Personeelsreductie van zeker 1375 fte’s bij ABN Amro
Ontslagpijn voor groei
door Ruben Eg
AMSTERDAM - ABN Amro gaat stevig snoeien in het personeelsbestand. Bijna 1400 banen verdwijnen. Door te vereenvoudigen, kan ABN Amro zich klaar maken voor internationalisering.
‘Eerst draaien, dan verfraaien’, zo luidde het motto tijdens de kredietcrisis over de snelle samensmelting van ABN Amro met de Nederlandse tak van het omgevallen Fortis. Nu de gevallen mondiale bank door de beursgang langzaam weer op eigen benen gaat staan, moet er over de toekomst worden nagedacht. „Internationalisering ligt voor de hand”, zegt Harald Benink, hoogleraar Banking and Finance aan de Universiteit van Tilburg, over het doel van een megareorganisatie die ABN Amro in drie jaar moet ‘vereenvoudigen en wendbaarder’ maken.
Op zijn kop
De bancaire wereld is sinds de crisis volledig op zijn kop gezet. ABN Amro is na de overname door Fortis, Santander en RBS geen wereldspeler meer. Ondertussen wordt het door de historisch lage rente lastig om goede winst te maken, terwijl internetbedrijven met nieuwe en vooral betere onlinediensten de aanval op de positie van de traditionele banken hebben geopend.
ABN Amro moet, zoals alle banken, mee in de versnelde vaart der volkeren. Klanten komen steeds minder naar kantoren, en eisen méér en perfecte dienstverlening via internet. De maandag aangekondigde personeelsreductie, van bijna 1400 voltijdbanen in drie jaar tijd, moet niet alleen hogere winstgevendheid door meer efficiëntie, innovatie en digitalisering van processen opleveren, maar ook geld voor groei.
Vergane glorie
Met dat laatste is het aannemelijk dat er zal worden geïnvesteerd in het (deels) terugkrijgen van de vergane internationale glorie van ABN Amro. In Nederland is er amper nog groei te realiseren. Bij de halfjaarcijfers zei ceo Gerrit Zalm al dat de internationale activiteiten van zijn bank moeten stijgen naar 20 tot 25% van de totale opbrengsten.
Een grotere internationale droom dan dit is volgens Benink niet onmogelijk: „ABN Amro is nog steeds een hele grote naam in het buitenland. Al ver voor de Tweede Wereldoorlog zat de bank in Hong Kong en São Paulo. Zulke naamsherkenning geeft potentie voor internationale uitbreiding. Bijvoorbeeld om Nederlandse bedrijven die naar het buitenland gaan te helpen. Of buitenlandse bedrijven die naar Nederland komen. Denk ook aan advies voor internationaal betalingsverkeer, handelsstromen en investeringsplannen.”
Verdere besparingen
Duidelijk is al dat het niet blijft bij de 1375 medewerkers uit ondersteunende en controlerende onderdelen die ABN Amro de komende drie jaar moeten verlaten, via natuurlijk verloop óf gedwongen ontslag. „We blijven de komende tijd kijken naar verdere besparingen, die mogelijk extra arbeidsplaatsen gaan kosten”, schreef Zalm dinsdag in een brief aan het personeel.
ABN Amro werkt met 20.564 fulltime medewerkers weliswaar efficiënter dan Rabobank, waar ruim 36.000 fte’s op de loonlijst staan. ING Nederland heeft daarentegen ‘slechts’ 17.972 mensen in dienst. Maar zelfs zulke aantallen zijn ongekend voor nieuwkomers, die geen erfenis van bankkantoren en complexe systemen uit het verleden meedragen. Zo gaat de nog geen jaar oude internetbank Bunq met zo’n zeventig man personeel, voornamelijk it-nerds, de concurrentie aan met de traditionele banken.
'Simplify'
Zalm kondigde de aanstaande megareorganisatie bij ABN Amro dit jaar al meerdere malen aan. Hij spreekt van ‘een logische stap’ om de efficiëntie aan te pakken na de voltooide samenvoeging van ABN Amro en Fortis. „Het ontdubbelen van werkzaamheden en het vereenvoudigen en wendbaarder maken van onze organisatie vormen hiermee de kern van Simplify”, vat hij het zware reorganisatietraject samen.
Volgens de ceo zijn er momenteel te veel mensen bij ABN Amro die hetzelfde werk verrichten. Bij de fusie met Fortis werden door de wankele situatie in de bancaire wereld en veranderend toezicht en regelgeving extra veel mensen ingezet op controlerende taken. „Ondertussen is het risicobewustzijn in onze cultuur verankerd en hebben wij ruimte om te onderzoeken hoe wij onze organisatie efficiënter kunnen inrichten”, aldus de inleiding in een paraplu-adviesaanvraag die afgelopen vrijdag naar de ondernemingsraad is gestuurd.
Bron: DFT Premium