Arcelor Mittal « Terug naar discussie overzicht

Arcelor maart 2025

78 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 | Laatste
aandeeltje!
1
christo1
0
In de us inmiddels rond de 32,8$, zo'n 31€.

Morgen als de Dow Jones industrial niet meer zakt deze avond, terug een koersopstoot van arcelormittal.
De oude man
0
Is de informatie inzake de inkoop eigen aandelen van Arcelor nog up to date?
Het laatste dat ik lees is:

Over the period 16 December to 20 December 2024 a total of 500,000 shares were bought at a weighted average price of EUR 23.5596. Thereby, the Company achieved 92.01% of its total target.
mvliex 1
0
quote:

De oude man schreef op 5 maart 2025 20:02:

Is de informatie inzake de inkoop eigen aandelen van Arcelor nog up to date?
Het laatste dat ik lees is:

Over the period 16 December to 20 December 2024 a total of 500,000 shares were bought at a weighted average price of EUR 23.5596. Thereby, the Company achieved 92.01% of its total target.
Ik denk het wel. Werd altijd wel medio de week bijgewerkt. Inkoop heeft ook van medio september tot medio november stilgelegen.
christo1
0
zonder problemen rechtgetrokken worden tot 10 procent in beide richtingen. Maar alles daarboven wordt pittig en dat is vervelend, want we exporteren veel auto’s vanuit Europa naar de VS.'

'Gelukkig hebben we in de Verenigde Staten in Charleston een fabriek met ruimte om er wat productie naartoe te verplaatsen. Zoals we nu een deel van de productie van de kleine elektrische SUV EX30 van China naar de Volvo-fabriek in Gent brengen. We zullen in de VS meer auto’s maken als dat door de tarieven financieel aantrekkelijk is.'
christo1
0
Vervolg :

Rowan: ‘In principe alles. We bekijken alle opties. Het voordeel van onze Amerikaanse fabriek is dat we daar een volledige autofabriek hebben waar we auto’s vanaf het allereerste begin kunnen maken. Daardoor zijn er geen grote investeringen nodig, alleen de productielijnen moeten worden aangepast. Dus dat kan relatief snel gaan. In vergelijking met de andere uitdagingen waar we voor staan, is dat eenvoudig.' 

Rowan: ‘In de auto-industrie was mijn opdracht eigenlijk heel eenvoudig. Als ik betere auto’s maak dan de concurrentie win ik marktaandeel. Daar hebben we zelf in de hand. Maar het wordt ingewikkeld als er een hoop importtarieven bijkomen waar je zelf geen invloed op hebt. Dat is problematisch, want wij doen miljardeninvesteringen op de lange termijn. Die maakten we zonder rekening te houden met importtarieven.'

Volvo mag van geluk spreken dat we vijf jaar geleden gekozen hebben om auto’s te maken waar we ze verkopen.

Ik bedoel: in 2016 kon je in de eerste termijn van de Amerikaanse president Donald Trump nog een auto uit China importeren tegen een tarief van 2,5 procent. Onder zijn opvolger Joe Biden is dat opgetrokken naar 112,5 procent. Dat betekent dat het onmogelijk is om in China een auto te bouwen en die in de VS te verkopen, waardoor de fabrieken die je in China hebt gebouwd een problematische investering worden. Tenzij je die productiecapaciteit voor andere markten kunt inzetten.'

Volvo mag van geluk spreken dat we vijf jaar geleden gekozen hebben om auto’s te maken waar we ze verkopen. Dus hebben we fabrieken in Europa, de VS en China. En we bouwen een nieuwe fabriek in onze grootste markt: Europa. In China hebben we capaciteit genoeg.' 

Rowan: ‘De dagen dat je op één plek een model maakte en dat over de hele wereld exporteerde, zijn al lang voorbij. Bouwen in China en dan naar het Westen brengen, dat is afgelopen. Niet alleen met auto’s, ook met smartphones. Daardoor moet je inderdaad dubbele of drievoudige investeringen doen, maar dat is hanteerbaar zolang je de verkoopcijfers op peil houdt.' 

Rowan: ‘Het moeilijke is dat de auto-industrie met drie problemen tegelijk kampt. In China is er op dit moment een hyperconcurrentiële markt, waarbij de lokale automakers steeds meer marktaandeel afsnoepen van de Europese merken. Die Chinese nieuwkomers zetten allemaal in op elektrische auto’s en op volumemodellen. Dat merken wij ook: de markt wordt moeilijker.'
christo1
0
Vervolg :

Door de hyperconcurrentie in China wordt ook de Europese markt competitiever. Europese merken verliezen meer marktaandeel in China en willen dat elders compenseren, bijvoorbeeld in Europa. En als derde komen daar de Amerikaanse importtarieven bij. Dat creëert heel verschillende omstandigheden in alle drie de verschillende markten op een moment dat de elektrificatie aan belang wint en auto’s in sneltempo digitaler worden.'

Rowan: ‘Nog niet zo heel lang geleden werden wereldwijd jaarlijks 100 miljoen auto’s verkocht. Sinds corona is dat gedaald tot ruwweg 85 miljoen per jaar. Ongeveer 25 miljoen daarvan worden verkocht in China. Dat was jarenlang een fantastische markt. Er waren geen tweedehandsauto’s, dus iedereen kocht een nieuwe. Maar nu is die tweedehands markt er wel.'

Er spelen nu allerlei darwinistische wetten. Er zullen veel slachtoffers vallen. Maar als je daar als bedrijf doorheen komt, zal er uiteindelijk minder concurrentie zijn.
Tegelijk rukken de Chinese merken op in China. Tien jaar geleden hadden ze in eigen land een marktaandeel van 25 procent, vandaag is dat 57 procent en dat wordt 75 procent. Voor een westers merk komt dat hard aan. De hele markt krimpt én je ziet je belangrijkste afzetmarkt verdwijnen. De enige manier om dan te overleven is door marktaandeel van je concurrenten af te pakken.’

Rowan: ‘Er spelen nu allerlei darwinistische wetten. Er zullen veel slachtoffers vallen. Maar als je daar als bedrijf doorheen komt, zal er uiteindelijk minder concurrentie zijn.'

Rowan: ‘Nog niet zo lang geleden kon je je als merk onderscheiden met vermogen en prestaties. Dan ontwikkelde je grote, krachtige motoren en een onderstel waarmee je met 120 kilometer per uur door de bocht kon. Of je investeerde in een complexe ophanging, zodat jouw auto’s het comfortabelst waren. Door de elektrificatie zijn die punten waarmee je je kon onderscheiden verdwenen.'

Elektrische auto’s hebben door hun batterij een laag zwaartepunt en een uitstekend weggedrag en zelfs onze kleine elektrische SUV EX30 kan optrekken als een sportwagen van tien jaar geleden. Dus moet je op andere punten het verschil maken. En wij doen dat door een premiummerk te zijn en te focussen op veiligheid, duurzaamheid en Scandinavisch design. En dat verandert niet of je nu elektrisch rijdt of met een brandstofmotor.'

Up, up and up morgen.
christo1
0
Nippon Steel gaat toch nog proberen :

Nippon Steel (OTCPK:NPSCY) Tuesday reiterated its objective for the $14.1 billion takeover of United States Steel (NYSE:X) after President Donald Trump said the Japanese company was considering an investment instead, Bloomberg reported.

“The starting point for our discussions with the U.S. government will be this merger agreement,” Nippon Steel President Tadashi Imai said in Tokyo, according to the report.

“From there, we will discuss with the U.S. administration on how we can get President Trump to approve of the deal.”

Trump earlier this month said he wouldn't mind if a Japanese firm acquired a minority stake in US Steel (NYSE:X), which followed his earlier comments where he suggested that tariffs will save US Steel (X), and it doesn't need to do a deal with Nippon Steel (NPSCY).

Nippon Steel has been trying to gain approval for its planned takeover of US Steel amid regulatory and political hurdles. Former President Joe Biden blocked the deal in January before leaving office, citing national security issues.

Japanese Trade Minister Yoji Muto is expected to visit the U.S. in March, and may possibly discuss the deal, according to a report from local newspaper Asahi.
mvliex 1
0
Beursupdate: AEX op Wall Street

ABM Financial News
op woensdag 5 maart 2025

Beursupdate: AEX op Wall Street

(ABM FN-Dow Jones) Op Wall Street zijn woensdag zeven van de acht AEX-genoteerde fondsen ten opzichte van het slot in Amsterdam hoger gesloten. ArcelorMittal was met een winst van 3,5 procent de sterkste stijger. Unilever was met een verlies van 0,3 procent de sterkste daler.

Aegon (+1,0%)

ArcelorMittal (+3,5%)

ASML (+1,9%)

ING Groep (+0,9%)

Philips (+0,5%)

RELX (+0,5%)

Shell (+0,6%)

Unilever (-0,3%)

www.iex.nl/Nieuws/814887/Beursupdate-...
christo1
2
Nieuws

Radio
Programma's & Podcasts

Overig
Puzzels
Muziekradio
BNR logo

Economie•5 mrt 20:05•Aangepast op 5 mrt 21:38
Duitse investeringen en Chinese productiedaling stuwen Europese staalsector
Auteurs: Jorn Lucas en ANP
Europese staalfabrikanten kunnen terugkijken op een succesvolle handelsdag. De beoogde Duitse regeringscoalitie wil honderden miljarden investeren in defensie en infrastructuur. Vandaag werd ook bekend dat China de staalproductie in eigen land wil verlagen, wat gunstig kan zijn voor de Europese staalindustrie. ‘Met de binnenlandse markt in China gaat het slecht en daarnaast speelt verduurzaming een rol,’ zegt Kees de Schipper, sectormanager industrie van Rabobank.

Moet je horen
Duitse investeringen en Chinese productiedaling stuwt Europese staalsector

3 min 2 sec
In de Amsterdamse AEX-index nam staalproducent ArcelorMittal de leiding met een koerswinst van 10,5 procent en in de MidKap klom roestvrijstaalmaker Aperam ruim 6 procent.

Koersen omhoog
De DAX-index in Frankfurt sprong 3,4 procent omhoog, na het bekend worden van de Duitse miljardeninvesteringen in staal, bouw en defensie. Rheinmetall en Hensoldt wonnen tot 9 procent en de staalproducenten Thyssenkrupp en Salzgitter werden tot bijna 16 procent hoger gezet.

Lees ook
Defensie-industrie steeds populairder bij beleggers
Grote Duitse bouwbedrijven als Hochtief en Bilfinger stegen tot 18 procent en de fabrikant van cement en andere bouwmaterialen Heidelberg Materials klom 17,5 procent. De Oostenrijkse branchegenoot Wienerberger liftte mee in Wenen met een plus van 14,5 procent, net als het Oostenrijkse bouwbedrijf Strabag (plus 18,6 procent). Ook defensieondernemingen als Thales, Leonardo, Saab en BAE Systems profiteerden van het nieuws.

Goed nieuws voor Europa
Het Chinese besluit om de staalproductie in eigen land te verlagen, heeft volgens De Ridder te maken met enerzijds overcapaciteit en anderzijds een zwakke binnenlandse vraag. De verwachting is dat er nu minder Chinees staal op de Europese markt wordt gedumpt, wat gunstig is voor Europese staalbedrijven als Tata Steel in Nederland. 'Ze kunnen nu beter concurreren en winstgevender gaan produceren vanwege die verwachte hogere prijzen', aldus De Ridder.
christo1
1
quote:

HenkdeV schreef op 6 maart 2025 09:20:

Het aandeel ligt er ijzersterk bij.
De weg ligt open naar de 35 euro voor de komende weken.
Putman
0
quote:

christo1 schreef op 6 maart 2025 09:27:

[...]

De weg ligt open naar de 35 euro voor de komende weken.
Verwacht en hoop het niet, AM heeft al 10 jaar niet de 30 regionen verlaten, puts zijn weer ingeslagen voor de weg omlaag, maar we zullen het zien.
aandeeltje!
0
quote:

Putman schreef op 6 maart 2025 09:44:

[...]

Verwacht en hoop het niet, AM heeft al 10 jaar niet de 30 regionen verlaten, puts zijn weer ingeslagen voor de weg omlaag, maar we zullen het zien.
Gisteren te vroeg verkocht, maar put ga ik ook voor.
Braakie
0
Same here, puts ingeslagen, dit kan niet volgehouden worden zo.
Je ziet US ook al weer een andere kant op gaan..
78 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 6 mrt 2025 13:41
Koers 30,970
Verschil +0,800 (+2,65%)
Hoog 32,080
Laag 30,780
Volume 3.130.417
Volume gemiddeld 2.867.370
Volume gisteren 9.002.030