Overname TNT door UPS aan Brussels zijden draadje
Yteke de Jong
donderdag 11 oktober 2012, 04:33
update: donderdag 11 oktober 2012, 07:46
inShare
Reuters
Alle seinen zijn op rood gesprongen voor de overname van pakketbezorger TNT Express door het Amerikaanse UPS.
Bedrijfsinformatie
TNT Express
Koers: 8,11
Verschil: +0,02 +0,23%
Nieuws | Koers | Kerncijfers
Meer over dit onderwerp
Almunia hint op bezwaren TNT-UPS Onderzoek TNT en UPS gaat verder
Zag het bedrijf uit Hoofddorp twee weken geleden zijn bestuursvoorzitter vertrekken, nu vangt de bieder, UPS, bot in Brussel. Volgende week komt de Europese Commissie naar verwachting met een zogenoemde verklaring van bezwaren tegen de overname van ?€ 5,2 mrd. ‘Dat is de bel voor de laatste ronde’, zegt hoog leraar mededingingsrecht Jean Paul van Marissing. ‘De laatste fase vóór een verbod op de overname.’ Welke opties hebben TNT en UPS
Als UPS afziet van de overname
UPS kan afzien van de koop van TNT. ‘Dat is niet erg waarschijnlijk, omdat UPS hier al heel lang mee bezig is geweest’, zegt Leon Korsten, mededingingsadvocaat bij DLA Piper. UPS zegt zelf in een reactie dat het alle vertrouwen heeft dat de deal rond zal komen.
In het geval dat UPS alsnog afziet van de koop, moeten de Amerikanen €?200 mln betalen aan TNT. Het gezichtsverlies is echter een groter probleem dan het betalen van een afkoopsom. UPS beschikt over een ruime kas van ongeveer €?5,7 mrd, waaruit de overname ook grotendeels betaald zal worden.
Vervolgens blijft TNT alleen achter, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Miskopen uit het verleden zijn inmiddels de deur uit gedaan en er worden zwarte cijfers geschreven. Over ruim twee weken komt TNT Express met de derdekwartaalcijfers, dus dan wordt ook duidelijk of TNT de opgaande lijn vast kan houden.
Bedrijfsonderdelen verkopen voor goedkeuring
Als eurocommissaris Joaquín Almunia met een zogenoemde verklaring van bezwaren komt, dan moet UPS een gedeelte van het netwerk van TNT Express opgeven om de goedkeuring van de overname te krijgen. De Europese Commissie kijkt daarbij naar één ding: zijn de grootste concurrenten straks, FedEx en DHL, in staat om goed tegenspel te bieden in de markt waar de combinatie van UPS en TNT dominant is. Dat dit specifieke overnameproces al maanden duurt, is vooral het gevolg van het politieke spel, dat UPS volgens mededingingsadvocaat Leon Korsten van DLA Piper hard speelt. ‘UPS zal alles op alles zetten om de hoofdprijs binnen te halen, en alles intact te houden.’ Daarbij is de top van de markt — snelle, internationale pakketbezorging — een probleem, want daar zijn FedEx en DHL inderdaad de enige tegenspelers. Het verklaart het moeizame proces, want de meeste mededingingszaken worden afgerond zonder een verklaring van bezwaren. UPS kan de komende tijd op twee manieren offers aan de Commissie brengen, door te desinvesteren of door een alternatieve ‘remedy’ aan te bieden. UPS en ook TNT kunnen bijvoorbeeld op voorhand onderdelen van het weg- of luchtnetwerk afstoten. Zo zou PostNL, dat 29,8% van de aandelen in TNT Express bezit, geïnteresseerd zijn in pakketactiviteiten van TNT in de Benelux. Verder heeft TNT al een andere troef in de verkoop: de luchtvrachttak TNT Airways, dat UPS volgens Europese regelgeving niet kan kopen. Verder is er volgens mededingingsadvocaat Korsten nog de variant dat een merk opgegeven kan worden in een aantal landen. ‘UPS kan er bijvoorbeeld voor kiezen het merk TNT te verkopen in een aantal landen. In dat geval blijft het netwerk intact, maar vallen de opbrengsten toe aan een andere partij. Maar dit vereist wel veel rekenwerk.’ Het zal sowieso lastig worden om onderdelen van de hand te doen, want veel branchegenoten beschikken zelf vaak al over dezelfde netwerken in Europa. Zij hebben een onderdeel van TNT of UPS niet nodig. Zolang UPS en TNT met hun afsplitsingsstrategie worstelen, staan zij stil, terwijl de concurrentie doorbeweegt. Zo kondigde rivaal FedEx eergisteren aan dat het fors gaat bezuinigen omdat de marktomstandigheden maar niet lijken te verbeteren door de haperende economie. De klant kiest vaker voor een goedkoper, trager transport dan voor een duurdere levering de volgende dag via het vliegtuig. Daardoor lijkt de tijd UPS en TNT in te halen.
Vechten bij Europees Hof
Mocht eurocommissaris Almunia uiteindelijk geen toestemming geven voor de overname, dan kan UPS nog één ding doen: de beslissing aanvechten bij het Gerecht van het Hof van Justitie van de EU in Luxemburg. Dat de Europese Commissie alle tijd lijkt te nemen voor het onderzoek, heeft ook met een mogelijke bezwaarprocedure te maken.
Volgens mededingingsadvocaat Leon Korsten zal de Commissie in deze zaak ‘dubbel zorgvuldig’ handelen om te voorkomen dat de zaak voor de rechter belandt. ‘De Commissie heeft er geen belang bij gezichtsverlies te lijden bij de politiek aan beide zijden van de oceaan.’
De juridische weg vraagt bovendien geduld van UPS: de gemiddelde doorlooptijd van een zaak bij het Hof bedraagt ruim 4 jaar. Dit zal funest zijn voor met name TNT, dat sinds de komst van activistische aandeelhouders Jana en Aimco al een paar jaar in onzekerheid en onrust verkeert.