Sligro: elf groothandels erbij
Topman Slippens stroopte incognito Edah-winkels af

VAN ONZE REDACTEUREN

VEGHEL - Groothandels- en supermarktconcern Sligro uit het Brabantse Veghel ziet ruimte om het aantal zelfbedieningsgroothandels met een kwart uit te breiden, tot 55. In een gesprek met deze krant zet bestuursvoorzitter Abel Slippens tevens de deur op een kier voor een doorbraak van de eigen supermarktketens Golff of Em-Té naar grote steden in de Randstad.

Sligro sloeg vorig jaar een grote slag met de aankoop van tachtig Edah-winkels. Slippens onthult dat hij voor de acquisitie tweehonderd winkels heeft bekeken, vermomd in een leren jack en met een baard van een paar dagen op de kaken.

Sligro wil de tweede plaats achter Ahold veroveren in de strijd om het Nederlandse 'maagaandeel'. Met supermarkten is het beursgenoteerde bedrijf in het hele land sterk gegroeid, behalve in het gebied tussen Rotterdam en Den Helder. Slippens noemt Noord-Holland 'overbewinkeld'. Te veel concurrenten zijn er sterk aanwezig. 'Alleen Albert Heijn heeft al vijftig winkels in Amsterdam', zegt hij, wijzend in de rode supermarktalmanak. 'Ik zoek niet de gevarenzone.'

Volgens Slippens zijn de winkels van het Veghelse bedrijf gemoedelijker en Bourgondischer dan winkels van Deen of Vomar, die in Noord-Holland actief zijn. De Brabantse manier van zakendoen past volgens de geboren Bosschenaar 'voorlopig nog niet' bij die regio's. Toch zal dat cultuurverschil hem niet tegenhouden, mocht zich een gelegenheid voordoen.

Met de zelfbedieningsgroothandel is Slippens al in de Randstad aanwezig. Via de overname van Ven drong Sligro er goed door. 'In Amsterdam hebben we nu één vestiging, maar wie zegt dat er niet twee bij zouden kunnen? In Den Haag hebben we drie vestigingen en die lopen alle drie heel goed. Net als de twee in Rotterdam.'

Met 43 vestigingen heeft Sligro nu een marktaandeel van 15 à 20%. Slippens: 'Maar ik zeg altijd: 80% is nog zu haben.'

Copyright (c) 2007 Het Financieele Dagblad