PERSBERICHT: Boskalis: Sterk operationeel halfjaar en positieve vooruitzichten
Papendrecht, 24 augustus 2021
KERNCIJFERS EERSTE HALFJAAR 2021
-- Omzet: EUR 1,32 miljard (H1 2020: EUR 1,26 miljard)
-- EBITDA: EUR 226 miljoen (H1 2020: EUR 204 miljoen)
-- Nettowinst: EUR 72 miljoen (H1 2020: verlies EUR 96 miljoen)
-- Orderportefeuille: EUR 5,53 miljard (Eind 2020: EUR 5,31 miljard)
VOORUITZICHTEN TWEEDE HALFJAAR 2021
-- Dredging: druk tweede halfjaar met goede vlootbezetting
-- Offshore Energy: vergelijkbaar beeld met het eerste halfjaar
-- Towage & Salvage: Towage stabiel. Salvage operationeel onvoorspelbaar;
geen grote afwikkelresultaten
-- EBITDA-verwachting tweede halfjaar: in lijn met eerste halfjaar
Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) heeft ondanks de aanhoudende COVID-19 gerelateerde beperkingen een goed halfjaar afgesloten met een sterke toename van het resultaat.
De omzet is ten opzichte van vorig jaar met 4,6% toegenomen tot EUR 1,32 miljard (H1 2020: EUR 1,26 miljard). Gecorrigeerd voor (de)consolidatie en valuta-effecten was de omzetgroei 2,7%.
De EBITDA is met 10,8% toegenomen en kwam uit op EUR 226 miljoen (H1 2020: EUR 204 miljoen) en het bedrijfsresultaat nam met 34,1% toe tot EUR 97 miljoen (H1 2020: EUR 72 miljoen).
De nettowinst bedroeg EUR 72 miljoen, daar waar een jaar geleden een nettoverlies van EUR 96 miljoen werd gerapporteerd. Er waren geen bijzondere baten of lasten in het eerste halfjaar, waar in het eerste halfjaarresultaat 2020 bijzondere lasten van EUR 144 miljoen na belasting werden verantwoord.
In het segment Dredging & Inland Infra is de omzet met 2,6% afgenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar bij een licht lager resultaat. Deze ontwikkeling is ten dele het gevolg van aanhoudende COVID-19 gerelateerde reisbeperkingen en quarantainemaatregelen resulterend in operationele inefficiënties op enkele grote projecten. Daarnaast is in het tweede kwartaal vervroegd onderhoud gepleegd aan de (middel)grote sleephopperzuigers, met hogere operationele kosten en een lagere inzetbaarheid als gevolg. Met het oog op de volle orderportefeuille en de drukke vooruitzichten is besloten een deel van het voor het tweede halfjaar geplande onderhoud naar voren te halen en in het eerste half jaar uit te voeren. De grootste omzetbijdrage kwam uit projecten in Zuidoost-Azië, het Indisch subcontinent, Canada, Denemarken en de Nederlandse markt.
Bij Offshore Energy is de omzet met ruim 18% toegenomen met een fors hoger resultaat. De contracting omzet was vrijwel stabiel, waarmee de omzetgroei aan de zijde van services zat. Zowel Marine Transport & Services als Subsea Services had een goed eerste halfjaar en daarnaast droeg ook de integratie van het recent overgenomen Rever Offshore fors bij aan de omzetgroei. Over de gehele linie droegen de diverse activiteiten bij aan het goede divisieresultaat, met in het bijzonder een goed halfjaar voor de offshore windprojecten en Subsea Services.
Binnen de Towage & Salvage divisie heeft Salvage een aantal spraakmakende opdrachten met succes uitgevoerd, waaronder het vlottrekken van de Ever Given in het Suezkanaal en het veiligstellen van de Eemslift Hendrika voor de kust van Noorwegen. Desondanks was het eerste halfjaar relatief rustig, zeker in vergelijking met het uitzonderlijk drukke 2020. Ondanks een lagere omzet is het divisieresultaat fors toegenomen. Naast een goed halfjaar bij Towage is dit primair het gevolg van een substantieel afwikkelresultaat bij Salvage dat betrekking heeft op een in 2019 operationeel voltooide emergency response opdracht.
De gebruikelijke holding- en niet-gealloceerde groepskosten zijn weliswaar toegenomen ten opzichte van 2020, maar liggen nog altijd op een laag niveau als gevolg van een breed scala aan COVID-19 gerelateerde kostenbesparende maatregelen.
De netto-kaspositie is conform verwachting afgenomen maar de financiële positie is nog altijd onverminderd sterk. De uitzonderlijk hoge netto-kaspositie per jaareinde 2020 is afgenomen tot EUR 213 miljoen, grotendeels als gevolg van investeringen, de uitbetaling van dividend, het aandeleninkoopprogramma en normalisatie van het werkkapitaal. Met de aanwezige liquide middelen en de bankfaciliteiten heeft Boskalis een direct beschikbare financieringsruimte van ruim EUR 1 miljard. De solvabiliteit is met 50% onverminderd hoog en Boskalis voldoet ruimschoots aan zijn financiële convenanten.
De orderportefeuille is met ruim 4% toegenomen tot een nieuwe recordhoogte van EUR 5,53 miljard (ultimo 2020: EUR 5,31 miljard). De grootste toename in de portefeuille vond plaats bij Dredging & Inland Infra, binnen Europa. Zo is onder meer in Nederland het project de Meanderende Maas, dat deel uitmaakt van het hoogwaterbeschermingsprogramma, aangenomen en zijn in het Verenigd Koninkrijk en België omvangrijke infrastructuurprojecten verworven. Met de werken in portefeuille is een belangrijk deel van de omzet voor 2021 veiliggesteld en ligt er een zeer solide basis voor de jaren daarna.
Peter Berdowski, CEO Boskalis: "We kijken terug op een sterk eerste halfjaar met een forse toename van het resultaat. Zeker in het licht van de nog altijd knellende COVID-19 maatregelen, wereldwijd, is dit een prestatie van formaat.
Onze Dredging activiteiten ondervinden de meeste last van de aanhoudende reisbeperkingen en stringente quarantainemaatregelen. Zeker in Zuidoost-Azië levert COVID-19 nog dagelijks vele uitdagingen op. Dichter bij huis hebben we in Nederland veel werk kunnen verzetten en zijn we volop aan de gang met de baggerwerkzaamheden in het kader van de aanleg van de Fehmarnbelt tunnel die Duitsland met Denemarken gaat verbinden. Qua vooruitzichten ziet de scheepsplanning er veelbelovend uit met de aanstaande start van het grote werk in de Filipijnen. Gelet op de verwachte hoge vlootbezetting hebben we in het eerste halfjaar extra onderhoud uitgevoerd zodat de hoppers straks volop aan de bak kunnen.