pwijsneus schreef op 1 oktober 2014 11:32:
[...]
Ik durf niet te zeggen hoe groot de free float exact is. Maar de eigenaren hebben krap 50% in handen (+/- 111.000.000 aandelen). Dan heb je nog dacht ik ongeveer 15 tot 20% wat in handen is van investeerders.
Dus je houd ongeveer 30 tot 35% free float over.
In theorie is het juist lastiger voor een partij om short te gaan bij een kleine free float. Omdat de effecten door de kleine f.f. groter zijn.
Maar, je weet niet van wie het betreffende hedgefund zijn stukken verkrijgt. Misschien wel van de grootaandeelhouders.
We weten overigens ook helemaal niet of de shortende partijen hun stukken wel dumpen, en coveren op de reguliere markt. Dit kan ook via een zogenaamde "dark pool":
nl.wikipedia.org/wiki/Dark_poolDoorgaans weten deze hedgefundsen allerlei creatieve constructies om te opereren op de markt. De beweegredenen zijn vrijwel altijd speculatief, en hoeven niet per defenitie te betekenen dat ze vertrouwen hebben of niet in een bepaalde onderliggende waarde. Het is voor hun gewoon handel.
TomTom is een kleine midkapper waar geen extreme volumes voorkomen, dus de positie van de hedgefundsen is hoogstwaarschijnlijk genomen uit fundamentele gronden, danwel handelen ze in opdracht van iemand.
Dat laatste geloof ik niet zo in.
Om complottheorieën niet al teveel te voeden zou het lekker zijn als er nieuws komt welke een krachtiger koerseffect heeft dan de shortende hedgefondsen (al dan niet geautomatiseerd) kunnen controleren.
Het enige wat ik wel
HEEL ERG opvallend vind is dat de zus van een werkneemster van TT International in de raad van commissarissen zit van TomTom. Dat ruikt niet, maar meurt aan alle kanten.