Salomon Cave schreef op 13 november 2015 14:10:
Nieuws van het Zuidfront, een artikel uit DM van vandaag.
Aandelen in PostNL? Bpost was misschien beter
'Supermanager' John de Mol stapt in postbedrijf met beperkt groeipotentieel
De Nederlandse mediamagnaat John de Mol investeert in het Nederlandse postbedrijf PostNL, nadat hij eerder dit jaar een belang in gps-bouwer TomTom nam. Opmerkelijk, want beide ondernemingen staan sterk onder druk. Maar de miljardair heeft wel een scherpe neus voor zaken, flikt hij het weer dit keer?
John de Mol, die wereldwijd bekend is geworden met de realityshow Big Brother, koopt zich in bij PostNL. Volgens de Nederlandse zakenkrant FD gaat het in eerste instantie om 3 procent, dat later naar 5 procent gaat. Dat zou neerkomen op een totaal van 67 miljoen euro.
Het is op zijn minst een verrassende investering te noemen. Vorige week kelderde het aandeel van PostNL met 20 procent, nadat CEO Herna Verhagen de markt allerminst kon overtuigen met de bedrijfsstrategie. Ook het dividend komt niet meteen terug, nochtans een snoepje om bestaande beleggers tevreden te houden en nieuwe te lokken.
Nog veel te rapen in België
Never catch a falling knife, zult u ervaren beleggers horen zeggen. Maar de gelauwerde televisieproducent ruikt een kans. "Het aandeel staat laag", zegt Marcel Achterberg, analist van beurshuis Bank De Groof Petercam.
"De Mol denkt een koopje te doen." De investering in TomTom, dat door gratis gps-apps als Google Maps wordt uitgedaagd, volgt mogelijk dezelfde logica, het aandeel is volgens analisten immers ondergewaardeerd.
De Mol ziet naar verluidt een grote waarde in het sterk uitgebouwde distributienetwerk van PostNL. In die logica zal de postgroep kunnen profiteren van het succes van onlinewinkelen. Ook in België leveren ze postpakjes aan huis. Het laatste kwartaal zat daar inderdaad een sterke groei, 8,6 procent. Die is broodnodig om de motor weer aan te zwengelen, want de klassieke postbedeling van PostNL moest 11 procent prijsgeven. Ter vergelijking, Bpost zag die markt over dezelfde periode krimpen met 4,7 procent.
Ook over het potentieel van de pakjesmarkt valt wat te zeggen. Iedereen die iets met pakketjes doet duikt in de markt met nieuwe leveringsmodellen: ochtend- of avondleveringen, thuis of op het werk, zaterdag- of zondagbezorging, slimme brievenbussen die pakjes ontvangen wanneer niemand thuis is. "Best moeilijk om dat winstgevend te maken", zegt Achterberg. "Als er niemand thuis is en je moet terugkomen, verlies je als leverancier geld. En er is altijd wel iemand die denkt dat het goedkoper kan, waardoor er uiteindelijk niemand wat aan verdient."
Als De Mol op zoek is naar een groeimarkt, had hij volgens Achterberg zijn geld beter in Bpost kunnen steken. Terwijl e-commerce in Nederland al lang van de grond is gekomen, valt er in België nog veel te rapen. De Global Retail E-Commerce Index ziet in België een groepotentieel van bijna 50 procent, in Nederland ligt het op amper 8 procent.
Opportuniteiten die de markt niet ziet
Weinig winst in een erg concurrentiële markt met weinig groeipotentieel. PostNL is dan wel in België actief, het lijkt een somber vooruitzicht. De Mol lijkt er helemaal over te kijken. "De beurs kijkt naar vandaag, of naar wat er binnen drie maanden gebeurt, maar niet naar de echte lange termijn", zegt beursspecialist Tom Simonts van KBC Securities. "Die langetermijngroei, daar kijkt iemand als De Mol naar."
Supermanagers als De Mol zien de opportuniteit waar de markt het niet ziet, en zeker geen waarde aan geven. "Luc Tack heeft dat ook gedaan met (textielmachineproducent, AF) Picanol en (chemiegroep, AF) Tessenderlo", volgens Simonts. "Als industrieel investeerder heeft hij iets gerealiseerd dat niemand voor mogelijk achtte." In een jaar steeg het aandeel van Picanol met bijna 90 procent. Tessenderlo mocht er 45 procent bijtellen.
Dat De Mol mikt op een belang van 5 procent, kan aangeven dat hij een zitje aan de bestuurstafel wil. Daar kan hij dan de nodige beslissingen nemen om het bedrijf weer op de rails te krijgen. Wil dat zeggen dat hij er met de grove borstel doorgaat? "Niet noodzakelijk", zegt Simonts. "Soms is het al genoeg om wat af te stoffen." Of dat genoeg is om de krimpende markt te slim af te zijn, zullen we dus pas over een jaar of drie weten.