Dat dacht AKO ook. De realiteit is echter een andere. Het aantal nieuwe megadeals is indrukwekkend:
-Apple, Samsung, BlackBerry, Telenav, China-Autonavi, Sony etc.
-Fiat-Chrysler, Mazda, Lexus, Renault, Peugeot-Citroen, Toyota, Mercedes, Ford etc.
En die deals moeten grotendeels nog in de komende periodes in de cijfers gaan komen en groeien.
Verder zijn de kaarten op de balans geen €300 miljoen waard maar €3000 miljoen (zie de recente impairment assessment van Nokia HERE).
De Q3-cijfers zijn gewoon netjes zoals verwacht en de winst is zelfs beter dan verwacht.
Vooral de stabilisatie van de PND-verkopen in Europa stemt tot vreugde. De nieuwe GO is goed ontvangen! Zodra het consumentenvertrouwen licht herstelt kan het dan hard omhoog. Zou zo maar vanaf Q4 kunnen starten. Daling van PND in de USA is opmerkelijk, maar daar moet de nieuwe GO nog worden geïntroduceerd blijkt nu. Het is me nog even onduidelijk of de nieuwe modellen daar in Q4 wel in de winkelschappen komen (was gisteren druk met andere activiteiten).
De Sportswatches lagen in Q3 nog niet echt in de schappen. Die gaan pas vanaf Q4 bijdragen. Interessant om te zien wat de mogelijkheden zijn. Garmin is al langere tijd actief in deze markt en verhoogt nu de winstverwachting 2013 omdat dat segment juist extreem goed presteert. De TomTom Sportswatches zijn hipper. lichter, mooier en vooral ook eenvoudiger te bedienen.
Business Solutions is mij een beetje onduidelijk. Coordina schijnt volgens de een voor 2 maanden te zijn geconsolideerd in Q3 en volgens de ander nog niet. Als het niet zo is, dan is die omzet ook verder prima.
Licensing stelt teleur. Dat is echter nu nog een klein onderdeeltje maar wel een met een enorme potentie. De location based services op de smartphone staan nog in de babyschoentjes. Die markt moet nog beginnen maar gaat in de komende 5 jaar explosief groeien. TomTom is hierin uitstekend gepositioneerd via de megadeals met Apple, Blackberry, Samsung, China-Autonavi etc. Over 2 jaar kijken we terug en lachen we om de huidige omzet van dit onderdeel.
Automotive laag is in Q3 logisch door de fabriekssluitingen. Daarnaast moet de automarkt nog echt op gang gaan komen. Veel nieuwe deals beginnen de komende periode bij te dragen en dat gaat in 2014 en 2015 hard groeien.
De take rate groeit X het aantal modellen met TT-inside X het volume. Dat gaat dus 3X zo hard versnellen de komende jaren.
Verder is het natuurlijk prettig dat de enorme schuldenberg niet meer bestaat en dat er eind dit jaar ruim €100 miljoen in kas zit. Dividend vanaf 2014 zit er aan te komen.