OOSTZAAN -
Snackfabriek Royaan heeft na het afketsen van de fusie met branchegenoot Ad ven Geloven alles op alles gezet om zijn merk Van Dobben nieuw leven in te blazen. Met succes: over de eerste maanden van dit jaar steeg de afzet met 15%.
Van Dobben opent een tweede Eetsalon in de hoofdstad.
De Van Dobben-kroket werd een hele nieuwe kroket. „Er zijn heel veel E-nummers uitgehaald”, vertelt directeur Bart Bakker. „Wij hebben het originele recept van de Van Dobbenkroket, uit 1945, uit de kast gehaald, en precies zo hebben we de snack weer gemaakt.
E-nummers zijn er in de jaren ingesloten om kosten te besparen. Maar nu zijn E-nummers zoals binders, emulgatoren en smaakmakers gesneuveld om de originele kroket terug te brengen. Een gemideelde kroket telt zo’n tien E-nummers, die van Van Dobben heeft er nu nog maar drie. De enige E-nummers die nog in de kroket zitten, worden gebruikt voor de krokante korst.”
Sinds begin dit jaar is een klein leger van vertegenwoordigers van Royaan langs alle klanten, bedrijfskantines, tankstations en snackbars, gegaan om persoonlijk de nieuwe oude kroket te verkopen. „We hebben adres voor adres iedereen opnieuw onze kroket laten proeven.” Met succes. „„Onze strategie is het weer goed op de kaart zetten van de merken Van Dobben en Kwekkeboom. En de groei is boven verwachting”, zegt Bakker.
Of mensen meer kroketten zijn gaan eten? Of dat Van Dobben meer afnemers kreeg? Bakker moet het antwoord schuldig blijven, maar zegt wel: „Het gaat niet alleen om de prijs in de markt. Er is ruimte voor luxe en voor de onderkant van de markt. Met onze merken voor de professionele markt, als bijvoorbeeld Laan, spelen we het prijsspel wel mee.”