*Justin* schreef op 19 april 2017 16:03:
Goed gezegd kuiken. Een anker heeft twee betekenissen. Wetende dat sport dit kwartaal 'contracting' was, vond ik de -12% op consumer producten zo verkeerd nog niet. Dit suggereert dat de pnd krimp afneemt. Op jaarbasis wordt 10% groei in sport verwacht, maar 'back loaded', dus vooral door eind van het jaar. Dus een lichte krimp eerste jaarhelft en 20% groei of in die orde van grootte in de tweede jaarhelft. Dat zal met nieuwe producten te maken hebben vermoed ik. Op jaarbasis wordt voor heel consumer inclusief automotive hardware een krimp van 15-20% verwacht, wat geen afwijking is van eerdere statements.
Al met al is dat niet om over naar huis te schrijven, als je niet elk jaar nieuwe producten lanceert dan kom je in een krimp. Dat is inherent aan een consumentenmarkt. De content en services zijn een mooi tegenwicht daartegen en zorgen nu al voor 70% van de winstgevendheid. Consumer blijft cash opbrengen met horten en stoten (pieken rond productintroducties) en zorgen met hun 30% winstbijdrage nog voor een beetje funding voor de content en services die hoge marges hebben en tot 2020 een geannualiseerde groei van 15% zullen hebben. Spectaculair is het niet, maar solide is het wel. De analogie van het anker.
Bright spot is automotive, met operationele kwartaalomzet van 65 miljoen (!!), een plus van 32%. Grote contracten liggen in het vizier. Het verdienmodel (pricing, data en revenue sharing) rond HD maps is nog onduidelijk; work in progress tussen fabrikanten en kaartenmakers. Hmmm. Automotive klanten spreken wel hun vertrouwen uit in TomTom en hun langetermijn roadmap. Mobileye moesten we daarom van HG niet teveel in lezen. Hij kan dat beter beoordelen dan ik, maar ik ben niet direct overtuigd, het kan ook zijn dat ie het vooral wil downplayen. Er zijn toch grote verschuivingen en samensmeltingen in de industrie gaande en ook chipmakers komen dominant op het toneel. Al snap ik ook dat Goddijn geen glazen bol heeft waar hij even op wrijft, die hebben alleen sommige Iex-ers ;-)