Branco P schreef op 29 mei 2015 21:02:
in de Duitse berichtgeving lees ik dat de medewerker van de luchthaven imtech facturen heeft goedgekeurd en heeft laten uitbetalen zonder te controleren of de werkzaamheden wel zijn uitgevoerd.
Je moet dan denken aan facturen waarop de extra inzet van imtechpersoneel (uren aan meerwerk) wordt doorberekend aan de luchthaven. Als je de boel wilt belazeren dan schrijf je stelselmatig veel te veel uren op, voor ieder uurtje personele inzet schrijf je dan gewoon 4 uur op. Deze praktijken zijn helaas vrij gangbaar in de bouwwereld. Ook worden vaak werkzaamheden opgevoerd als meerwerk terwijl het geen meerwerk is, maar gewoon werkzaamheden zijn die binnen het normale contract vallen en waarvoor dus al betaald is. Als je zoiets 1 of 2 keertjes doet, dan valt het natuurlijk niet op, maar als je dit maandenlang structureel doet dan loop je altijd tegen de lamp... Tenzij je met de tegenpartij afspreekt dat hij de facturen zonder te controleren goedkeurt en je geeft diegene daarvoor een mooie vergoeding in de privésfeer.
De luchthaven zal nu een aanzienlijk deel van die 60 miljoen willen gaan terugvorderen. Het standpunt van Imtech zal dan zijn dat de steekpenningen louter zijn betaald om het geld eerder te krijgen, maar dat alle uren echt wel daadwerkelijk gewerkte uren zijn. Bewijslast wordt dan een issue, maar het bedrag is in dit geval zo hoog dat het waarschijnlijk tot de bodem zal worden uitgezocht door de luchthaven. Om dit te voorkomen zal er tussen de luchthaven en imtech mogelijk een schikking komen, maar het kan ook zijn dat imtech helemaal met de billen bloot zal moeten want de hoge extra kosten en de vertragingen rondom de bouw van de luchthaven liggen politiek heel erg gevoelig.
Als ik het mag inschatten zal imtech 20 miljoen euro moeten terugbetalen en 5 miljoen euro aan juridische kosten maken
HOE KOM JE EROP, WAT EEN FANTASIE.