2)
Hebben jullie expansieplannen buiten Europa?
We kijken naar twee regio’s.In Azië zijn er opportuniteiten voor onze technologie in Japan.De Japanse markt komt echter zeer traag tot ontwikkeling, maar een joint venture met een lokale speler o.a. door de inbreng van onze ‘know-how’ zou onze groei kunnen versnellen. In Taiwan gaat het wat sneller, maar daar is lokale productie voorlopig niet aan de orde. Een andere interessante regio is de noordoostkust van de Verenigde Staten.Maar de kwaliteit van het lokale staal is niet goed genoeg en de regering Trump (importtaksen) maakt het ons niet gemakkelijker. Met onze stevige balans (nettoschuld/EBITDA van 1) durven we hoe dan ook buitenlandse expansie aan.
En wat met het dividendbeleid?
We zullen jaarlijks tussen 25% en 40% van onze jaarwinst uitkeren. Dat kan zorgen voor schommelingen in het dividend, maar we willen steeds wat cash achter de hand houden om onze expansieplannen buiten Europa te financieren.
Historiek & activiteiten
Sif Group zag in 1948 het levenslicht.Centraal doorheen diens geschiedenis staat de bewerking van verschillende soorten metaal. In de jaren ‘70 kende het bedrijf een zeer sterke groei, o.a. dankzij het landbeschermingsplan in Nederland (Deltaplan met o.a. een zeekering aan de Oosterschelde). Deze prestigeprojecten trokken vervolgens klanten uit de olie- en gassector over de streep.
De fabrieksterreinen in Roermond werden geleidelijk volgebouwd. Vanaf 2000 verschoof de focus radicaal naar de offshore windenergiemarkt, al blijft Sif ook vandaag toeleveren aan de olie- en gasindustrie (o.a. steunpilonen voor boorplatformen).
Niettemin komt nu 91% van de omzet uit de levering van vooral funderingen (monopiles) waarop windmolens op zee worden geïnstalleerd. Sif Group is uitgegroeid tot de Europese marktleider en dingt naar elk West-Europees project mee.De groep werkt nauw samen met installateurs zoals GeoSea (DEME), Van Oord en De Nul. De trend is dat steeds grotere windmolens (meer vermogen) ook een bredere fundering nodig hebben. Sif Holding bedacht hiervoor de XL-monopiles (tot 11 meter diameter), maar het assembleren ervan kon niet meer in Roermond gebeuren. Op amper 2 jaar werd de belangrijke investering (50 mln.EUR) in 2 productielijnen van XL-monopiles op Maasvlakte II in Rotterdam met succes afgerond. Ook in Roermond werd alles in gereedheid gebracht om grotere ringen (diameter 11m) te fabriceren, een investering van circa 40 mln.EUR.
De grote ringen die geproduceerd worden in Roermond, verscheept men nu via binnenschip naar Rotterdam.Daar worden ze aan elkaar gemonteerd (gelast) tot een ‘pile’ en, naargelang de wensen van de klant, een beschermlaag of een coating. Mede door deze investeringen werd de productiecapaciteit uitgebreid van amper 80 kiloton in 2002 tot 300 kiloton per jaar in 2017. In Europa kunnen slechts 3 spelers dergelijke volumes leveren.
Aandeelhouders
In 2005 verwierf private equitygroep Egeria Capital een belang van 82,5% in het kapitaal van het bedrijf en startte een professionaliseringsronde van dit familiebedrijf. In 2016 volgde een beursgang, waarbij Egeria Capital en de familie bestaande aandelen naar het publiek bracht. Er werd geen vers geld opgehaald. De free float ligt momenteel rond de 44%.
BW 4x4-toets: duurzame groeier
Vooruitzichten
Verwacht voor 2019-2023 hoge capaciteitsbezetting, maar 2018 nog moeilijk.
Balans
Nettoschuld/EBITDA rond de 1; erg gezond.
Waardering
Opnieuw 1,5 EUR p.a. winst mogelijk vanaf 2019.
Koerstriggers
Expansie buiten Europa (+); uitstel projecten (-).