Beperktedijkbewaking schreef op 23 mei 2016 05:53:
[...]
Fleetmatics (FLTX) is als geheel goed winstgevend, ook per aangesloten voertuig. Zeker zo goed als TTT. Dat is vreemd, want FLTX moet de navigatie inhuren van Garmin, die de maps weer heeft van HERE, en hun beetje traffic komt daarnaast mogelijk ook van Inrix(?).
TTT verkrijgt dat alles in-house, dus zou goedkoper moeten kunnen werken. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Hoe zit dat?
Levert TTT veel meer service? Nee, ik denk zelfs dat de standaard service van FLTX meer omvat dan die van TTT.
Worden bij TTT teveel kosten voor maps etc. in rekening gebracht, intern bij TT? Ik denk het niet, volgens het JV van TT worden hun afschrijvingen vooral aan de drie andere bu's toegerekend, nauwelijks aan TTT. (En, voor wie net als ik in een verband tussen defrev en afschrijvingen gelooft: de defrev per vehicle is bij FLTX hoger dan bij TTT).
Er kan maar één echte verklaring zijn: FLTX koopt heel goedkoop in. Ze krijgen hun Garmin-navigatie en (dus) hun HERE-maps vooralsnog voor een prikkie. Zie hier waar HERE (wanhopig?) mee bezig is...En dat maakt een fusie of overname in welke richting dan ook lastig, denk ik. Eerst zullen de onevenwichtigheden in hun inkoopkosten gladgestreken moeten worden. Om nog maar te zwijgen van de mogelijkheid dat HERE hun tarieven bij hen ongevallige ontwikkelingen bij FLTX sterk gaat verhogen...