Air France-KLM zal zwaar gaan snijden door PAUL ELDERING
wo 11 jan 2012, 08:55
PARIJS - De top van Air France-KLM neemt vandaag rigoureuze maatregelen om uit de rode cijfers te komen. Tijdens de bestuursvergadering, dit keer in Amstelveen, zullen vanmiddag harde noten worden gekraakt om de vliegmaatschappij weer op koers te krijgen en beleggers gunstig te stemmen, is de verwachting.
Volgens welingelichte bronnen in Parijs moet de schuldenlast met zeker € 2 miljard worden verlicht tot ’een acceptabele € 4,5 miljard’. In de hele groep zijn drastische bezuinigingen noodzakelijk. Die lopen naar verluidt in de ’honderden miljoenen’.
De pijn zit vooral bij het zwaar verliesgevende Air France. KLM en Transavia maken een bescheiden winst. Met een uitgekiend revenue management en het optimaliseren van de vliegtuigbezetting kunnen de opbrengsten per stoel bij KLM toch redelijk op peil worden gehouden.
Analisten verwachten dat aan de Franse kant veel gedwongen ontslagen gaan volgen.
„Maar Air France zal dat waarschijnlijk pas na de presidentsverkiezingen aankondigen”, zo valt te beluisteren.
In Nederland knokt KLM-baas Peter Hartman voor zijn personeel. In nauw overleg met de vakbonden probeert hij uit alle macht ’de familie bij elkaar te houden in ruil voor flexibiliteit’.
Flexwerken, zonodig omscholen, minder ziekteverzuim en hogere productiviteit zijn volgens Hartman noodzakelijk. „We moeten met z’n allen flink aan de bak, maar ik geloof heilig in de collectieve kracht van gemotiveerde KLM-mensen.” Ook trekt de KLM-groep de touwtjes aan bij haar leveranciers, inclusief Schiphol, omdat de kosten per eenheid omlaag moeten.
Bovendien worden de routes van Air France-KLM kritisch onder de loep genomen.
Lees het volledige artikel in de digitale Telegraaf .