harrysnel schreef op 4 augustus 2016 11:23:
[...]
Den Drijver reageerde iig wel toen de Mol In LBI stapte:
"Familie de Pont en John de Mol helpen LBi
05 AUGUSTUS 2010 OM 15:01
De nieuwe beursgang van internetbedrijf LBi, waarbij Lost Boys-oprichter Michiel Mol nog goed is voor 13% van de aandelen, heeft €50 miljoen in de kas gebracht. Dit geld is afkomstig van onder andere Cyrte en Janivo. Met de investering kan het bedrijf via overnames een luis in de pels worden van grote gevestigde reclamebureaus, zo verwachten analisten.
LBi heeft €40 miljoen te danken aan drie investeerders, namelijk het investeringsvehikel Janivo van de Familie de Pont (Quote 500 nr. 29, €740 miljoen), Carlyle en Cyrte dat ondermeer namens John de Mol (Quote 500 nr. 11, €1,5 miljard) geld investeert. De overige €10 miljoen verwacht het internetbedrijf de komende dagen op te halen via een claimemissie.
Analist Martijn den Drijver laat aan De Telegraaf weten: ‘Het bedrijf kan een groeispurt gaan maken. Het gaat zich met de groten in de gevestigde orde meten’.
Deze investering van Janivo en Cyrte in het oude bedrijf van de zoon van mede Quote 500-abonnee Jan Mol (Quote 500 nr. 48, €448 miljoen) is niet de eerste keer dat de twee reuzen gezamenlijk optrekken. Eerder stapten ze gebroederlijk zij aan zij in Ordina en TomTom van Harold en Corinne Goddijn (Quote 500 nr. 30, €720 miljoen).
www.quotenet.nl/Nieuws/Familie-de-Pon...De familie De Pont (Janivo) heeft samen met oa de familie Goddijn (=Rinkelberg) het belang dat BAM had in baggeraar Van Oord overgenomen.
www.nu.nl/beurs/2700158/bam-slijt-ein...En natuurlijk:
"TomTom heeft geld nodig om de loodzware schuldenlast te verlichten en wil €430 miljoen kapitaal ophalen door nieuwe aandelen uit te geven. Cyrte Investments (via Flevo Deelnemingen) en Janivo, het investeringsvehikel van de familie De Pont, doen voor €100 miljoen mee. Natuurlijk niet zomaar; ze krijgen een belang van 8%..."
925.nl/archief/2009/06/15/waarom-cyrt...Wat ik hiermee wil aangeven: de partijen Janivo (familie De Pont), de Mol en Goddijn zijn met elkaar verbonden. Den Drijver is een analist die door het volgen van Nederlandse fondsen contacten heeft met dit netwerk. Dat is logisch.
Ander voorbeeld: Botman belegde voor de Mol via Cyrte. Diezelfde Botman belegde eerder ook voor de familie van der Vorm (=HAL). Nu heeft Hal een groot belang in Vopak (een fonds dat Den Drijver ook volgt). De CFO van Vopak, de Kreij, is naar TomTom gegaan en zal het eindspel mede in banen leiden. Den Drijver kent de Kreij al goed van Vopak.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik het wel heel naïef vind om te denken dat dit grote netwerk van investeerders, management en analisten geen rekening zou houden met elkaars belangen. Het is onvermijdelijk in een klein land als Nederland dat de "economische top" elkaar kent. De diverse partijen zijn in het verleden dikwijls met elkaar opgetrokken en als je dan ziet dat deze zich nu rondom TomTom hebben verzameld dan lijkt het mij een inkoppertje om te voorspellen wat er gaat gebeuren: een beurs exit of een instappen van bv HAL. En de rol van een analist daarbij zie ik als het "managen van de gemoedstoestand van de beleggers" middels advies/koersdoel en de focus die er gelegd wordt.