Dat nieuwe ijsbedrijf van Unilever, dat lijkt me in de basis een aantrekkelijke propositie, maar je mag er m.i. vanuit gaan dat de resultaten van dat onderdeel de afgelopen jaren heel strak gehouden c.q. geoptimaliseerd zijn. Onderhoudskosten en investeringen in productiefaciliteiten ook geen cent teveel uitgegeven, zou ik denken. Ik koop zelf geen Magnums, dus ik heb er geen gevoel bij of die prijzen de afgelopen jaren exorbitant zijn gestegen (zoals bijvoorbeeld wel het geval is bij de Axe deo), maar het zou me niks verbazen.
Kortom, de winsten van de afgelopen jaren van die ijsdivisie, alsmede de outlook die t.z.t. gegeven zal worden, daar ga ik eens mooi 50% vanaf trekken en dan eens kijken af het wat is. Ergens in 2029 a 2030 zal pas duidelijk zijn hoe de resultaten écht zijn en hoe die zich verder zullen ontwikkelen.
Unilever zelf heb ik niet meer in de portefeuille. Veel te vroeg winst genomen, maar wat mij niet lekker zit is dat zij bezig zijn om food af te stoten (laatst nog Unox en Conimex). Het kan best zijn dat je met de juiste marketing hogere marges kunt maken met wasmiddel en deo, maar daar hoort m.i. ook een ander risico profiel bij. Eten is namelijk net iets belangrijker voor de mens dan lekker ruiken. Daarnaast biedt een product-portefeuille met zowel Food als non-Food ook een betere risicospreiding.
Unilever is voor mij hierdoor van een "heel graag hebben" gegaan naar "wil het alleen hebben voor een aantrekkelijke prijs". Deo en wasmiddel, dan denk ik bijvoorbeeld aan 12x de winst. 36 Euro per aandeel bijvoorbeeld. Kortom, mij op dit moment duidelijk te duur.