Hik schreef op 22 augustus 2015 11:34:
Laat ik het dan maar positief kritisch noemen. En soms zijn het ook regelrechte vragen omdat ik het niet weet, of twijfels heb en de mening van een ander wil horen.
Doe jezelf ajb niet voor als nieuwkomer. Ik kan nieuwkomers en ingevoerden van elkaar scheiden. Iemand die net nieuw is noemt niet direct gpsbnws en de naam van Cautley. En klaagt ook niet over 'Gordijn' die meer de media zou moeten opzoeken. Dat is niet de taal van newcomers Ik woon in het positivo Tom2 kamp.
We hebben hier geen 'kampen', laat staan dat we er in wonen. Zelfs na afgelopen week.
De correctie is zeer breed en staat los van TomTom. Wanneer heb je ooit Apple meer dan 6% waarde zien verliezen op 1 beursdag. Heb dat zelf nog nooit gezien. Microsoft en Google ook -5%. En andere tech bedrijven ook Mijn zorg voor Tom2 is nog steeds dat zij moeten aantonen dat ze dit jaar meer klanten gaan krijgen voor hun mapping business. Q3 cijfers op 20-10-15 en de verdere outlook zullen hier echt duidelijkheid in moeten gaan brengen.
Dat toont TomTom al aan, want het automotive orderboek wordt minimaal gelijk aan orderboek 2014. Dit betekent dat je tegen een half miljard aan orders praat in 2 jaar, versus huidige omzet van 100 Dit zal toch de noodzakelijke ontwikkelingsgelden moeten opleveren voor de toekomst. Ik ben het met je eens dat ze op dit moment 3D maps aan het produceren zijn mbv de nieuwe mapmaking engine, maar dat betreft 2D en 3D maps voor turn-by-turn navigatie en ADAS/HAD. Ik denk niet dat we mogen concluderen dat ze op dit moment op grote schaal al mapdata voor selfdriving cars aan het produceren zijn.
Dat is hetzelfde, tomtom maakt al maps voor selfdriving cars. Waarom dit feit ontkennen? www.wired.com/2015/07/tomtom-alive-ge... Volgens de laatste conference call streven ze ernaar om voor eind dit jaar pas de main-roads van Duitsland geproduceerd te hebben. En ook Tom2 vraag zich af hoe ze dit allemaal updated moeten houden aangezien er op dit nivo nog geen klanten-probes rondrijden die automatische updates kunnen verzorgen.
Dat is nu juist wat het realtime mapmaking platform kan, het geautomatiseerd interpreteren van data van probes en de sensoren op zefrijdende auto's. Zie dezelfde link Ook in het interview heeft Cautley het over de geschiktheid van het API/NDS georiënteerde platform icm 'in the future more car sensordata'.
De technologie is er en getest met Bosch. Pas als er veel auto's met sensoren op de weg rijden (en niet alleen de test auto's van Bosch) ga je de hoeveelheden data krijgen die uiteindelijk zorgen voor die volledige 'living map', zoals Goddijn het in die link noemt