Opnieuw wijdde het prima blad Beleggers Belangen aandacht aan Nedschroef. Nergens anders kom ik info of adviezen over dit bedrijf tegen, maar ik hoor graag van jullie wat ik over het hoofd heb gezien. Ik geef dit ook door omdat mij de afgelopen jaren gebleken is dat de (koop)adviezen van BB erg goed en renderend waren (BAM, IHC/SBM, Fugro, Innoconcepts, Accell, BB had ze allemaal, en dan ben ik er nog veel vergeten). Ik vertrouw dan ook op hun rekenwerk, analyse en prognose. Groet.
--------->
Lange adem
Nedschroef, toeleverancier van bevestigingsmateriaal voor de automotive-industrie, heeft zichzelf tot het einde van 2005 de tijd gegeven om het strategische ‘reshapingsprogramma’ af te ronden. Het bedrijf wil zijn positie als strategische partner voor de automobielfabrikanten dit jaar verder vormgeven, waarna vanaf 2006 expansie moet plaatsvinden. De ontwikkelingen in de automobielindustrie (internationalisering, hogere eisen ten aanzien van kwaliteit en betrouwbaarheid en een grotere doorloopsnelheid van modellen) vragen om grote en betrouwbare toeleveranciers. Volgens topman C. Mezger is het belangrijk dat Nedschroef tot de grootste bedrijven binnen de sector blijft behoren om deze rol in te vullen. Daarom heeft het bedrijf een omzetdoelstelling van minimaal s600 mln voor 2008 geformuleerd en een brutomarge van 7%.
De halfjaarcijfers lieten wederom een stevige groei zien. De omzet steeg met 8,4% naar s188 mln en de nettowinst kwam uit op s4,9 mln (+29%). De winst steeg vooral omdat de verliezen bij de divisie Machines beperkt bleven. Vorig jaar drukten deze nog flink op het resultaat. De bruto-marge steeg van 4,90% naar 5,45%, maar bij de belangrijkste divisie Bevestigingsmiddelen (zo’n 95% van de omzet) bleef de brutomarge met 5,90% nagenoeg gelijk (bij een omzetstijging van 8%). Dit is een tegenvaller voor Nedschroef, omdat het bedrijf in 2008 op een brutomarge van 7% uit wil komen.
Op basis van de omzetgroei van de laatste jaren en de margeontwikkeling zal Nedschroef niet op eigen kracht de doelstelling voor 2008 halen. Hiervoor zijn overnames nodig, wat overigens ook expliciet onderdeel van de bedrijfsstrategie is. De beurskoers van Nedschroef, die de laatste maanden flink is opgelopen, maakt de financiering van overnames aantrekkelijker dan voorheen. Wij verwachten echter dat de autonome omzetgroei alleen al het aandeel aantrekkelijk maakt, zelfs al valt de margeverbetering die het bedrijf sinds 2001 heeft laten zien de komende jaren stil en blijft de omzetgroei op zo’n 8% steken, beneden het langjarig gemiddelde.
Met een minimaal verwachte winst per aandeel van zo’n s3,50 in 2008 en meer dan s4 als de marges verbeteren, de omzetontwikkeling meevalt of er goede acquisities worden gepleegd (zie ook nr. 12) is het aandeel rond de s 26 aantrekkelijk geprijsd. Ook het verwachte dividendrendement van zo’n 5% is aantrekkelijk. Zolang acquisities – die nodig zijn om de huidige toppositie in de bedrijfstak te consolideren – geen verwatering van de winst per aandeel opleveren, is het aandeel koopwaardig.
Bedenk wel dat de verhandelbaarheid van het aandeel Nedschroef beperkt is en dat een investering in het bedrijf mede daarom voor de lange termijn is. JtL
Jaime ter Linden, 02-09-2005