RTRS-Winsten rijzen de pan uit bij uitzendbureaus
N i e u w bericht, vervangt Winst Vedior hoger dan verwacht
AMSTERDAM (ANP) - De winstgroei in de uitzend- en detacheringsmarkt zit nog
steeds in de lift. Dat bleek uit de eerstekwartaalresultaten die verschillende
uitzenders deze week presenteerden.
Ondanks verzwakte groei in Nederland en de moeilijkheden die sommige
uitzendondernemingen hebben op de Amerikaanse markt, profiteren uitzenders als
Vedior en Randstad van de hoogconjunctuur en daarmee de tekorten op de
arbeidsmarkt. Volgens cijfers van ABU vervult de uitzendbranche jaarlijks 1,1
miljoen tijdelijke banen. Per jaar kunnen ongeveer 650.000 mensen aan de slag
door een uitzendbureau. ABU verwacht dat er aan het eind van dit decennium
900.000 mensen via uitzendbureaus zullen werken.
Ook boren de uitzenders nieuwe markten aan. Zo slaat Randstad zijn tent op
bij bedrijven op kantoor door personeelsmedewerkers aan te stellen die
'in-house' voor het tijdelijk personeel dat bij zo'n bedrijf rondloopt, zorgt.
Vedior boort de markt voor langdurige contracten aan. USG probeert voet aan de
grond te krijgen op de herstellende Franse markt en DNC maakt zich groot in de
ict-markt.
Echter, donkere wolken pakken zich samen boven de arbeidsmarkt. Allereerst
is de vraag in sommige sectoren zo groot, bijvoorbeeld naar medisch personeel,
dat het vervullen van de vacatures onder druk komt te staan. De uitzenders huren
daarom soms via derden tijdelijk personeel in, een geldverslindende constructie.
Verder blijkt uit cijfers van ABU, de branchevereniging voor uitzenders, dat
op de uitzendmarkt in Nederland een vertraging te zien is. In maart groeide de
uitzendmarkt met 14 procent in omzet. In uren schoot het percentage voor het
eerst sinds lange tijd onder de 10 procent. Dit terwijl over 2006 nog
respectievelijk gemiddeld 19 en 18 procent werd gehaald.
Zo bekeken lijkt het er inderdaad op dat de uitzendmarkt de laatste maanden
afzwakt. ,,De economie ontwikkelde zich vorig jaar echt heel sterk, mede door
het nieuwe zorgstelsel, en de groei dit jaar valt daarom wat minder hoog uit.
Maar besef wel, het is groei op groei, dus de Nederlandse uitzendmarkt staat
niet stil'', aldus een woordvoerder van ABU. Het is moeilijk te zeggen of we op
de top van de uitzendmarkt zitten, vindt hij.
Tegenover de vertraging op de Nederlandse uitzendmarkt staat dat de
winstcijfers van uitzenders als Vedior (+44 procent), Randstad (+49 procent),
USG People (+37 procent) en De Nederlanden Compagnie (+100 procent) de pan uit
rijzen. En volgens de ondernemingen is het einde nog niet in zicht. Ook voor het
tweede kwartaal verwachten de uitzenders die deze week hun cijfers publiceerden
sterke resultaten.
Op de Amerikaanse markt hebben verschillende uitzendbureaus last van de
hypotheekcrisis, die momenteel woedt, en de daarmee gepaard gaande vertraging in
de bouwsector. Randstad heeft er inmiddels minder lucratieve contracten
afgestoten. Vedior zag ook enige vertraging in de traditionele uitzendsector VS,
maar opende wel nieuwe kantoren.
Vedior maakte vrijdag bekend in het eerste kwartaal een winst te hebben
geboekt van 44,7 miljoen euro, een stijging van 44 procent. De omzet nam toe met
12 procent naar 1,9 miljard euro. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 73,4 miljoen
euro, 42 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar.
((Ingrid Wolfslag, email economie(at)anp.nl, +31 20 504 5999))