De turbulentie op de financiele markten bereikte afgelopen week zijn hoogtepunt. In mijn column, het tennisbal effect, gaf ik al aan dat de markten zouden nastuiteren en dan langzaam tot rust te komen en inderdaad, dit lijkt nu te gebeuren. Toch is de rust die we momenteel zien, relatieve schijn. Ten opzichte van een maand terug is de wereld niet compleet veranderd toen we nog op 340 stonden. En ook is de wereld sinds een week, toen we op 265 stonden, ook niet compleet veranderd. De markten worden dus momenteel gedreven door sentiment. Angst en hebzucht zijn momenteel de drijfveren van de financiele markten.
De handel kan wellicht nog wel wat verder herstellen richting 298 tot 303. Maar, daarna mag de volgende dalingsgolf weer verwacht worden, is mijn visie. De komende periode zullen de markten heftig
blijven reageren op allerlei gebeurtenissen in de eurozone en wereldwijd. Toch zijn wij van mening dat je langzaam maar zeker ook moet instappen in sommige fondsen.
Een voorbeeld hiervan is Air France KLM. Aan het einde van het eerste kwartaal hoorden wij op Schiphol al de eerste geluiden dat met name het vrachtvervoer onder druk stond. Met name de tonnage vanuit Azie richting Schiphol was in een rap tempo aan het terugvallen en kwam op niveaus uit van tijdens de crisis in 2008 en 2009. Als onafhankelijk beursinformatiebedrijf proberen wij overal onze informatie te vergaren. Een beursgenoteerd bedrijf mag uiteraard geen informatie prijsgeven, maar als je contact legt met de toeleveranciersbedrijven kan je natuurlijk wel informatie vergaren.
Nu horen we dat er de laatste weken een behoorlijke stijgende trend zichtbaar is in het vrachtvervoer. Vrachtvliegtuigen die tijdelijk in de woestijn zijn gestald, een vliegtuig daar stallen is goedkoper dan hem op een luchthaven werkloos te laten staan, worden nu weer teruggehaald en ingezet in de vloot. De tonnage loopt fors op, dus dat is een positief teken en tel daarbij op, als we kijken naar de grafiek van Air France KLM, dat we de dieptepunten van 2009 hebben opgezocht en dat wij het aandurven om het aandeel nu gewoon op te pikken. We noteren momenteel rond de 7 euro en hebben voor U een koersdoel op 9 euro.