Fastned « Terug naar discussie overzicht

FASTNED 2025

90 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 | Laatste
voda
1
Fastned slaat handen ineen met andere snellaadbedrijven
03-apr-2025 09:11

Voor ontwikkeling van één centraal snellaadnetwerk.

(ABM FN-Dow Jones) Fastned is een samenwerking aangegaan met snellaadbedrijven Atlante, Electra en IONITY voor de creatie van één oplaadnetwerk in Europa. Dit maakte Fastned bekend.

Het oplaadnetwerk waaraan de vier Europese snellaadbedrijven werken onder de naam Spark Alliance moet het reizen en opladen van elektrische auto's makkelijker maken.

De alliantie pakt de belangrijkste uitdagingen aan waar elektrische-rijders vandaag de dag mee te maken hebben, aldus Fastned. "Het vinden van de beste openbare opladers in het doolhof van verschillende aanbieders, apps en prijsstructuren kan overweldigend zijn, en om een oplaadsessie succesvol te voltooien is het vaak vereist om een nieuwe app te downloaden of het invoeren van een nieuwe betaalmethode."

Spark Alliance bezit 1.700 stations in 25 landen met meer dan 11.000 oplaadpunten.

Door: ABM Financial News.
DeZwarteRidder
1
Ik stel om al deze redenen de aanschaf van een elektrische auto zo lang mogelijk uit. Ik kan nu nog rustig, probleemloos en betrouwbaar op één tank diesel van Nederland naar Oostenrijk rijden, zonder last te hebben van vrieskou, laadpaaltekorten en oplaadtijden. Ik veroorzaak daarmee nauwelijks meer CO2-uitstoot dan een even grote maar honderden kilo’s zwaardere elektrische auto op hetzelfde traject, zeker in een winters Duitsland met zoveel bruinkoolcentrales, stilstaande windmolens, ondergesneeuwde zonnepanelen en geen kernenergie.
Stel de aanschaf van een elektrische auto zo lang mogelijk uit

Ik hoop en verwacht dat de geplande EU-verplichting vanaf 2035 voor nieuwe elektrische auto’s al voor 2030 onuitvoerbaar en onbetaalbaar zal blijken. We kunnen in 10 tot 15 jaar in de verste verte niet genoeg windmolens en zonnepanelen bijbouwen. We kunnen in die tijd op geen stukken na genoeg betaalbaar en duurzaam gewonnen lithium, kobalt en koper importeren voor 200 miljoen Europese auto’s. We kunnen nooit tijdig onze bovengrondse en ondergrondse netcapaciteit voldoende uitbreiden.

Er bestaat geen realistisch uitvoeringsplan om de megalomane en destructieve ambities van elektrisch rijden op een duurzame, milieuvriendelijke en menswaardige manier te verwezenlijken.
-------------------------------------------------
Maarten van Andel is chemicus. Hij publiceerde in 2023 Kies Wijzer Klimaat. Praktische gids voor consument en kiezer. Dit verhelderende boek verscheen bij Uitgeverij Blauwburgwal, kost €17,50 en is overal verkrijgbaar, ook in de winkel van Wynia’s Week.
Bonus aanbieding
0
quote:

florida_tower schreef op 2 april 2025 18:56:

Fastned gaat alliantie aan met andere serieuze europese spelers:
www.fastnedcharging.com/hq/nl/leidend...
'Leidende spelers'
'Toonaangevende snellaadbedrijven'

Het dedain voor de echte (prijs) concurrentie (de Lidls etc) spat er van af.
Umi1
3
quote:

DeZwarteRidder schreef op 3 april 2025 09:41:

Ik stel om al deze redenen de aanschaf van een elektrische auto zo lang mogelijk uit. Ik kan nu nog rustig, probleemloos en betrouwbaar op één tank diesel van Nederland naar Oostenrijk rijden, zonder last te hebben van vrieskou, laadpaaltekorten en oplaadtijden. Ik veroorzaak daarmee nauwelijks meer CO2-uitstoot dan een even grote maar honderden kilo’s zwaardere elektrische auto op hetzelfde traject, zeker in een winters Duitsland met zoveel bruinkoolcentrales, stilstaande windmolens, ondergesneeuwde zonnepanelen en geen kernenergie.
Stel de aanschaf van een elektrische auto zo lang mogelijk uit

Ik hoop en verwacht dat de geplande EU-verplichting vanaf 2035 voor nieuwe elektrische auto’s al voor 2030 onuitvoerbaar en onbetaalbaar zal blijken. We kunnen in 10 tot 15 jaar in de verste verte niet genoeg windmolens en zonnepanelen bijbouwen. We kunnen in die tijd op geen stukken na genoeg betaalbaar en duurzaam gewonnen lithium, kobalt en koper importeren voor 200 miljoen Europese auto’s. We kunnen nooit tijdig onze bovengrondse en ondergrondse netcapaciteit voldoende uitbreiden.

Er bestaat geen realistisch uitvoeringsplan om de megalomane en destructieve ambities van elektrisch rijden op een duurzame, milieuvriendelijke en menswaardige manier te verwezenlijken.
-------------------------------------------------
Maarten van Andel is chemicus. Hij publiceerde in 2023 Kies Wijzer Klimaat. Praktische gids voor consument en kiezer. Dit verhelderende boek verscheen bij Uitgeverij Blauwburgwal, kost €17,50 en is overal verkrijgbaar, ook in de winkel van Wynia’s Week.
Ik ben ook chemicus & ik ben het totaal niet eens. Iedereen in de media krijgt tegenwoordig het label 'expert' opgespeld.

Hoeveel % vd bevolking gaat skiën? Hoeveel % van de gereden km's is dat op jaarbasis?
& zelfs op bruinkool is er minder CO2 uitstoot over de levensduur. Daarnaast heeft een modaal gezin 2 auto's. De EV is hier voor verplaatsingen in het binnenland, vooral woon werk & dat maakt 20.000km/jaar. Iedereen kan de berekening voor zichzelf maken.
Het "net-probleem" kan een factor worden, zeker in NL. Maar ook in BE kan dat een probleem worden. Nu dat zien we dan wel.

In de batterijen van tegenwoordig zit zo'n 5à 6x minder Kobalt in dan 10jaar geleden. LFP is Kobaltvrij & ook in NMC kan men Kobalt uitfaseren.
Bonus aanbieding
0
quote:

Umi1 schreef op 5 april 2025 13:44:

[...]

Ik ben ook chemicus & ik ben het totaal niet eens. Iedereen in de media krijgt tegenwoordig het label 'expert' opgespeld.

Hoeveel % vd bevolking gaat skiën? Hoeveel % van de gereden km's is dat op jaarbasis?
& zelfs op bruinkool is er minder CO2 uitstoot over de levensduur. Daarnaast heeft een modaal gezin 2 auto's. De EV is hier voor verplaatsingen in het binnenland, vooral woon werk & dat maakt 20.000km/jaar. Iedereen kan de berekening voor zichzelf maken.
Het "net-probleem" kan een factor worden, zeker in NL. Maar ook in BE kan dat een probleem worden. Nu dat zien we dan wel.

In de batterijen van tegenwoordig zit zo'n 5à 6x minder Kobalt in dan 10jaar geleden. LFP is Kobaltvrij & ook in NMC kan men Kobalt uitfaseren.
Ongeveer 1 miljoen Nederlanders gaan jaarlijks op wintersportvakantie.

Voor wat betreft de toekomst van EVs is Nederland niet relevant of we nou willen skien of niet. Nederland kan inderdaad best (door de overheid gedwongen) over op EVs. De invloed van Nederland op de autoproductie is alleen nihil, onze markt stelt Europees gezien niets voor.
objectief
0
quote:

Bonus aanbieding schreef op 8 april 2025 11:26:

[...]

Voor wat betreft de toekomst van EVs is Nederland niet relevant of we nou willen skien of niet. Nederland kan inderdaad best (door de overheid gedwongen) over op EVs.
De autofabrikanten dwingen Nederland etc. in de EVs, omdat ze daar geld op verdienen.
florida_tower
1
www.nieuwsienw.nl/home_old1717146098/...
In het conceptwetsvoorstel voor de nieuwe aanpak verzorgingsplaatsen langs de Nederlandse snelweg worden tanken, laden en winkelen straks apart geveild. Dus geen laadpalen meer bij het tankstation, en het belangrijkste: de laadaanbieder hoeft niet ook het tanken en de shop te runnen. Gunstig vooruitzicht voor Fastned, Ionity etc. Minder gunstig voor shell en de andere tankstationuitbaters.
Het is nog een wetsvoorstel, het moet nog langs de kamers, maar de richting is positief voor fastned.
Bonus aanbieding
0
quote:

florida_tower schreef op 13 april 2025 21:30:

maar de richting is positief voor fastned.
Concessies zijn een efficiente vorm van belastingheffing en vooral positief voor de overheid. De consument is de dupe, die betaalt langs de snelweg voor alles de hoofdprijs. Het voordeel voor Fastned of wie dan ook zie ik niet. Er kan welliswaar een lokaal monopolie worden verworven maar de prijs daarvoor is meestal erg hoog. Positief voor de hoeveelheid aanbieders langs de snelweg is het dus niet en daarom is het evenmin stimulerend voor het grote goed dat electrisch rijden zou moeten zijn.

Maar misschien zie ik het verkeerd en kun jij uitleggen waarom het wel positief is.
florida_tower
0
quote:

Bonus aanbieding schreef op 14 april 2025 16:06:

[...]

Concessies zijn een efficiente vorm van belastingheffing en vooral positief voor de overheid. De consument is de dupe, die betaalt langs de snelweg voor alles de hoofdprijs. Het voordeel voor Fastned of wie dan ook zie ik niet. Er kan welliswaar een lokaal monopolie worden verworven maar de prijs daarvoor is meestal erg hoog. Positief voor de hoeveelheid aanbieders langs de snelweg is het dus niet en daarom is het evenmin stimulerend voor het grote goed dat electrisch rijden zou moeten zijn.

Maar misschien zie ik het verkeerd en kun jij uitleggen waarom het wel positief is.
We zitten hier in het fastnedtopic op een beursforum, wellicht niet de juiste plek voor kritiek op politiek beleid.

Er was onduidelijkheid of er één aanbieder per verzorgingplaats zou komen of dat de verschillende onderdelen opgeknipt zouden worden. Oa Fastned heeft gelobbyd voor opsplitsing zodat zij kans hadden om mee te dingen. Bij gecombineerde functies had fastned alleen mee kunnen doen als ze ook zelf de winkel en het benzinestation hadden uitgebaat. De laadstationaanbieders hebben dus aan het langste eind getrokkken.
Grote kans dat je straks een verzorgingsplaats tegenkomt met een brandstofstation van shell, een laadstation van fastned en een winkel van albert heijn. In plaats van dat alles door shell of bp wordt aangeboden.
90 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 14 apr 2025 17:35
Koers 18,720
Verschil +0,320 (+1,74%)
Hoog 18,780
Laag 18,420
Volume 8.235
Volume gemiddeld 21.635
Volume gisteren 7.066