TomTom « Terug naar discussie overzicht

dinsdag 20 maart

79 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 | Laatste
[verwijderd]
0
Now, I wouldn’t short AAPL in a million years, but these are the sorts of crazy stats that make you think “hmmm, is this really sustainable?”

Read more:

www.businessinsider.com/apple-is-now-...
[verwijderd]
0
Ik durf ook niet short apple (zoals Cees Smit vaak gedaan heeft, tevergeefs) want je moet niet tegen de trend vechten.

Tegelijkertijd kun je je afvragen of dit sustainable is. Ten eerste wordt die aandelen inkoop van ze nu duur: ze moeten tegen de nu hoogste koers ooit kopen. Weinig stukken voor veel geld.

Ten tweede: als Apple een WPA x 13 heeft.. Kan Apple 13 jaar op rij klappers als de iPhone en de iPad ontwikkelen. En het hele ecosysteem groter maken, met onder andere de Apple TV.

Voorlopig lijkt het van wel. Je kunt niet om ze heen, en als je eenmaal een paar Apple producten hebt, dan wil je de andere producten ook van Apple, zodat je de i-cloud kan gebruiken om zonder problemen van apparaat te switchen. Bijvoorbeeld video's vanaf iTunes op je Apple TV.

Dus ik zie Apple niet zo gauw instorten qua koers, maar het is wel ongelofelijk hoog. Is dit de 62 euro die TT ook ooit waard was?
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef:

Now, I wouldn’t short AAPL in a million years, but these are the sorts of crazy stats that make you think “hmmm, is this really sustainable?”

Read more:

www.businessinsider.com/apple-is-now-...
Lol, maar is wel "bijna" correct

Wrong. Apple is roughly equivalent to 10% of the US retail sector. Retail sector around 5T.

[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 20 maart 2012 17:55:

Ik durf ook niet short apple (zoals Cees Smit vaak gedaan heeft, tevergeefs) want je moet niet tegen de trend vechten.

Tegelijkertijd kun je je afvragen of dit sustainable is. Ten eerste wordt die aandelen inkoop van ze nu duur: ze moeten tegen de nu hoogste koers ooit kopen. Weinig stukken voor veel geld.

Ten tweede: als Apple een WPA x 13 heeft.. Kan Apple 13 jaar op rij klappers als de iPhone en de iPad ontwikkelen. En het hele ecosysteem groter maken, met onder andere de Apple TV.

Voorlopig lijkt het van wel. Je kunt niet om ze heen, en als je eenmaal een paar Apple producten hebt, dan wil je de andere producten ook van Apple, zodat je de i-cloud kan gebruiken om zonder problemen van apparaat te switchen. Bijvoorbeeld video's vanaf iTunes op je Apple TV.

Dus ik zie Apple niet zo gauw instorten qua koers, maar het is wel ongelofelijk hoog. Is dit de 62 euro die TT ook ooit waard was?

Apple volgens winstverwachting 2012 KW 13.
600 dollar zegt niet zoveel als de winst ook hoog is, maar de weg naar 600 dollar is wel snel gegaan.
Toen TomTom ooit sloot op 65 euro, was op dat moment de KW 24 voor dat jaar (+/- 24 x 2,66).
[verwijderd]
0
Dat bedoel ik. Het gaat gewoon zo hard. Een KW13 van Apple lijkt niet zo gek. Maar dit is wel 13x een giga-winst, waarvan het de vraag is of ze die winst ook jaren achter elkaar kunnen behalen. Voorlopig zitten ze wel goed denk ik, met Apple TV als volgende klapper.

Toch zou ik er hoogtevrees van krijgen, als ik Apple belegger was.
[Een luxeprobleem, dat ik graag zou hebben]
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 20 maart 2012 18:55:

Toch zou ik er hoogtevrees van krijgen, als ik Apple belegger was.
[Een luxeprobleem, dat ik graag zou hebben]
Het is maar waarop je gekocht hebt, bij aankoop range 400-480 dollar gewoon blijven zitten met een stoploss op bijvoorbeeld 520.
Er zijn kansen genoeg geweest om in te stappen richting noorden waarbij flinke volumes genoeg positief signaal gaven.

De produkten zijn booming en men staat er bijwijze van spreken dagen voor in de rij.
Freaks alom.

Koers 602,5 dollar.
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 20 maart 2012 19:25:

Jerry,

Ieder zijn referentiekader is mede bepaald door hoe lang hij er in zit. Ik ben TT vanaf eind 2010 gaan volgen, op een koers van 6,15. Dus koersen van boven de 60 euro, ik kan me er niet eens iets bij voorstellen. Als ik naar de grafiek kijk, zie ik het, maar ik kan me er weinig vij voorstellen. Hoe zuur dat ook klinkt voor mensen die zich dat wel kunnen voorstellen. Voor 2010 volgde ik TT totaal niet, ik wist ook amper iets over de overname van TeleAtlas.

Kijk als de koers op 58 euro staat en er wordt voor meer dan 500 miljoen euro onderhands bij instituten opgehaald om TA mede te bekostigen dan moeten de sinalen op rood staan bij de belegger.
Die prijs voor TA was enorm hoog en waarom in 1 klap van 24 naar 30 euro per aandeel bieden heb ik nooit begrepen.
In ieder geval hier velen toen gewaarschuwd en werd nooit in dank afgenomen.
En de herinnering nu zegt velen niets meer (een flink aantal beleggers eruit).

Men moet nu verder en niet meer achterom kijken maar duidelijk is dat er nog al wat slachtoffers zijn.
Een belangrijk financieel deel van het bestaansrecht van TomTom is te danken an de aandeelhouders en dat kan ik onderschrijven.
Maar nogmaals ik heb niet alle details nodig om een bedrijf te beschouwen en vind de grote lijnen veel belangrijker.

Ik zie dat je post is verdwenen justin maar de quote blijft rechtsgeldig :-)
[verwijderd]
0
quote:

VOORTS schreef:

[...]

Dan komt de boodschap beter over denkt hij/zij ??
Zij? OPANEUS is geen vrouwen naam, maar letop Tomtomers voor morgen voorspel ik een van plus 2%
[verwijderd]
0
Ik wilde mijn post nog wat aanpassen, maar dan ging mijn '15 minuten' voorbij die je hebt om een post aan te passen. Dus daarom weggehaald om later weer aangepast te posten.

Mijn boodschap was inderdaad dat het leed vooral geschied is in 2007-2008, zoals het plaatje duidelijk laat zien. Dus de stelling in het draadje over "vervang de CEO" dat de koers in de afgelopen 36 maanden van 60 naar de huidige koers is gegaan, is niet juist. Zie postimage.org/image/beix9ltsn/

De laatste drie jaar zie je geen echte uitschieters, behalve 1x een piek van 13 euro. Toen werd de app voor iPhone gelanceerd, en dat was toen een enorme hype. Ook werden toen twee autodeals gepresenteerd, en daarbovenop nog eens overnamegeruchten die zo nu en dan (ik denk onterecht) de kop op steken.

Je hebt gelijk dat je het moet hebben over wat TomTom nu waard is en in de toekomst. Jouw waarschuwingen van vroeger waren aan een ander publiek, ik was er toen nog niet. De fout van de dure overname die toen gemaakt is, is nu genoegzaam bekend. Deze lijkt me ook nu nog noodzakelijk geweest, omdat de winsten van toen uit de PND ook niet duurzaam waren. Men wist bij TomTom dat men op een tijdelijke goudmijn zat (die WPA van toen was dus ook geen maatstaf). Noodzakelijk, maar zeer zuur voor de beleggers die er toen waren, die TT mede hebben gefinancierd, en van ellende zijn uitgestapt.

[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef:

Wat ik inderdaad bedoelde te zeggen is dat het beter is om te hebben over wat TomTom nu waard is, in plaats van een diep verleden. De fouten die toen gemaakt zijn, zijn nu genoegzaam bekend.

Ik vind niet dat er fouten in zijn gemaakt want niemand had kunnen voorspellen dat de kredietcrisis er aan kwam en dat in sept 2008 de lehman brothers zouden omvallen. Toen begon de crisis pas echt maar teleatlas was al overgenomen. Hg heeft gewoon de pech dat er nog een crisis er achter aan kwam. Ik neem het petje af voor hem en zijn team wat ze de laatste jaren hebben gedaan voor het bedrijf. Want laten we eerlijk zijn de laatste 3 jaar ging het economisch niet goed. Daardoor gaat de transitie ook langzamer als hij gedacht had. In 2013 schulden vrij en laten we hopen dat dan de economische toestand in de wereld ook weer beter is. We komen er wel en ik hoop dat ze zelfstandig blijven.
[verwijderd]
0
quote:

Jerry&Stanislaw schreef op 20 maart 2012 19:36:

[...]

Die prijs voor TA was enorm hoog en waarom in 1 klap van 24 naar 30 euro per aandeel bieden heb ik nooit begrepen.

Het was een angst aankoop. Men wist dat de PND op een gegeven moment uitgemolken zou zijn en nieuwe producten waren er nog niet. Er moesten dus overnames gedaan worden om uberhaupt een bedrijf te worden met een toekomst en continuiteit.

Het idee om TeleAtlas niet te kunnen binnenhalen, daar brak het angstzweet bij uit. Dan heb je een heleboel cash en een opdrogende business. Niemand die zich toen nog druk maakte over een naderende kredietcrisis, of zich maar iets kon voorstellen bij de gevolgen daarvan.

TeleAtlas heeft het perfect getimed. TomTom juist niet. Als ze hun cash op zak hadden gehouden, hadden ze in de crisis goedkoop kunnen shoppen. TeleAtlas voor een miljard minder kunnen kopen, Navigon erbij, wat app ontwikkelaars, Inrix erbij. Alles voor dezelfde prijs als nu alleen voor TeleAtlas.

Maar dat is dus ook de koe in de kont kijken..
[verwijderd]
0
quote:

boemel schreef op 20 maart 2012 20:41:

[...]

Ik vind niet dat er fouten in zijn gemaakt want niemand had kunnen voorspellen dat de kredietcrisis er aan kwam en dat in sept 2008 de lehman brothers zouden omvallen. Toen begon de crisis pas echt maar teleatlas was al overgenomen. Hg heeft gewoon de pech dat er nog een crisis er achter aan kwam. Ik neem het petje af voor hem en zijn team wat ze de laatste jaren hebben gedaan voor het bedrijf. Want laten we eerlijk zijn de laatste 3 jaar gaat het economisch niet goed. Daardoor gaat de transitie ook langzamer als hij gedacht had. In 2013 schulden vrij en laten we hopen dat dan de economische toestand in de wereld ook weer beter is. We komen er wel en ik hoop dat ze zelfstandig blijven.

Zie mijn post van net. Ik ben het daarmee eens. Er zijn helaas weinigen die het zo zien (zie ook het draadje dat de CEO beter kan opkrassen, terwijl TomTom toch door twee crises is geloodsd)

Ze hadden wel wat meer kunnen bluffen bij de overname van TeleAtlas, maar waren blijkbaar enorm bang om achter het net te vissen. Ik hoop zelf ook dat TomTom zelfstandig blijft. Eerst maar eens kijken hoe de markt volgend jaar reageert op het nieuws dat tomtom schuldenvrij is.

En de transitie gaat inderdaad nog steeds door. Niet zo snel als gewenst, maar hij gaat wel door. Kijkend naar de EBIT (winst voor belasting) in het jaarverslag, zie ik dat de afhankelijkheid van Consumer dit jaar wordt doorbroken. Dan gaan de andere onderdelen belangrijker worden dan consumententak.

De laatste loodjes (zijn helaas wel het zwaarst)
[verwijderd]
0
Maar goed de TomTom instappers van nu kunnen profiteren van de TA aankoop, de afschrijvingen erop, de bijna afgebouwde schuldenlast en van de geldschieters bij IPO, onderhandse emissies en claimemissie 5/8.

Het eerdere leed is geleden en betaald en dus..........
[verwijderd]
0
Ik kan me wel voorstellen hoe HG zich voelt. Als ondernemer neem je beslissingen en risico's. Je probeert alles te beperken. Maar het gaat niet altijd zo als je in gedachten hebt. Dat zie je ook aan HG. Daarom komt hij teleurgesteld over. Stel je eens voor dat ze teleatlas niet hadden over genomen. Wat was er dan van TomTom nog over. Hadden we een paar goede jaren gehad en dan was het over. Ik vind dat HG de visie en de durf heeft gehad om teleatlas over te nemen. Klasse.
[verwijderd]
0
quote:

boemel schreef op 20 maart 2012 20:55:

Ik kan me wel voorstellen hoe HG zich voelt. Als ondernemer neem je beslissingen en risico's. Je probeert alles te beperken. Maar het gaat niet altijd zo als je in gedachten hebt. Dat zie je ook aan HG. Daarom komt hij teleurgesteld over. Stel je eens voor dat ze teleatlas niet hadden over genomen. Wat was er dan van TomTom nog over. Hadden we een paar goede jaren gehad en dan was het over. Ik vind dat HG de visie en de durf heeft gehad om teleatlas over te nemen. Klasse.
Precies. Kijk trouwens hier wat de overnames gedaan hebben.

Van:
1.087 werknemers in 2007
336 miljoen kosten in 2007
xbrl.rienks.biz/company/annualreport/...

Naar:
3.498 werknemers in 2008
600 miljoen kosten**

** wat moeilijker te zeggen door afschrijvingen, maar de laatste jaren zit het rond dat bedrag.

Dus een verdriedubbeling van het personeelsbestand en een verdubbeling van de kosten in 1 jaar tijd. Dat is een mega-operatie, waarbij je zelf eigenlijk kleiner bent dan de partij die je overneemt. Dat verteer je niet in 1 jaar, en ook niet in 3 jaar. blogs.browardpalmbeach.com/cleanplate... En dan ook nog eens 2 crises. Ik denk zelfs dat de huidige reorganisatie nog een staartje vormt hiervan.

En dan zijn er ook nog diverse integratiekosten geweest, van ICT systemen etc. En ook de overname van een deel van Siemens is geabsorbeerd. En dat alles in tijde van crisis. Ik denk dat ze bijna zijn omgevallen, ergens in 2009 (bijna faillissement vermoed ik), maar dat is gelukkig voorkomen. Door een emissie en instappen van Janivo en Cyrte (deMol).

Het is inderdaad een risico geweest dat verkeerd is uitgepakt en reken maar dat Goddijn er grijzer en wijzer van is geworden. Bijna zijn kindje zien verdrinken. Denk ook dat er veel van is geleerd en dat het uiteindelijk goed kan komen. En dat ze er nog op gebrand zijn om te laten zien dat er alsnog een gezond en goed winstgevend bedrijf is neergezet.
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 20 maart 2012 21:07:

[...]

Ik denk dat ze bijna zijn omgevallen, ergens in 2009 (bijna faillissement vermoed ik), maar dat is gelukkig voorkomen. Door een emissie en instappen van Janivo en Cyrte (deMol).

Het faillissement is niet voorkomen door Janivo/Cyrte.

Voorkomen door de claimemissie 5/8, inschrijvers: vele aandeelhouders (in volume transacties) waaronder de oprichters en een deel Janivo/Cyrte.
[verwijderd]
0
Ok, dat bedoelde ik ook. Maar er waren denk ik wel grote partijen nodig om de emissie te ondersteunen?
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 20 maart 2012 21:26:

Ok, dat bedoelde ik ook. Maar er waren denk ik wel grote partijen nodig om de emissie te ondersteunen?
Zeker, kijk maar eens hoeveel aandelen er bij waren gekomen.
Op elke 8 aandelen 5 claims en elke claim werd 1 aandeel.
Claim dacht ik 4,21 euro toen.

Goed maar nu hou ik op met vroeger, vooruit kijken lijkt me beter.
79 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 feb 2025 11:59
Koers 4,676
Verschil +0,076 (+1,65%)
Hoog 4,728
Laag 4,610
Volume 81.892
Volume gemiddeld 322.164
Volume gisteren 189.774