Ik ben geen actief forumlid, maar wel een TT volger (en aandeelhouder) en ik kan het niet laten om te probeen eens fundamenteel naar TT te kijken.
Pak 2010 Hjr bericht er eens bij.
Eerst de Topline;
Ik zie toch dat de omzet groeit tov H1-2009. Omzet 630 (581)
Per activiteit;
460 (463) Consumer
84 (37) Automotive
24 (18) Work
63 (63) Licenses
Ik geloof dat de PND handel niet zo dramatisch onderuit gaat als men doet geloven als gevolg van de "gratis" oplossingen, immers marktaandeel groeit en de kwaliteit van het product is goed. Verder helpt de dollar in H2-2010 voor de US PND sales.
De groei zit bij Automotive en Work. Beiden zullen al goed gaan bijdragen in H2 2010.Zie berichten Toyota, Mazda, Fiat in aanvulling van Renault. In H1 2010 was het nog voornamelijk obv Renault.
Ik ga uit van totaal minimaal 10% groei tov 2009; 1,1* 1480 = 1.630 mln sales. Dit wordt eigenlijk al bevestigd in H1 2010.
De kwaliteit van de omzet gaat omhoog door meer service omzet. Vb EBIT marge Work; 7,3 mln/ 24,5 = 30%. Nieuwe business zal de EBIT marge alleen maar doen toenemen.
Marges;
EBIT kwam uit op 66,6 mln ofwel 10,5%, tendens stijgend!
EBIT stijgt voor alle segmenten. Automotive passeert het break even punt in 2010 Q3;
Nett Result; op 36 mln ofwel 0,17 p/aandeel 5,7% in H1 2010.
Ik ga ervan uit dat de netto marge verder kan toenemen door de genomen kosten besparingen, lagere rente en een licht dollar voordeel. Verder heeft de service business een betere marge en staan er nog compensabele verliezen op de balans zodat de belastingdruk laag blijft.
Ik ga zeer voorzicht uit van 6% Netto. 6%*1.630 = 98 mln Netto. 100 mln netto winst is zeker haalbaar, ofwel zo'n 0,46 per aandeel. Diverse analisten zitten boven de 0,60 per aandeel.
NB Garmin zit op zo'n 14% netto resultaat en heeft nauwelijks "service" omzet.
De balans is op orde. 884 mln Goodwill uit het verleden door TA lijkt reeel tov totaal netto resultaat van 100 mln. De "content waarde" is de ruggegraat van TT.
Verder meer dan voldoende cash en een veilige solvabiliteit. 30 Juni was het totale equity 1.068 op een totale balanswaarde van 2.634 ofwel 40%! De pot cash van zo'n 370 mln maakt dat TT niet meer in liquiditeits problemen kan komen. Het is een veilig aandeel.
Men kan inderdaad dividend gaan uitkeren, aandelen inkopen na de emissie van vorig jaar is geen serieuze propositie. Men kan de cash-positie ook aanwenden om de innovatie verder te steunen om de service business extra impulsen te geven.NB Garmin geeft dividend en koopt aandelen terug.
De waardering blijft natuurlijk een heikel punt. Op een koers van 5,50/0,46 zit de KW op 12. Dit is niet over de top en de koersstijging lijkt me meer dan gerechtvaardigd. Totale market cap 5,5 * 220 mln = 1.210 mln.
Dit is een interessante prooi voor een koper. Bij de huidige marktwaarde ontvangt de koper;
Dus feitelijk is de huidige waarde 840 mln, voor bedrijf met een minimale winst van 100 mln per jaar
Stel de 370 mln cash wordt aangewend voor terugkoop aandelen tegen een gemiddeld hogere koers van 6 Euro, dan gaat het aantal aandelen terug met 370/6 bijna 62mln aandelen. Het nieuwe aantal uitstaande aandelen komt dan op 220-62=158mln aandelen.
Er is m.i. geen reden om aan te nemen dat de 100 mln winst hierdoor lager wordt. de winst per aandeel na verrekening van de 370 mln cash is dan 0,63 per aandeel.
Een KW van 12 is niet overdreven voor een innovatief winstgevend bedrijf ofwel 7,60 per aandeel. Op basis hiervan is er m.i. dus nog zo'n 40% opwaarts potentieel.
Met serieuze kopers-interesse achter de horizon,die mogelijk synergiëen kunnen halen door een een overname van TT, is er natuurlijk een extra commerciele waarde.
Een stevige overnemende partij, die zich de eigen kosten van "content" kan besparen heeft al snel een synergie- kostenvoordeel van 100 mln per jaar. Dan gaat het hard. Het synergie voordeel rechtvaardigd dan een prijs van het dubbele van 7,6 ofwel richting 15,- Euro.
Deze laatste passage is natuurlijk arbitrair, maar het mag duidelijk zijn dat ik vasthoud aan mijn aandelen TT. Op korte termijn is een waarde van 7,6 mogelijk en igv kopers, verwacht ik een dikke premie.
Ik hoop dat men niet te snel verkoopt.
Allen
succes