Helaas weet ik niet veel van durfkaptitalisten af. Toen de Robeco met het Private Equity fonds op de markt kwam, heb ik me er wat in verdiept. Je ziet dan plotseling bedrijven die iets te maken hebben met Private Equity, zoals de Gazelle Rijwielfabriek in Dieren. Leuk dat je Kwikfit (UK) noemt. Zo ben ik 2 jaar geleden bij Kwikfit (Nl)geweest met een aanhanger om er nieuwe banden onder te laten zetten. Eerst een offerte laten opstellen. 100 gulden per band, montage gratis. Prijs was me prima naar de zin. Dus de bedrijfsleider bestelt 2 banden. Ik breng mijn aanhanger. Zegt de bedrijfsleider: "Zeg, dat zijn dichte velgen, ik kan niet machinaal de banden eraf halen en monteren. Maar afspraak is afspraak. Ik heb pech gehad." Een jaar later kreeg in pech op de Duitse autobahn, band aan flarden. Had geen vertrouwen meer in Kwikfit, dus ging ik naar de dealer/importeur. Prijsopgave: 1 band 150 gulden. Mijn reactie: "Wat bent U duur?" Dealer: "Het wiel heeft een dichte velg, dus als je er uitsluitend een nieuwe band wilt, kost je dat 100 gulden + 100 gulden arbeidsloon. Of je moet de band er zelf omleggen. Wat ik nu doe is dat ik een compleet nieuw wiel bestel met velg. Velg kost 50 gulden, band 100 gulden, montage gratis. En denk erom dat je de band hard oppompt, minimaal 4 atmosfeer." Is Kwikfit me goed bevallen? Nee, ze wisten niet hoe hard de banden opgepompt moesten worden. De dealer was duurder uit, zijn advies was veel beter. Op de lange termijn ben je toch goedkoper uit bij de dealer, dan bij een bedrijf dat minder kennis van zaken heeft.