2014 nieuw rampjaar voor Nederlandse detailhandel
door Richard van de Crommert
AMSTERDAM - De ellende in de Nederlandse detailhandel is nog lang niet voorbij. Het water staat de meeste winkels al aan de lippen, maar volgend jaar zullen waarschijnlijk nog meer winkelsluitingen volgen.
Verwacht wordt dat de omzetten volgend jaar met 2% en de volumes in de Nederlandse winkels met gemiddeld 4% zullen krimpen. Dat zegt Mathijs Deguelle, econoom van ABN Amro. Vandaag presenteert hij een rapport over de hoogst actuele zaak.
Het is slecht nieuws voor een sector die zijn omzetten al meer dan vier jaar ziet teruglopen. De situatie is uiterst ernstig, ,,Maar oplossingen om de particuliere consumptie uit het dal te tillen, zijn niet in zicht”, zo zegt Deguelle. ,,Voor winkelstraten is daarmee de pijn ook in 2014 nog niet voorbij. Naar onze verwachting zal de komende jaren de leegstand dan ook nog toenemen tot een 14% landelijk gezien. Ook de binnensteden zullen hiervoor niet gespaard blijven. Naar verhouding zullen vooral de krimpregio’s het zwaarst getroffen worden.”
Minder geld
Alle signalen staan op rood. Nederlanders krijgen steeds minder geld in hun portemonnee. Aan de daling van het reëel beschikbare inkomen van de Nederlandse huishoudens lijkt maar geen einde te komen. Sinds 2008 daalde dit al met meer dan 6,5%. ,,Omdat vaste lasten voor verzekeringen, energie en dergelijke wel vaak stijgen, neemt het deel van het beschikbaar inkomen dat geconsumeerd kan worden, verhoudingsgewijs nog verder af”, is de treurige boodschap van Deguelle. Zo daalde in de eerste helft van dit jaar het besteedbaar inkomen in ons land met 2,6% ten opzichte van vorig jaar. ,,En dan hebben we nog de werkloosheid. Die zal volgend jaar een nieuwe piek bereiken. Pas daarna kan de onzekerheid bij de consument afnemen.”
Vooral de nonfood-winkels blijven het voor zijn kiezen krijgen. Nieuw is dat dit jaar de klappen ook serieus te voelen zijn bij de verkoop van consumentenelektronica. De winkels in deze sector wisten de volumes de afgelopen jaren nog redelijk op peil te houden door in de prijzen te snijden. ,,Maar de effecten hiervan lijken uitgewerkt nu de crisis aanhoudt en verdere prijsverlagingen steeds moeilijker worden”, stelt de ABN Amro-econoom.
Koude lente
De koude lente van dit jaar hakte er vooral stevig in bij schoenenzaken. ,,Die zullen de schade in de rest van het jaar niet meer goed kunnen maken.”
Enigszins hoopvol is volgens Deguelle dat de omzet- en volumedalingen volgend jaar minder sterk zullen zijn dan dit jaar. ,,Maar het zijn nog steeds dalingen en geen groei. Echt herstel en structurele groei van vooral de nonfood retail, zal ook volgend jaar niet optreden en voorlopig helaas nog uitblijven, al zal op een gegeven moment een nieuw evenwicht ontstaan.”