Air France - KLM « Terug naar discussie overzicht

FONDSEN UITGELICHT: Air France-KLM

31 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
voda
0
Door Levien de Feijter en Bart Koster

Van DOW JONES NIEUWSDIENST


AMSTERDAM (Dow Jones)--In de afgelopen week ging wereldwijd de aandacht natuurlijk vooral uit naar de rampspoed die Japan nu al een week lang treft en de aanhoudende politieke en militaire onrust in de Arabische wereld. Het deerde AMG weinig, want het metallurgisch bedrijf presenteerde mooie kwartaalcijfers, die aantonen dat herstel van volumes en prijzen aanhouden in de markten waarin het concern actief is. Air France-KLM had veel last van de zorgelijke situatie in Japan en de onrust in Noord-Afrika en het Midden-Oosten en dat schrok beleggers duidelijk af.
AIR FRANCE-KLM GETROFFEN DOOR RAMPSPOED JAPAN EN LIBIE

Air France-KLM (AF.FR) moest in de afgelopen week forse operationele maatregelen nemen in reactie op de rampzalige situatie van verwoesting en nucleaire dreiging in Japan en de botsing tussen zittende regimes en opstandige burgers in de Arabische wereld.

De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep annuleerde of verplaatste vluchten om in te spelen op onveilige situaties, maar ook op sterk verminderde passagiersstromen.

Zo heeft KLM in ieder geval tot 11 april alle vluchten naar de Libische hoofdstad Tripoli opgeschort vanwege de spanningen in het land.

De KLM-vluchtschema's naar Cairo zijn aangepast, om te kunnen voldoen aan de daar geldende avondklok.

De luchtvaartmaatschappij voert de vluchten naar Bahrein vooralsnog wel volgens de dienstregeling uit, maar op haar website raadt KLM haar passagiers aan om in de gaten te houden of dat op de dag dat ze naar het golfstaatje willen vliegen ook nog wel zo is.

Verder is de bemanningenwisseling op de vluchten tussen Amsterdam en Tokio om veiligheidsredenen tijdelijk verplaatst naar Osaka, waar nu op de terugvlucht naar Amsterdam een tussenstop wordt gemaakt.

Air France neemt soortgelijke maatregelen, die inkomstenverlagend, maar deels ook kostenverhogend zijn.

Air France-KLM heeft veel meer dan de grote Europese concurrenten Deutsche Lufthansa (LHA.XE) en British Airways van International Cosolidated Airlines (IAG.LN) last van de situatie in Japan en de Arabische wereld, omdat deze markten een relatief grote bijdrage aan de totale omzet van het Frans-Nederlandse bedrijf uitmaken. Daar komt nog bij dat dit ook voor Alitalia geldt, waarin Air France-KLM een belang van 25% heeft, merkte een analist van Citigroup dinsdag op. Hij voegde eraan toe dat de maatschappijen vanwege overcapaciteit niet in staat zijn om de hoge olieprijzen volledig aan de klant door te berekenen. Dat stelde beleggers natuurlijk niet gerust.

Een koersdoelverlaging van Deutsche Bank naar EUR15,70 van EUR17,30 op dezelfde dag, in reactie op die hoge olieprijzen, helpt dan ook niet.

Naast deze zorgen kreeg de Franse tak Air France er vrijdag nog een nieuw hoofdpijndossier bij dat bij velen alweer in de vergetelheid was geraakt.

Een Franse onderzoeksrechter gaat serieus kijken of naast vliegtuigbouwer Airbus (ABI.YY) ook Air France kan worden aangeklaagd voor doodslag als gevolg van nalatigheid bij technisch onderhoud, wat mogelijk de vliegramp in 2009 op een vlucht tussen Rio de Janeiro en Parijs veroorzaakte en 228 mensenlevens kostte. Dat levert in ieder geval langdurige onzekerheid en mogelijk ook hoge claims op.

Veel zorgen dus voor Air France-KLM, dat de week 4,8% lager afsloot op EUR11,31 en sinds begin dit jaar 17,0% heeft prijsgegeven.


Door Levien de Feijter en Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst +31 20 57 15 201; bart.koster@dowjones.com


[verwijderd]
0
Alle genoemde argumenten lijken mij incidenteel. We hebben onze lading aan rampen voorlopig wel gehad.
[verwijderd]
0
quote:

starter2 schreef op 20 maart 2011 13:45:

Alle genoemde argumenten lijken mij incidenteel. We hebben onze lading aan rampen voorlopig wel gehad.
klm is wel heel gevoelig voor ellende vooral als 't iets met olie landen te maken heeft. Verwacht morgen geen grote daling van de hele beurs maar wel dat klm de grootste daler wordt....helaas.
Uiteindelijk geloof ik wel in klm, zomertje komt er ook weer aan.
[verwijderd]
0
Geert Schaaij heeft Air France ook nog genoemd.
Harry M kon hier in BC natuurlijk niet om heen, daar Geert een aantal weken geleden bij Harry Air France met stip op nr 1 had, maar toen de maandags de ellende in Tunesië uitbrak, was Air France 1 van de grootste dalers vanwege de stijgende olie prijs.
Nu heeft GS een houd-advies gegeven met een koersdoel van 12 euro binnen 9 maanden.
VanillaSky
0
jessebrown
0
Olie Olie Olieprijs zal de richting van Air france te komende tijd bepalen.In de VS div.airlines met 3 tot 4% gestegen bij het slot op Wallstreet.
[verwijderd]
0
12 euro in 9 maanden vind ik ook erg karig, maar als de olie prijs blijft stijgen is Air France niet het aandeel wat je in je portefeuille moet hebben.
Kan natuurlijk wel, maar dan moet je short gaan.
[verwijderd]
0
Heb afgelopen vrijdag al m'n stukken AF verkocht met ruim verlies daar ik AF op korte termijn niet meer zie stijgen in de richting waar ik ze voor gekocht heb hellaas en ook dom van mij dat ik ruim 2 wkn geleden geen stoploss had staan en de koers al zodanig weggezakt was dat ik dacht ach de aankoopkoers zal weldra weer terugkeren wat niet gebeurde het zakte alleen maar nog meer
Daar ik er nu geen vertrouwen meer in heb gezien de ontwikkelingen heb ik gekozen voor verkoop AF en mede temeer dat er momenteel veel mooiere kansen op de markt liggen waar ik m'n verlies zeker sneller mee teniet kan doen
Zal zeker terugkeren in AF voor de lt maar zal voorlopig hooguit daytraden met AF want die kansen bied AF momenteel zeker.
Al de zittenblijfers wens ik veel geluk en het zal uiteindelijk goed komen maar mij duurt dit even te lang.
[verwijderd]
0
Als de markt straks weer in wat rustiger vaarwater zit, denk ik dat AF er wel weer komt.
Is de laatste tijd erg hard gedaald.
[verwijderd]
0
Als de olieprijs teveel stijgt wordt dat gewoon doorberekend. De onrust in het Midden-Oosten zou ook best eens snel minder kunnen worden nu het Westen spierballen laat zien (Saoudi-Arabië +4,5%). Dit is inderdaad wel een gevoelig aandeel bij onrust maar dat biedt ook weer kansen. Ik denk dat na deze `incidenten´ Air France ook weleens de snelste stijger zou kunnen zijn. Zeker als we een relief rally gaan krijgen vanwege Khadaffi.

De koers-winst verhouding van Air France voor 2011 is in ieder geval het beste van alle AEX-fondsen.

www.indexx.nl/aex.html
[verwijderd]
0
Ondanks het feit dat AF in 3 dagen met 5% is gestegen, had ik eerlijk gezegd toch verwacht dat hij zijn stijgende lijn zou doortrekken.
Wellicht winstnemers en een ietwat negatieve beursdag, maar de olieprijs daalt wel en meestal zie je dan dat AF stijgt.
Misschien straks nog een opleving als de USA opent.
[verwijderd]
0
Koersherstel valt mij ook een beetje tegen als ik naar mijn aandelen Lufthansa kijk (afgelopen vrijdag gekocht). Hopen maar dat Khadaffi snel weg is.
VanillaSky
0
quote:

Frysk schreef op 22 maart 2011 12:32:

Ondanks het feit dat AF in 3 dagen met 5% is gestegen, had ik eerlijk gezegd toch verwacht dat hij zijn stijgende lijn zou doortrekken.
Wellicht winstnemers en een ietwat negatieve beursdag, maar de olieprijs daalt wel en meestal zie je dan dat AF stijgt.
Misschien straks nog een opleving als de USA opent.
Hij is wellicht van 11 naar 11,50 gestegen maar hij is al een keer op en neer geweest van 11 naar 12. Gezien we van de 15,30 afkomen vind ik dat AF bij een dalende olieprijs zéér matig hersteld. Zelf heb ik gelukkig maar een klein deel van mijn porto in AF maar wel vanaf 13,80. Vrees toch echt dat ik (wil ik dit met winst verkopen) wel een half jaartje mag wachten..

[verwijderd]
0
Ik zou er zelf niet tegen kunnen als ik op 13,80 was ingestapt. Bij de volgende upswing zou ik ze dan verkopen en een ander ondergewaardeerd aandeel pakken. Air-France biedt nu wel kansen voor instappers.
Alleen die olieprijs is lastig maar ik denk dat ze gewoon de brandstoftoeslag zullen verhogen. Een super winst kan wel. Kijk maar naar Lufthansa. En al die incidentele problemen (aswolk, stakingen) moeten eruit zijn bij de volgende kwartaalcijfers.
VanillaSky
0
Wellicht doe ik dat ook wel..maar dan moet er eerst nog een upswing komen naar minimaal 12-12,50 en dat zie ik voorlopig ook niet gebeuren.
[verwijderd]
0
Opzich valt de daling bij AF vandaag nog wel mee als je ziet dat de olie prijs vanaf 14.00 uur van 114.17 naar nu 115.60 is geschoten.
[verwijderd]
0
quote:

VanillaSky schreef op 22 maart 2011 16:17:

Wellicht doe ik dat ook wel..maar dan moet er eerst nog een upswing komen naar minimaal 12-12,50 en dat zie ik voorlopig ook niet gebeuren.
Waarom niet ? De Dow zet hogere bodems neer en de olieprijs is pure speculatie. Zijn volle tankers die in havens blijven liggen. Als er een signaal komt zoals afgelopen vrijdag kan er zo 10% van die olieprijs af.
[verwijderd]
0
quote:

starter2 schreef op 22 maart 2011 16:32:

[...]
Waarom niet ? De Dow zet hogere bodems neer en de olieprijs is pure speculatie. Zijn volle tankers die in havens blijven liggen. Als er een signaal komt zoals afgelopen vrijdag kan er zo 10% van die olieprijs af.
Toen vrijdag het staakt het vuren signaal kwam in Libië zag je de olieprijs met zo'n 3% dalen, maar dat is nu al weer bijna goedgemaakt.
[verwijderd]
0
quote:

Frysk schreef op 22 maart 2011 16:57:

[...]Toen vrijdag het staakt het vuren signaal kwam in Libië zag je de olieprijs met zo'n 3% dalen, maar dat is nu al weer bijna goedgemaakt.
Wat is dit nu weer voor een belachelijke olieprijs ? Ik zou zeggen een Tomahawk op die speculanten. Of overheidscontrole van de oliemarkt. Je ziet wel dat Air France nu op een bodem ligt en alleen nog varieert met de AEX.
[verwijderd]
0
Brent Oil staat nu op 115.75 en AF is maar 8 cent gezakt en die daling valt dus best mee.
31 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 1 apr 2025 17:35
Koers 8,534
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 8,734
Laag 8,474
Volume 1.224.196
Volume gemiddeld 1.997.494
Volume gisteren 1.224.196