Bij deze: een stuk uit Beleggers Belangen. Ik heb het afgelopen jaar de ervaring met BB dat ze goede analyses maken. Niet omdat ik er zoveel verstand van heb dat ik dat kan beoordelen, maar hun op de analyse gebaseerde adviezen zijn jaloersmakend goed. In dat verband vind ik het jammer dat ze Smit geen strong buy geven, maar eerlijk is eerlijk.
Met dank voor de schrijven en het blad.
ER.
No pay, no cure’ voor Smit Internationale
-----------------------------------------
Smit Internationale liet gisteren weten al met vijf operaties actief te zijn in de Verenigde Staten. Het bedrijf gaf aan dat het om lucratieve opdrachten ging, hoe lucratief liet het bedrijf in het midden. Maar het gaat wel om 'no pay, no cure' opdrachten, dus of Smit Internationale goed gaat verdienen, is nog onzeker.
Eigenlijk zit het aandeel Smit Internationale al het gehele afgelopen jaar in de lift. Precies een jaar geleden sloot het aandeel op EUR29,30 en vanochtend rond het middaguur noteerde het aandeel EUR53,60. Een stijging van 82,9%. Een Walhalla voor beleggers dus.
Het gaat dan ook goed met Smit Internationale na een mooie prestatie in 2004 en dus een voortzetting van het goede jaar 2003, bleken ook de winstcijfers over de eerste helft van 2005 prima in orde. Het nettoresultaat steeg van EUR14,4 miljoen naar EUR18,8 miljoen. Ondanks dat de omzet met ruim 11 procent afnam tot EUR169 miljoen, begrootte Smit Internationale de winststijging op 12 tot 20% bovenop de EUR27,4 miljoen winst van 2004. Een brede range waar het bedrijf nog alle kanten mee op kan. Maar de double digit vooruitzichten geven beleggers en analisten genoeg vertrouwen om in het aandeel te geloven.
Toch is het misschien goed om de verhitte gemoederen wat te temperen en niet in de laatste plaats omdat bestuursvoorzitter Vree dit zelf al voorstelde bij de presentatie van de jaarcijfers over 2004. Want zoals de bestuursvoorzitter Vree zegt: "De resultaten in onze branche kunnen sterk wisselen." Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld dat de divisie Terminals erg afhankelijk is van de dollarkoers ten opzichte van de euro.
Reorganisatie
Bovendien heeft Smit Internationale in 2004 flink gereorganiseerd binnen deze divisie en het wachten is nog op het resultaat daarvan. Het is samen met de divisie Havensleepdiensten, één van de twee hoofddivisies waaruit Smit Internationale driekwart van haar totale bedrijfsresultaat wil halen, dus het is belangrijk voor het bedrijf hoe de reorganisatie van de divisie Transport uitpakt. Gezegd moet echter worden, dat gezien de resultaten over het eerste halfjaar van 2005, dit er goed uit ziet.
Beleggers hebben hier blijkbaar geen boodschap aan en als er dan ook nog door analisten geroepen wordt dat het aandeel ondergewaardeerd is, is dat alleen maar een bevestiging. Na de prachtige stijging van het aandeel in het afgelopen jaar, werd het nieuws gisteren, dat Smit Internationale flinke omzet zal genereren met werkzaamheden in de Verenigde Staten naar aanleiding van de orkaan Katrina, dan ook enthousiast ontvangen. Meer dan enthousiast eigenlijk, want het aandeel steeg maar liefst zo'n 8% naar EUR52,90.
Directeur Abel Dulith van de twee Smit Internationale divisies Salvage en Transport & Heavy Lift geeft echter desgevraagd wel aan dat er op dit moment al twee van de vijf Amerikaanse opdrachten zijn vervuld. En dat de andere opdrachten rond de vernielde booreilanden nog moeilijke klussen worden. Bovendien worden deze verricht op een 'no cure, no pay' basis. Het is dus afwachten of het Smit Internationale lukt om de lucratieve opdrachten ook om te zetten in omzet en winst.
Rond het middaguur van vandaag noteerde het aandeel nog eens een procent hoger op 53,50. Bij elkaar een flinke stijging dus deze twee laatste handelsdagen, zeker gezien de al bereikte hoogte van het aandeel door de recente koersstijgingen het afgelopen jaar. Naar onze mening zitten alle positieve geluiden nu wel verwerkt in de koers, misschien wel meer dan. Daarom houden wij ons advies voor het aandeel dan ook ongewijzigd op 'houden' voor zowel de lange als de korte termijn.
Herman Kleintjes, 06-09-2005