Kuiken schreef op 10 februari 2017 18:44:
Vrij vers van de pers :
Taco Titulaer CFO :" Om te beginnen wat terugkerende rumors uit de wereld helpen : Nee we zijn niet van plan het bedrijf van de beurs te halen. En Nee we lenen geen aandelen uit om short te gaan. "
Hij gaf aan dat het bedrijf steeds minder afhankelijk is van de kastjes, " we haalden in 2016 nog net niet de omslag : 51 % kwam uit hardware , maar software-solutions gaat daar volgend jaar overheen. Consumer wordt kleiner, maar sport blijft groeien, overigens niet met der 53 % van afgelopen jaar. We blijven in sport wel investeren, we willen naar een snellere remplacement-cycle toe en we zijn ervan overtuigd dat we voldoende innovaties in huis hebben om dat voor elkaar we krijgen. Uit het feit dat we blijven groeien in Automotiv blijkt dat we onze kwaliteit op orde hebben. "
Later tijdens de presentatie zou hij zeggen nog steeds een dikke voorsprong op Here te hebben, niet omdat HERE zoveel slechter zou zijn, wel omdat Here niet op vier hoofdpunten , waarop TT zegt te worden afgerekend, even sterk is als TT.
Later zou Taco nog zeggen dat waarden-vergelijkingen tussen de verkoopwaarde van Here (2,5/27 miljard) en de kaartenwaarde van TT niet eenparig te vergelijken zijn omdat ten tijde van de verkoop van Here, Here 80% van de markt had en TT 20.
" In die zin , zei hij , is TT nog steeds een Junior in de markt." Dat TT terrein wint, met Jan en alleman in gesprek is en dat de gesprekken gunstig voor TT lopen, werd omfloerst gezegd, en voortdurend uitgestraald. Iemand op het forum meende een glimlach bij een van de andere vertegenwoordigers van TT te zien, toen de naam Tesla viel, die kleine niet verbergen flikkering in de ogen zag ik ook. De man moest echt moeite doen "niets te laten blijken." ( dit laatste is een subjectieve waarneming van een overigens
goed getraind oog) Taco verwacht : " in 2020 750 miljoen met Automativ en Telematics om te zetten, dat is een mindere omzet dan nu in totaal, maar wel een met een veel hogere marge." Vervolgens werden de trends aangegeven : electrisch rijden, sharing, autonoom driving en later nog eentje die ik ben vergeten. Ruwweg" werd navigatie vroeger gebruikt door de bestuurder, straks wordt'ie gebruikt door de auto." In de ontwikkeling naar ADriving toe ziet TT partijen als Niv. en Mob. Bosch. als leveranciers van componenten, Leidt TT de dans om de software-kant en zijn er naast Bosch een reeks van fabrikanten die de technische uitvering van de software voor hun rekening nemen.Op de dikke dertig top-ingenieurs van de recente Duitse overname zat TT al een tijdje te loeren, ze zijn er blij mee. Dan over de steeds maar weer hoge investeringen die TT doet om op to date te blijven : " (zucht) het is een kip en het ei probleem. Voor hun topmodellen willen
auto fabrikanten state off the art HD kaarten. Ja hoeveel ga je er dan afnemen: Nou 10.0000.... ja daar kunnen we geen 100 miljoen op investeren.... Dus voorlopig brengen we alleen de zeg A1 en A2 in kaart. Voor de volgende auto klasse moeten we opnieuw gaan onderhandelen." Voor de rest vat ik nog even een paar dingen samen: Indruk, bezige baasjes. Software ontwikkelingen op idioot veel terreinen en nivo's. Europees leidend in Telematics, wereldwijd in maps. Op de vraag hoe het nou staat met THE ENDGAME, moest TACO het antwoord schuldig blijven. "Ik was ook op die AVA, IK heb er niks van gehoord."