dienstverlener Smit Internationale zijn iets beter dan verwacht, aldus analisten van Rabo Securities. In de eerste zes maanden van dit jaar steeg de nettowinst naar EUR47,5 miljoen van EUR29,7 miljoen een jaar eerder. De winstverwachting van de analisten van Rabo Securities was EUR43,3. Analist Frank Claassen is te spreken over de verdeling van de inkomsten over de vier onderdelen van Smit. Het aandeel van de stabiele transport en takeldivisie is hoger dan verwacht, op EUR22,5 miljard tegen een analistenverwachting van EUR15 miljard. Claassen verwacht goede handelscondities voor deze divisie in de tweede helft van 2007. Smit handhaaft donderdag de eind juli uitgesproken verwachting voor 2007. Rabo Securities handhaaft het buy-advies en overweegt het koersdoel van EUR68 te verhogen. Omstreeks 9.30 uur noteert het aandeel Smit 0,8% lager op EUR58,46 bij een ASX die 1,8% verliest. (YVV)



Dow Jones Nieuwsdienst: +31 20 5890270, amsterdam@dowjones.com

[verwijderd]
0
Je zal maar zulke cijfers presenteren.
Komen die analisten met "Iets beter dan verwacht".
Dit is een tòpbedrijf Heren Analisten, is het dan nóóit goed?
gr. lennard
[verwijderd]
0
De beleggers zijn gek geworden. Denk je in te stappen voor een spotprijsje, sta je binnen 30 seconden al 1,4% in de min. En dat met zulke cijfers. Kan er gelukkig om lachen.
[verwijderd]
0
en aan het einde van de dag -8%

ongeloofelijk!~

maar ik denk dat smit morgen bij de grootste stijgers zit. de Down Jones is redelijk overeind gebleven vanvond
[verwijderd]
1
RTRS-STOCKWATCH Smit-advies verhoogd naar buy door ABN Amro
AMSTERDAM (ANP) - Het sleep- en bergingsbedrijf Smit Internationale heeft
een adviesverhoging gekregen van ABN Amro. De bank verhoogt het advies naar buy
van hold. ,,De resultaten in het eerste halfjaar waren sterk, de vooruitzichten
zijn goed'', aldus ABN Amro.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20 504 5999))
Frensje
0
Dit lijkt mij een prachtig bedrijf dat met de toenemende vraag naar energie en de klimaatveranderingen de wind in de zeilen heeft en ook zal houden. De koers is dan ook niet voor niets zo goed blijven liggen in de laatste paar weken in vergelijking met de rest van de markt. De afstraffing waaraan ook de koers van Smit niet is ontkomen lijkt mij nauwelijks gerechtgvaardigd en daarm een prachtig instapmoment, mede omdat een k/w van circa 15 toch niets te duur is volgens mij. Ik ben gisteren daarom op 57,80 ingestapt.
[verwijderd]
0
K/w van 15 niet te duur? Adsteam is eerder dit jaar voor ca 12x de winst overgenomen door het Deense Maersk (Svitzer-Wijsmuller).

Kanttekening daarbij is dat Adsteam een puur sleepbedrijf is, met wat gerelateerde activiteiten, terwijl Smit veel meer een integrale maritieme dienstverlener is.

Evenwel lijkt me Smit voor de huidge winsten redelijk geprijsd en zal moeten blijken of verdere winstgroei een reeele verwachting is. Er zijn zijn weliswaar forse investeringen gedaan in vlootuitbreiding, maar deels via off balance financing. De vraag is hoeveel ruimte er nog is voor verdere groei.

Ondanks mijn scepsis ben ik wel een fan van Hollands Glorie en dus ook van Smit. Zit er zelf voor de LT in met wat aandelen. Meer emotie dan ratio, alhoewel het dividendrendement samen met de koersontwikkeling de afgelopen jaren erg gunstig is geweest.
Frensje
0
Tsjaikovski bedankt voor jouw inbreng. Jij kent het bedrijf en de branche beter dan ik. Het is voor mij een geheel nieuw aandeel waar ik nog niet eerder inzat. Wat mij echter opviel is dat de koers van Smit als een van de weinige fondsen heel goed is blijven liggen in het tumult van de laatste weken. Het lijkt mij dan ook een relatief veilige belegging in de huidige markt waarin ik op korte termijn nog wel een nieuwe correctie zie plaatsvinden. Ook nu gaat het overal al weer veel te hard. Een slecht bericht kan naar mijn idee al weer tot paniek leiden. En dan lijkt mij dit een mooie relatief veilige belegging.

Daarnaast zie ik ook inhoudelijk een aantal mooie zaken: er is inderdaad veel geinvesteerd en toch waren de laatste (winst)cijfers erg goed, de CAO loopt nog voor een aantal jaren (= rust), de toenemende energie behoefte levert Smit werk op, het bedrijf opereert in de beursluwte (ondanks stijging van 100% in laatste jaar), geen megalomane overnames maar kralen rijgen is een strategie die mij zeer aanspreekt (idem Aalberts), geen exorbitante k/w, orkaanseizoen begint weer.

Het voornaamste risico lijkt mij dat begin volgend jaar zou kunnen blijken dat er door de stakingen van afgelopen jaar klanten weg zijn gelopen.

[verwijderd]
0
Absoluut een relatief veilige belegging, zeker gezien de investeringen in 'stabiele business' die de laatste jaren zijn gedaan. Met daarbij opgeteld een goed dividendrendement niks mis mee.

Ik wilde alleen wat realiteit brengen in je verwachtingen tav de kw/ verhouding.

Ik schat dat de havensleepdiensten Rotterdam niet meer dan 1/3 van de divisie Harbour Towage beslaan. Op basis van HY07 zou dit dan circa 35 mln omzet per jaar bedragen. Laat als gevolg van de staking hier nou eens 20% van wegvallen, dat is 7 mln omzet. Gemiddeld rendement in de divisie is 25%, maak ik heel voorzichtig dan 35% van. Dan zou in mijn ogen een worst case scenario zijn dat er volgend jaar 2 a 2,5 mln minder winst gemaakt wordt als gevolg van de stakingen.

Dat wordt in mijn ogen ruimschoots gecompenseerd met de ontwikkeling in de olie- en gasmarkten voor zowel terminals als transport/heavy lift. Smit heeft oa nieuwe contracten aangekondigd in Italië en Angola.

Zoals gezegd, ik denk vrij stabiel, maar ik verwacht geen vuurwerk. Wie weet als Smit ooit ten prooi valt aan een consolidatie in de maritieme sector dat er nog een dikke premie inzit, maar ik ken ook het sommetje van Adsteam eerder dit jaar.

Overigens bedankt voor het mij toedichten van kennis van de branche en het bedrijf. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik de meeste informatie van de website van het bedrijf haal en probeer om ook andere bedrijven in dezelfde branche een beetje te volgen.
[verwijderd]
0
quote:

schreef:

Boskalis niet onwelwillend tegenover samengaan met Van Oord
AMSTERDAM (FD.nl/Betten) - Koninklijke Boskalis Westminster staat niet onwelwillend ten opzichte van een samengaan met branchegenoot Van Oord. 'We zouden best willen en het zou ook verstandig zijn, maar op de korte termijn is het zeker geen serieus scenario', zo geeft bestuursvoorzitter Peter Berdowski donderdag aan tijdens een toelichting op de halfjaarcijfers.

'Er zit op een bepaald moment een plafond aan de beschikbare capaciteit van onze vloot. Dus in die zin zijn we altijd geinteresseerd in consolidatie in de industrie en in overnames. Ieder baggerbedrijf is voor ons interessant en we kijken naar ieder bedrijf dat te koop is', aldus Berdowski.

De spoeling is echter dun geworden, zeker in Nederland. Waar in de jaren zeventig nog veel baggerbedrijven op de markt actief waren, zijn na een consolidatieslag nog maar twee grote partijen overgebleven [Boskalis en Van Oord, red.], en een paar kleinere. Op internationaal zijn er zo'n vier grote spelers.

'Wij zijn een absoluut voorstander van een samensmelting met een andere grote partij, maar we moeten over enorme drempels om dit te realiseren. Ik zie ons niet zo een, twee, drie samengaan met bijvoorbeeld Jan de Nul in Belgie', zo legt Berdowski uit. Wel liggen er kansen verder weg van huis. Mogelijke overnameprooien kunnen baggerbedrijven zijn die nu nog in de handen van overheden zijn, maar in de toekomst mogelijk privatiseren.

De overnamegeruchten over bergings- en sleepbedrijf Smit Internationale en Boskalis ontkrachtte Berdownski donderdag. 'Ik heb gesproken met Ben Vree [bestuursvoorzitter van Smit, red.], ook omdat ik hem goed ken, en we hebben deze geruchten besproken, maar zijn tot de conclusie gekomen dat er op dit moment geen sprake is van een overnametraject. Het speelt nu niet.'

Hij gaf wel toe dat er onderdelen zijn van Smit Internationale die interessant zouden zijn voor Boskalis, maar er zijn ook onderdelen die 'nadrukkelijk niet bij ons passen'. Zo is Boskalis' deelneming Lamnalco concurrent van SvitzerWijsmuller en die is op zijn beurt weer concurrent van Smit.

Carolien Terlien
carolien@bfn.com
Hmmm.... baggeren/slepen/bergen... een combinatie? Dan zie ik eerder iets in de combinatie met Dockwise dat recent een omgekeerde overname deed en nu in Oslo (?) aan de beurs genoteerd staat. Dan toch die verborgen waarde die er straks uit gaat komen???
[verwijderd]
0
Wie houdt de koers beneden de € 60.--? Smit is een prachtige overnamekandidaat, ook al wordt dat door menig belangstellende ontkent. Net als in de voetbalwereld, plotseling is de transfer rond.
Frensje
0
Wederom bedankt. Op DFT lees ik dat de winst per aandeel 4,86 is. Bij een koers van 59 euro ligt de k/w dus op 12.
[verwijderd]
0
quote:

schreef:

Fairmount 'sceptical' of takeover offer

By Upstream staff

Rotterdam-based Fairmount Heavy Transport said today it has received an unsolicited approach by a third party looking to acquire control of the company.

However, Fairmount said the third party did not provide any proof of financial backing to support its approach.

As a result, Fairmount said it is "sceptical that this third party can be taken seriously as a potential bidder for the company".

Fairmount also said it does not believe the current level of the company’s share price reflects the full value of its business.

Fairmount chief executive Philip Adkins said: “If someone wants to buy Fairmount, we will of course evaluate any proposals properly and seek to achieve the best possible result for our shareholders.

"However, we will also maintain a close watch on any attempt to acquire control of the company by any means that does not provide all of our shareholders with the opportunity to receive the highest possible price for their shares.”
Interessant... de markt is in beweging!

Frensje, sorry voor de verwarring, ik was nog uitgegaan van een oude k/w. In mijn ogen is 12x nu reeel, maar er zou zeker nog meer in kunnen zitten afhankelijk van verdere groei en/of overnames in de sector.
Frensje
0
3,5% eraf. Mis ik wat of wordt hier gewoon even snel 3,5% korting gegeven? Ik kan geen nieuws ontdekken dus neem ik aan dat er geen specifieke aanleiding is voor deze daling. Misschien moet de koers eenvoudigweg terug omdat die steeds goed is blijven liggen.

Ik heb daarom maar wat bijgekocht op 56,50 temeer omdat dit mij toch een van de meest stabiele beleggingen lijkt met het onheil dat nog komen gaat als gevolg van alle hypotheek ellende.
Frensje
0
Gewoon een mooie korting dus gistermorgen. Zoals ook uit de berichten hierboven blijkt was de winst per aandeel in het eerste halfjaar van 2007, 3 euro. Wordt deze lijn vastgehouden (waar ik van uitga gelet op de goede vooruitzichten) dan komt de winst per aandeel over geheel 2007 uit op 6 euro. Bij de huidige koers van 58 euro bedraagt de k/w voor 2007 dus slechts 9,6, terwijl bij een k/w van 12 voor 2007 de koers naar 72 euro mag gaan. Er is dan dus nog geen enkele rekening gehouden met de vooruitzichten voor 2008.

Volgens mij ligt het geld hier dus voor het oprapen. Alleen nog even bukken.
31 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
921,92  -3,99  -0,43%  28 feb
 Germany40^ 22.555,90 +0,02%
 BEL 20 4.420,51 -0,60%
 Europe50^ 5.455,27 -0,15%
 US30^ 43.818,00 0,00%
 Nasd100^ 20.879,40 0,00%
 US500^ 5.952,17 0,00%
 Japan225^ 37.585,40 0,00%
 Gold spot 2.857,60 0,00%
 EUR/USD 1,0375 -0,20%
 WTI 70,08 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

Van Lanschot ... +4,09%
ADYEN NV +2,53%
HEIJMANS KON +1,76%
ACOMO +1,59%
DSM FIRMENICH AG +1,48%

Dalers

Kendrion -5,98%
AMG Critical ... -4,99%
AZERION -4,20%
AALBERTS NV -3,13%
ASML -2,93%