harrysnel schreef op 30 november 2016 11:12:
1 We hebben gezien dat Uber van Google weg wil en voor de driver app al naar TomTom is overgegaan. Verder investeert Uber zelf in Maps om een laag toe te voegen (ophaalpunten in kaart brengen bv), heeft het Decarta overgenomen en een deel van Bing (Microsoft).
2 Verizon is aan het kopen geslagen. Niet alleen op Telematics gebied (Telogis, Fleetmatics) maar nam onlangs Yahoo over en daarvoor ook al AOL. Interessante zin uit artikel van 25 juli jl.:
"Verizon has become a collector of high-flying brands from the early days of the internet. The telecom giant will merge Yahoo with AOL, another past-its-prime web trailblazer that it bought last year for $4.4 billion. The thinking is that the two companies can combine to make a solid No. 3 alternative to digital advertising juggernauts Google and Facebook, which rank as the most-trafficked websites in the world. Right now, those two companies account for almost 43 percent of digital ad sales worldwide, according to eMarketer. Yahoo is in seventh place with 1.5 percent..."www.cnet.com/news/verizon-buying-yaho...3 Met de overname van
AOL werd
Verizon ook de eigenaar van
MapQuest en gaat met dit bedrijfsonderdeel de strijd aan met oa Google. Zie bv:
"Verizon’s MapQuest Goes Mobile to Compete With Google, Apple Maps"
www.xconomy.com/boulder-denver/2015/1...Onlangs deed Verizon een aanvullende overname:
"Verizon acquires SocialRadar to buff up MapQuest’s location data
....SocialRadar can pinpoint exactly where a business is located (so your Uber driver doesn’t try to drop you off in the alleyway behind TechCrunch’s offices, for example)..."
techcrunch.com/2016/11/16/verizon-acq...4 TomTom Powers
MapQuest's Core Map Data with New Partnership (19 juni 2014)
corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...Een hoop losse draadjes maar net als Uber is Verizon dus ook bezig met het investeren in Mapping via Mapquest. Toen Mapquest onder AOL viel ging het samenwerking aan met TomTom. Ik weet niet of de overname van Mapquest (AOL) door Verizon de relatie van Mapquest met TomTom heeft veranderd. Wat ik wel denk te zien is dat:
- Opkomst van ridesharing leidt tot een hernieuwde interesse in kaarten waarbij ophaalpunten in kaart moeten worden gebracht. Uber investeert daarin maar dus ook Verizon.
- Partijen inkomsten van Google willen "afpakken" (Apple, Uber, Verizon).
- Dit past bij de uitspraken vanuit TomTom dat partijen zich niet meer comfortabel voelen bij Google en dit kansen met zich meebrengt.
- De Mol vooral in TomTom is gestapt vanwege de kansen buiten Automotive.
- TomTom zelf niet stil zit en inzet op Indoor mapping.
- Voor een partij als Verizon TomTom niet alleen interessant is vanwege Telematics tak maar ook als partij om de strijd met Google aan te gaan op gebied van advertentie inkomsten.
Jmho
Edit: succes met operatie Wies.