Vanochtend een artikel in de Pers (overigens ook al wekenlang op CNBC) dat steeds meer luchtvaartmaatschappijën failliet gaan als gevolg van de alsmaar stijgende brandstofprijzen. Nu zijn het nog vooral de prijsvechters die als eerste in de problemen raken. Maar ook grote airliners, zoals AML, moeten inmiddels al vluchten schrappen om de kosten te drukken. Experts die waarschuwden dat uiteindelijk de wereld olieproduktie zou gaan peaken en dat de wereld het vanaf dat moment jaarlijks met minder olie zal moeten doen zijn jarenlang uitgelachen. Nu blijkt dat zij toch gelijk hadden en Peak oil zelfs eerder bereikt blijkt te zijn dan waarin de meest sombere voorspellingen van werd uitgegaan, proberen politici wereldwijd heel voorzichtig om de bevolking voor te bereiden op een toekomst met steeds nijpender brandstofschaarste. Hoe zal Air France-KLM deze turbulente tijden doorkomen? Gaat het hen bijtijds lukken om een konijn uit hun hoge hoed te toveren, zoals bijvoorbeeld vliegen op brandstof gemaakt uit algen, of gaan zij uiteindelijk gewoon failliet. Een leuk topic voor een jarenlange discussie lijkt mij.