Persbericht “jaarcijfers 2011”
Autonome opbrengstengroei komt van vrijwel alle marktgroepen
Nedap realiseert in 2011 een opbrengstengroei van 14% en een winstgroei van 25%
Groenlo, 8 februari 2012
De opbrengsten van N.V. Nederlandsche Apparatenfabriek “Nedap” waren over 2011 met € 152,3 miljoen 14%
hoger dan over 2010 (€ 133,6 miljoen). De opbrengsten van de eigen eindproducten groeiden zelfs met 20%
(2010: 17%). Bijna alle marktgroepen droegen bij aan deze autonome groei. De winst na belastingen steeg
met 25% van € 8,8 miljoen in 2010 naar € 11,0 miljoen in 2011. In procenten van de opbrengsten bedroeg
de winst over 2011 7,2% (2010: 6,6%). De winst per aandeel is uitgekomen op € 1,64 tegenover € 1,30 over
2010. Van de winst zal 75% aan dividend worden uitgekeerd. Het dividend per aandeel komt hierdoor uit op
€ 1,23 (2010: € 0,98).
De opbrengstengroei kwam van vrijwel alle marktgroepen, te weten Agri, AVI, Healthcare, Power Supplies,
Retail en Security Management. Zoals verwacht, bleven alleen de opbrengsten van de groep Library Solutions
achter. De opbrengstengroei is nog robuuster als rekening wordt gehouden met de gefaseerde afbouw van de
klassieke toeleveringsactiviteiten door de marktgroep Specials, zoals die in 2009 werd ingezet. Enkele jaren
geleden maakten deze toeleveringen, aan onder meer de telecom en automotive, nog ongeveer 20% van de
totale opbrengsten uit. Over 2011 waren deze activiteiten teruggebracht tot 6% en over 2012 zullen ze
nagenoeg nihil zijn. De opbrengsten uit diensten (abonnementen en onderhoudscontracten) stegen in het
verslagjaar verder naar € 15,4 miljoen (€ 2010: € 12,8 miljoen). Dit is 10,1% van de totale opbrengsten (2010:
9,6%).
Het onderbrengen van serieproductie bij onze dochterorganisatie Inventi B.V. te Neede en het blijven
investeren in de ontwikkeling van nieuwe producten, in het verbeteren van de marketingmaterialen en het
versterken van de commerciële organisatie - processen die in 2009 werden geïntensiveerd - zijn volop in
uitvoering en brengen nog relatief hoge kosten met zich mee. De aanhoudende schaarste aan componenten op
de wereldmarkt verstoorde de productie- en logistieke processen en zorgde eveneens voor extra kosten. Ook
werden in 2011 additionele kosten gemaakt om de nieuwe Nedap branding breed te introduceren. Door de
extra kosten is de doelstelling om een bedrijfswinst van minimaal 10% van de opbrengsten te realiseren nog
niet gehaald. De bedrijfswinst is uitgekomen op 9,1%. (2010: 8,0%).
Het aantal vaste medewerkers is, na een flinke uitbreiding in 2010 (met 51 medewerkers), gedurende het jaar
verder gestegen naar 684 (plus 32 medewerkers, vooral in marketing- verkoop- en productontwikkelingsfuncties).
In 2011 is fors geïnvesteerd in productiemiddelen, ontwikkelingsprojecten, voorraden en in aanpassing van de
bedrijfshuisvesting. Dit zorgde, samen met de toename van de opbrengsten, voor een verlenging van het
balanstotaal, waardoor de solvabiliteit (dit is het eigen vermogen, exclusief onverdeelde winst, uitgedrukt in
een percentage van het balanstotaal) daalde van 39,5% ultimo 2010, naar 37,3% ultimo verslagjaar*.
Doelstelling van de vennootschap op middellange termijn blijft een solvabiliteit van ca. 45%, exclusief de
onverdeelde winst.
Marktontwikkelingen