Walid Abi-Saab, de nieuwe CMO, is voor een groot deel verantwoordelijk voor de teloorgang van Galapagos. Hij heeft meegefietst met al lopend onderzoek met filgotinib en daar het succes van geclaimd, terwijl alle studies die hij zelf heeft opgezet in meerdere indicaties hebben gefaald. Ook bij zijn vorige banen, dwong hij co-authorship bij publikaties af zonder een bijdrage aan de studies te hebben geleverd, en vertrok steeds binnen 2-3 jaar toen zijn eigen projecten bleken te falen.
Bij Galapagos werden in een weekend met veel bravoure 2 megagrote fibrose studies in elkaar geflanst, na een pilot studie bij 17 patienten. In die studie waren tal van compliance problemen en op basis van 2 zogenaamd representatieve scans werd gesuggereerd dat daarop een groot effect zichtbaar was. Ook intern kreeg niemand ooit de andere scans te zien. De studies werden zo opgezet dat het jaren zou duren voor de eerste interim data beschikbaar zouden komen. Voor de interim analyse, die steeds werd uitgesteld, verkocht hij als enige al zijn opties, cashte circa 20 miljoen en was zich van geen kwaad bewust toen de studie op alle fronten bleek te falen. De aandeelhouders verloren alle vertrouwen in het management - de koers is inmiddels met 80% gedaald - en hij werd terecht aan de kant gezet door de nieuwe CEO Paul Stoffels. Juist voor zo'n cruciale positie en in vroege fases van onderzoek waarbij weinig controle is, zou daar een betrouwbaar iemand van onbesproken gedrag moeten staan.