Ik geloof niet in veel middle management'
11 september 2015 15:42
Portrait Gwen Declerck
door
Gwen Declerck
Corrigeren
Bewaren
Afdrukken
Geef zelf een reactie
'Ik geloof niet in organisaties met teveel tussenlagen, teveel middle management', zegt Alain Dehaze, de gloednieuwe Belgische topman van Adecco, de grootste uitzendgroep ter wereld. In een interview in onze weekendkrant deelt hij zijn visie op management, leiderschap, maar ook over de crisis van Europa.
Advertentie
Alain Dehaze is sinds 1 september op post als ceo van Adecco, een multinational met een omzet van 20 miljard euro en 32.000 eigen werknemers in 64 landen. Voordien was Dehaze, afkomstig uit Doornik, regiomanager van Frankrijk, veruit de grootste markt van de groep. 'Bij Adecco in Frankrijk waren er toen ik aankwam zes hiërarchische lagen tussen de directeur van een uitzendkantoor en mezelf. Ik heb alle tussenlagen geschrapt zodat er maximaal twee overbleven. Zo kunnen ideeën en beslissingen snel circuleren in de organisatie. Ik geloof in veel ‘direct reports’. Ik heb er zelf meer dan twintig. Fiat-baas Sergio Marchionne – bij wie ik mijn inspiratie haalde-had er zelfs vijftig.’
Als je de hele tijd bezig bent met vijf man aan te sturen, is er iets mis.
ALAIN DEHAZE
CEO VAN ADECCO
Of dat niet teveel is voor één manager? ‘Neen, als je de hele tijd bezig bent met vijf man aan te sturen, is er iets mis. Als mensen mij zeggen dat ze minder dan zeven direct reports hebben, gaat er bij mij een alarmbelletje af. Want dan betekent het dat er ergens energie verloren gaat, ergens efficiëntiewinst geboekt kan worden. Als je teveel managementtijd aan een van je teamleden moet besteden, klopt er iets niet. Iemand die goed bezig is, heeft weinig aansturing nodig. Om de zoveel weken bijpraten om knopen door te hakken volstaat. Hoe meer mensen je aanstuurt, hoe beter je mensen moeten zijn. Het wordt pure noodzaak dat je je omringt met enkel de besten. En het dwingt je te delegeren, want je hebt geen tijd om met details bezig te zijn. Zo komt er tijd vrij om bezig te zijn met de belangrijkste zaken.’