Doelstellingen op middellange termijn in beeld voor HelloFresh kapitaalmarktdag
22/03/2023 | 12:33
HelloFresh zal donderdag uitleggen hoe het zijn margeverwachtingen voor de middellange termijn denkt te realiseren, waarbij analisten zich afvragen of de Duitse producent van maaltijdpakketten klanten kan behouden en de groei kan stimuleren in een zwakke economie zonder te spenderen aan marketing.
Nadat het bedrijf eerder deze maand de verwachtingen voor 2023 niet haalde, zijn er "terecht grote vragen in de markt" over zijn doelstellingen voor de middellange termijn, zeiden analisten van Credit Suisse na de jaarresultaten van het concern.
De sleutel zal zijn of het management op geloofwaardige wijze kan uitleggen hoe het bedrijf het aandeel van marketing in de omzet met 1,5 tot 2 procentpunten kan verminderen en tegelijkertijd een omzetgroei van 10% per jaar kan realiseren, aldus de analisten.
Het in Berlijn gevestigde bedrijf, dat net als andere voedselbezorgers een grote winnaar was van de pandemie, voorspelde eerder in maart een winst voor 2023 die onder de verwachtingen van analisten lag.
Het zei dat het tijdens zijn kapitaalmarktdag op 23 maart zou toelichten hoe het zijn middellangetermijndoelstelling van 10% aangepaste kernwinst (EBITDA) marge zou bereiken, nadat het de marketinguitgaven zag stijgen tot 16,8% van de inkomsten in 2022 van 14,4% in 2021.
Analisten hebben gezegd dat ze op zoek zijn naar meer details over de kosten voor het werven en behouden van klanten, waarbij Bernstein kansen ziet in het nieuwste kant-en-klare segment van HelloFresh.
JPMorgan zei met name dat het het management zou vragen hoeveel Amerikaanse klanten die vanaf het vierde kwartaal werden gerapporteerd, al in 2018-2021 klanten waren, en hoeveel er niet-gedisconteerde prijzen hebben betaald.
"De bal ligt bij HelloFresh om de beer-these te weerleggen dat dit een bedrijf is dat in zijn kernmarkten de piekpenetratie van maaltijdkits heeft bereikt, en dat toekomstige groei gepaard gaat met dure marketingkosten die nodig zijn om klanten te behouden en te werven," schreef Barclays in een notitie.
Analisten van Bernstein voegden eraan toe dat de verwachtingen voor 2025 mogelijk worden verlaagd. Credit Suisse zei dat zodra de ruggensteun van de hoge gemiddelde orderwaarde afneemt, groei duidelijk moeilijker te verkrijgen zal zijn.