Air France - KLM « Terug naar discussie overzicht

Air France - KLM is nu een groeiaandeel !

73 Posts, Pagina: 1 2 3 4 » | Laatste
[verwijderd]
0
Deze week mooi afgesloten met een winst van ruim 16,5 %
Positieve berichten over kostenverminderingen, 5000 man moet en gaat eruit, en het afstoten van bedrijfsonderdelen, heeft de koers van het aandeel enorm goed gedaan.
T.o.v. waar we vandaan komen is het aandeel voor de langere termijn natuurlijk uiterst gunstig geprijsd, zeker met als bijkomend voordeel de dalende olieprijzen.
Als je de tijd en de rust hebt zou ik zeggen leg ze op de plank en ga lekker ontspannen op vakantie, uhhh.. met AF/KLM natuurlijk.

Natuurlijk mag je er anders over denken, en zijn er zeker nog obstakels op de weg, maar ik denk dat we er momenteel gunstig voorstaan!
[verwijderd]
0
Er is geen verband tussen het aandeel AF-KLM en een dalende of stijgende olieprijs.. Probeer dus niet zoals een RTL Z reporter aan elke stijging of daling van een aandeel een nieuwsfeitje te hangen. Hier breng je de kleine belegger alleen maar mee in de war!
[verwijderd]
0
quote:

vinniz schreef op 22 juni 2012 18:46:

Er is geen verband tussen het aandeel AF-KLM en een dalende of stijgende olieprijs.. Probeer dus niet zoals een RTL Z reporter aan elke stijging of daling van een aandeel een nieuwsfeitje te hangen. Hier breng je de kleine belegger alleen maar mee in de war!
Leg dat maar eens duidelijk uit dan!
[verwijderd]
0
Had natuurlijk ook mijn reactie kunnen zijn dat jij mij maar iets moest vertellen over de verbanden tussen die twee.. Maar ok, vooruit.. ik ben nieuw hier en wil niet meteen de moeilijkste zijn.
Als je naar diverse onderzoeken kijkt is er simpelweg geen direct verband te trekken. Zo is er bijvoorbeeld het wetenschappelijk onderzoek van Huang waaruit blijkt dat een hoge volatiliteit (maakt dus niet uit of dit op een hoog of laag niveau is, als het maar beweegt) positief is voor olie gebruikende bedrijven.. Hij stelt dat luchtvaartmaatschappijen de olieprijs perfect weten te hedgen en het goed kunnen doorbereken aan de klant.
Probeer nu zelf eens een klein onderzoekje en kijk naar de returns van beide en doe bijvoorbeeld een correlatietest. Als je nog niet overtuigd bent, doe je ook nog een simpele regressietest.. Denk erom dat de returns niet normaal verdeeld en je toets dus hier op aan moet passen. Schroom overigens niet om de resultaten te delen.
[verwijderd]
0
quote:

vinniz schreef op 23 juni 2012 09:08:

Had natuurlijk ook mijn reactie kunnen zijn dat jij mij maar iets moest vertellen over de verbanden tussen die twee.. Maar ok, vooruit.. ik ben nieuw hier en wil niet meteen de moeilijkste zijn.
Als je naar diverse onderzoeken kijkt is er simpelweg geen direct verband te trekken. Zo is er bijvoorbeeld het wetenschappelijk onderzoek van Huang waaruit blijkt dat een hoge volatiliteit (maakt dus niet uit of dit op een hoog of laag niveau is, als het maar beweegt) positief is voor olie gebruikende bedrijven.. Hij stelt dat luchtvaartmaatschappijen de olieprijs perfect weten te hedgen en het goed kunnen doorbereken aan de klant.
Probeer nu zelf eens een klein onderzoekje en kijk naar de returns van beide en doe bijvoorbeeld een correlatietest. Als je nog niet overtuigd bent, doe je ook nog een simpele regressietest.. Denk erom dat de returns niet normaal verdeeld en je toets dus hier op aan moet passen. Schroom overigens niet om de resultaten te delen.
Ik verwijs graag naar bijgaand artikel, dat spreekt voor zich lijkt mij.

www.nrc.nl/nieuws/2012/05/04/air-fran...
jrxs4all
0
quote:

Leidenaar schreef op 23 juni 2012 22:41:

[...]

Ik verwijs graag naar bijgaand artikel, dat spreekt voor zich lijkt mij.

www.nrc.nl/nieuws/2012/05/04/air-fran...
Dat artikel zegt helemaal niets. Airlines zijn er altijd als de kippen bij om slechte resultaten te verklaren door een hoge olieprijs, als de olieprijs vervolgens daalt hoor je ze er nooit weer over.

Er zijn ook maatschappijen die winst maken met de huidige olieprijs. Sterker nog, door de hoge overige kosten van AF/KLM is de olieprijs bij hen juist een mindere factor dan bij low cost airlines. Zie bijvoorbeeld dit artikel over de resultaten van Ryanair:

"The recently ended fiscal year illustrates the carrier's record of boosting and improving initially conservative guidance. The airline raised its forecast for fiscal-year net profit to €480 million from €440 million in January, and Monday far exceeded that target.

The strong performance by Ryanair, Europe's biggest carrier by stock-market capitalization, contrasts with the poor recent performance by the region's flag carriers, many of which have embarked on wide-ranging restructuring plans to staunch widening losses on their short-haul routes despite buoyant long-haul activities.

Operators of national airlines such as Air France-KLM SA, AF.FR +2.78% Deutsche Lufthansa AG, LHA.XE +1.03% British Airways IAG.LN -2.50% and Iberia parent International Consolidated Airlines Group SA are struggling to offset the impact of high fuel prices on their results due to relatively elevated staff and other operating costs compared with Ryanair and smaller budget rivals such as easyJet PLC. EZJ.LN -2.33%

The strain of rising oil prices and a regionwide economic slowdown has put several European airlines, including Hungary's Malev, Spanish regional carrier Spanair and small Danish airline Cimber Sterling, out of business this year.

Ryanair's Mr. Millar believes more failures are yet to come."

Kernprobleem van AF/KLM is dat ze niet concurrerend zijn, de kosten waaronder vooral de salariskosten zijn veel te hoog. En die juichstemming over de aangekondigde reorganisatie kon ook wel eens snel weer weg zijn. Het gaat immers niet om het aankondigen, dat is makkelijk, maar om het uitvoeren van die reorganisatie. Gaan de vakbonden daarmee akkoord ? Ik denk het niet en het moet nog veel slechter gaan voor ze wel gedwongen zijn,

JR
[verwijderd]
0
quote:

Leidenaar schreef op 23 juni 2012 22:41:

[...]

Ik verwijs graag naar bijgaand artikel, dat spreekt voor zich lijkt mij.

www.nrc.nl/nieuws/2012/05/04/air-fran...
Dit spreekt inderdaad voor zich.. In de zin van dat je feiten negeert en geen eigen mening kan vormen. Overigens is er ook nog een groot verschil tussen een artikel en een nieuwsbericht ;)
Dank voor je bijval JR, er zitten hier blijkbaar toch nog mensen die ruis negeren en zelf kunnen denken.
joebeatt
0
quote:

vinniz schreef op 24 juni 2012 10:10:

Dit spreekt inderdaad voor zich.. In de zin van dat je feiten negeert en geen eigen mening kan vormen. Overigens is er ook nog een groot verschil tussen een artikel en een nieuwsbericht ;)
Dank voor je bijval JR, er zitten hier blijkbaar toch nog mensen die ruis negeren en zelf kunnen denken.
Kom op mensen, we zitten hier niet om elkaar af te kraken maar om elkaar te helpen. En vanzelfsprekend weten we ook niet alles, hebben we ons huiswerk NIET gedaan en maken we ons schuldig aan het negeren van feiten. Daarom zitten we juist op een forum. Als we alles perfect wisten hoefden we hier helemaal niet te komen.

Ik heb al eens eerder, net als JR, de vraag gesteld of een lagere olieprijs wel voordelig is voor AF, omdat de brandstofkosten daar relatief minder belangrijk zijn dan voor de low-budget maatschappijen. Kent iemand een onderzoek naar de relatie tussen de olieprijs en de resultaten van AF of de luchtvaart in het algemeen? Daarbij lijkt de lage olieprijs nu een gevolg te zijn van de verminderde economische activiteit waardoor er minder vrachtvervoer is. Dan is de lage olieprijs dus een symptoom van iets wat niet positief is voor AF.

Dat van die aangekondigde peroneelsreductie zit me ook dwars. Het hangt volgens mij (te?) veel af van de welwillendheid van het Franse personeel en in Frankrijk staat men, in mijn ervaring, enorm op "verworven rechten". Heeft iemand wat meer informatie over hoe de plannen in Frankrijk zijn geland?
[verwijderd]
0
Zeker niet mijn bedoeling om iemand af te kraken of iets, maar kan er alleen een beetje slecht tegen dat er niet met feiten worden gekomen maar met een nieuwsberichtje als er iets wordt gevraagd..
Bij mij zijn er drie kleine studies bekend naar olieprijsveranderingen en de invloed daarvan op aandelen. Dit zijn: Oil price shocks and industry stock returns van Elyasiani e.a. daarnaast nog een studie van Huang, Masulis en Stoll waar niet echt een titel van is. En als laatst kan je bijvoorbeeld nog Oil price shocks and stock markets in the U.S. and 13 European countries van Park e.a. lezen. Als je nog andere kent, laat mij het dan weten!
Zelf kan je bijvoorbeeld ook kijken naar de ontwikkelingen van de olieprijs en aandelen, door bijvoorbeeld een simpele regressieanalyse.. Best leuk om eens naar te kijken!
winst is winst
0
allemaal leuk en aardig.
tegenwoordig gaan de aandelen omhoog of omlaag afhankelijk van het sentiment(uitzonderingen daar gelaten).
dat er een stijging zat aan te komen was wel duidelijk na de flinke daling.
maar het gaat net zo makkelijk weer naar beneden.
Nic48
0
De hele wereld heeft het over de hoge brandstof prijzen, mede als verklaring voor de slechte bedrijfsresultaten in de luchtvaart sector.
Maar mijnheer of mevrouw vinniz weet het allemaal veel beter, schermt met vage onderzoeken en berekeningen, en wil ons allemaal aan het rekenen zetten. Prima dat je ook een bijdrage wilt leveren, maar wees dan concreet en duidelijk en lever die berekeningen en of dat cijfermateriaal hier dan ook meteen aan i.p.v. te gaan zitten betweteren en katten.
Nic48
0
Uit de Volkskrant van vrijdag 22 juni 2012

Ruim 5000 banen weg bij Air France.

Het gaat om ruim 10% van het totale personeelsbestand van de zustermaatschappij van KLM.
De luchtvaartcombinatie heeft het zwaar en wil de komende twee jaar zo'n 2 miljard euro aan kosten verlagen om uit de rode cijfers te komen en schulden af te lossen. DE GROOTSTE OORZAAK VAN DIE SLECHTE CIJFERS IS DE HOGE BRANDSTOFPRIJS. Maar omdat het concern daar weinig grip op heeft, snijdt het vooral in personeelskosten. Etc.
jrxs4all
0
quote:

Stroopwafel schreef op 24 juni 2012 23:56:

.. DE GROOTSTE OORZAAK VAN DIE SLECHTE CIJFERS IS DE HOGE BRANDSTOFPRIJS.
Leg mij dan eens uit hoe het komt dat de winst bij Ryanair 25% is gestegen en dat zij met diezelfde hoge brandstofprijs een half miljard euro winst maken.
Wilbar
0
quote:

jrxs4all schreef op 25 juni 2012 09:27:

[...]

Leg mij dan eens uit hoe het komt dat de winst bij Ryanair 25% is gestegen en dat zij met diezelfde hoge brandstofprijs een half miljard euro winst maken.
Een paar factoren kunnen van invloed zijn.
- de stijging van het aantal passagiers is bij Ryanair groter dan (bijvoorbeeld) bij AF/KL
- de personeelslasten bij low-cost carriers zijn een stuk lager dan bij reguliere maatschappijen
- misschien zijn de Ryanair inkopers bekwamer in het managen en hedgen van hun kerosine contracten.
[verwijderd]
0
Het gaat hier alleen maar om de post van "vinniz"(zie boven), die stelt dat er geen verband bestaat tussen een dalende of stijgende olieprijs en de koers van AF/KLM. Het zal zeker niet zo zijn dat bij elke verandering van de olieprijs de koers van AF/KLM direkt mee zal bewegen. Maar nu de olieprijs al weer een wat langere periode aan het dalen is zal de koers van AF/KLM daar zeker op reageren.
En omdat de olieprijs dus daalt, zal dat een positief effect hebben op de koers van het aandeel AF/KLM. Simpele logica!
[verwijderd]
0
Simpele logica inderdaad, maar er is simpel weg ook geen (statistisch) bewijs voor mbt wat jij zegt. Ik vertrouw liever op oa wetenschappelijk onderzoek ipv directe lijnen trekken en daaruit conclusies af te leiden. Gelukkig heeft ieder zijn ding!
Nic48
0
Beleggers (dus aandelen) reageren op positief en op negatief nieuws, het zijn net mensen. Vaak gaat gevoel voor rekenwerk, met nog niet eens zo'n slechte uitkomst!
Wilbar
0

Een lage(re) olieprijs is op het eerste gezicht misschien wel leuk voor elk vliegmaatschappij maar je kan ook redeneren dat een lage olieprijs een goede indicatie is voor de stand van zaken van de economie van vandaag de dag. En een verslechterende economie heeft beslist een negatief effect op de vervoerscijfers. En dan vooral bij de premium passagiers.
[verwijderd]
0
Die vervoerscijfers, die nog niet eens zo slecht zijn, zijn inmiddels wel in de koers verwerkt. Kijk nog eens waar de koers een jaar geleden of twee jaar geleden op stond, Beide keren rond de 11 euro. We staan nu op ongeveer 1/3 daarvan. Maar goed als je de huidige koers te hoog vind zou ik zeggen handel daar dan naar, maar waarschijnlijk zit je in opties?
[verwijderd]
0
quote:

vinniz schreef op 25 juni 2012 15:38:

Simpele logica inderdaad, maar er is simpel weg ook geen (statistisch) bewijs voor mbt wat jij zegt. Ik vertrouw liever op oa wetenschappelijk onderzoek ipv directe lijnen trekken en daaruit conclusies af te leiden. Gelukkig heeft ieder zijn ding!
Ik geloof dat er geen directe correlatie is tussen de koers van AF/KLM en de olieprijs. Maar voer de testen eens uit met langere tijdsintervallen? Een lagere olieprijs zorgt namelijk voor een beter resultaat (desnoods minder negatief) op de langere termijn. Dit is een feit en wordt hoe dan ook gereflecteerd in de koers, zij het dan niet direct.
Als de koers van olie het komende half jaar stijgt met 50% staat de koers van AF/KLM over een half jaar lager dan wanneer de koers van olie met 50% daalt.. Dit geld niet alleen voor AF/KLM maar ook voor Ryanair, het beïnvloed namelijk de hele vliegtuigsector.
Uiteindelijk is de koers een reflectie van de zogenaamde verdisconteerde toekomstige cashflows van het bedrijf, mits deze hoger ligt dan het direct liquideren van het bedrijf (om het maar even op de wetenschappelijke toer te houden).
73 Posts, Pagina: 1 2 3 4 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 mrt 2025 17:35
Koers 9,400
Verschil -0,090 (-0,95%)
Hoog 9,658
Laag 9,400
Volume 1.026.558
Volume gemiddeld 1.937.935
Volume gisteren 1.931.489