lijkt me dat het jaar 2006 niet slecht hoeft te worden als je hier rekening mee houdt...
Publicatiedatum: 10-3-2006
IFRS dwingt Smit winsten uit te stellen
Resultaat sleepbedrijf stijgt met 40%
GERT VAN DER HAVE
AMSTERDAM - Smit Internationale heeft nog wat stille potjes die niet zijn meegenomen in de van euro 27,4 mln naar euro 38,3 mln gegroeide winst over 2005. Bergingscontracten in de Golf van Mexico staan nog op nul.
Dit blijkt uit de toelichting die directievoorzitter Ben Vree van Smit Internationale donderdag gaf op de jaarcijfers. De divisie berging van het Rotterdamse sleep- en bergingsbedrijf, één van de vier divisies, had het uitzonderlijk druk vorig jaar, vooral door de orkanen in de Golf van Mexico. Door het unieke karakter van sommige projecten zoals het rechtzetten van het $ 1 mrd kostende productieplatform 'Thunderhorse' van oliemaatschappij BP 'zijn we niet in staat een betrouwbare schatting van de opbrengsten te maken'.
Volgens de nieuwe boekhoudregels IFRS heeft Smit Internationale de opbrengsten daardoor gelijk moeten stellen aan de kosten die het bedrijf heeft gemaakt. Hierdoor was de winst op dergelijk uitzonderlijk bergingswerk in de Golf van Mexico per saldo nihil. Arbitragedeskundigen van verzekeringsinstituut Lloyd's of London buigen zich nu over de zaken en afhankelijk hiervan kunnen in 2006 of 2007 de eventuele resultaten worden geboekt, aldus de financiële man Wim Kanis van Smit na afloop van de perspresentatie.
Topman Vree liet blijken dat hij met Smit Internationale weer wil groeien nu het in 2002 ingezette sanerings- en reorganisatiewerk is voltooid. 'Het gaat dan wel om winst en niet om boten of omzet', voegde hij daaraan toe.
Het resultaat van de divisie havensleepdiensten moet bijvoorbeeld in vijf jaar tijd met 50% zijn gestegen vergeleken met 2005. Volgens Vree moet dat voor 'pakweg 20% uit autonome groei komen en de resterende 30% uit overnames'. Hij heeft overnameprooien op het oog in de honderd havenkruispunten in Oost-Europa, Latijns-Amerika en het Verre Oosten.
In het ideaalbeeld van Vree kost het over te nemen havensleepbedrijf euro 15 mln tot euro 30 mln, heeft het ofwel verouderd materieel of is het een klein familiebedrijf dat snel kan groeien door het relatienetwerk dat Smit meebrengt en de financiële middelen. Het liefst in een joint venture, zodat Smit er geleidelijk in kan groeien.
Een voorbeeld is het Braziliaanse Rebras , waarin Smit onlangs 50% verworf en dat zijn vloot van nu drie schepen met achttien nieuwe sleepboten gaat uitbreiden.
Smit zelf gaat zijn vloot sleep- en werkboten de komende jaren ook flink vernieuwen en uitbreiden en investeert daar in vier jaar tijd euro 50 mln per jaar in.
De balans staat dat toe, want mede door de winst is het eigen vermogen een comfortabele 48% van het balanstotaal. In kas zat per eind 2005 euro 55,9 mln.
Copyright (c) 2006 Het Financieele Dagblad