12 juni 2015, 18:53 uur
Hier of Tomtom?
In een rotonde weg naar het doel
De Duitse automaker dringen op zijn eigen navigatie-bedrijf. Ondertussen, blijkbaar haggled ook Tomtom.
Van Thomas Fromm , Max Hagler
Zonder deze gegevens kunnen de auto's van de toekomst niet rijden op zich: straat breedtes, verkeersborden, hellingen, eenrichtingsverkeer regelgeving, snelheidsbeperkingen. Als een auto is om automatisch te verplaatsen, moet het precies waar en hoe de run weg weten, anders wordt de ingebouwde radar en stereo camera's om hem te helpen niets.
En omdat een dergelijke autonome rijden auto's alleen zijn de grote ding morgen - enkele premium Duitse auto's kan nu bijvoorbeeld in het verkeer -, een spannende race voor deze informatie schat heeft gebroken voor bepaalde tijd. Het is ook een race tussen de VS en Duitsland, tussen de IT-industrie en de klassieke auto-industrie.
De drie autofabrikanten Audi, BMW en Daimler wil dat alle rivaliteit ondanks hun gemeenschappelijke partner op lange termijn, de navigatiedienst Nokia Hier kopen. Wekenlang wordt onderhandeld, nu de druk toeneemt: In een week of twee willen dat je een conclusie te komen, op basis van de industrie. Maar de prijs stijgt, en anderen die geïnteresseerd zijn IT-bedrijven uit de VS, rijdt hem.
Daarom is de Duitse fabrikant voor informatie van de Süddeutsche Zeitung is nu ook in gesprek met de Navigation dienst Tomtom. Een paar weken geleden waarschijnlijk leden van de tweede kamer niveau met vertegenwoordigers van het Nederlandse bedrijf zijn bij elkaar komen. Deze week was naar verluidt in Amsterdam tussen een Duitse arbeidsmarkt delegatie en de Nederlanders hebben een zogenaamde due diligence- gesproken, dus de grondige herziening van de financiële resultaten door potentiële kopers.
TONEN
Het Nederlands kan hebben om alleen dienen als een dreigende scenario van de auto bedrijven
Op verzoek, de wil niemand bevestigen: je geen positie op geruchten of speculaties op de markt te nemen, wordt er gezegd over Tomtom zelfs mogelijk dat het allemaal om tactische manoeuvres .. TomTom moet dienen als bedreigend scenario voor de Duitse fabrikant. Mensen die willen liever gewoon kopen het systeem dat ze toch al hebben geïnstalleerd. En dat wordt geleverd met Audi, BMW en Volkswagen voornamelijk uit Hier. De experimenten dat er ongeveer een compleet zelfrijdende S-klasse - ze zijn alleen mogelijk door de Here data. En niet in het minst omdat een cruciale ontwikkelingsafdeling van Hier in Berlin-Mitte ligt, het hier ontwikkelaars streven vermoedelijk een deal met de Duitsers. In Berlijn geloven ze dat deze combinatie biedt de grootste vrijheid en kansen voor ontwikkeling.
Maar dit verlangen moet samenvallen met de belangen van de moedermaatschappij niet per se: Nokia zal natuurlijk de beste prijs, wil haar verkopen 6.000 medewerkers grote divisie financiën vooral de dure aankoop van Alcatel-Lucent. Met twee miljard euro is de prijs zou moeten beginnen. De Finnen zal nu in gesprek met de taxi service Uber, naar verluidt 2,7 miljard euro heeft geboden. En in de Duitse auto-industrie, zegt iemand: "We hebben het over een bedrag van meer dan drie miljard euro." Waardoor het de bovengrens wordt bereikt, vooral omdat naar verluidt geïnteresseerd zelfs Facebook? Waarschijnlijk niet. Moving On Up. De Finse financiële analisten Inderes Equity Research beoordeling zelfs met 4,4 tot 6,9 miljard euro. Kunnen meespelen met de Duitsers helemaal genaamd buzz - gewoon gezond: drie DAX bedrijven, betekent dit financiële slagkracht. Maar natuurlijk willen zo weinig mogelijk betalen en daarom beweren dat er "voldoende alternatieven". Maar dit is niet zo.
Omdat er in principe twee mogelijkheden, waarvan er evenmin, en hoewel het Amerikaanse Google. Het kan zijn kaarten te hebben, maar werkt op een zelfrijdende karren automatisch en is derhalve in concurrentie met de Duitse fabrikanten. En dan gewoon Tomtom is er nog steeds, de grappige naam bedrijf leek een lange tijd synoniem met navigatie-apparaten; de dominante positie die ze niet hebben doorgezet, maar ze zijn nog steeds vrij technologisch relevant. Apple koopt er data naar iPhone-gebruikers leiden de weg kan. In de Amerikaanse auto-stad Detroit bieden de Nederlanders een paar dagen geleden, tickets voor "Highly Automated Driving (HAD)" aan, dat wil zeggen voor geautomatiseerde rijden. Of ze bieden dergelijke gegevens snel voor haar dan misschien Duitse eigenaren in Wolfsburg, München en Stuttgart, is het waarschijnlijk om te laten zien in een paar weken