OCI « Terug naar discussie overzicht

OCI 2025

190 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | Laatste
BultiesBrothers
0
Hopelijk alles uitkeren, kan ik komende maanden de boel weer beleggen in afgekomen markten...
BultiesBrothers
0
quote:

Lamsrust schreef op 10 maart 2025 13:48:

[...]

Ligt net iets anders. Het enige waar het nog omdraait is wat OCI met het geld gaat doen dat ze nog in kas houden. Deze onzekerheid drukt de koers. De resterende Europese activiteiten (Rotterdam + Geleen) hebben niet meer echt een grote impact op de koers, omdat hun waarde relatief klein is t.o.v. het restant in kas (na afronding Methanex en Blue ammonia deal).
Wat is nu nog het som der delen van alle cash en assets nadat in april de dividend uitkering komt?
Lamsrust
4
Uit mijn posting van 14 november jl. (zie hierna) bereken ik een NAV ultimo 2025 van USD 3,405 mrd, bestaande uit:
(i) methanex aandelen ad USD 450 mln (nu waard plm. USD 370 mln);
(ii) kas ad USD 3,555 mrd;
(iii) schuld ad USD 600 mln.

Op basis van de huidige dollar koers is dat EUR 14.80 per aandeel. Hier keren ze USD 1 mrd van uit, zodat resteert EUR 10.45 per aandeel PLUS de waarde van de OCI Europe assets van plm. EUR 2 per aandeel.

Ik ben er benieuwd wat Sawaris cs van plan zijn met de USD 1.9 mrd netto die ze in kas hebben na de aankomende USD 1 mrd uitkering. Dat zal koersverloop grotendeels bepalen.

De NAV laat zich als volgt berekenen:

Net cash 30.9.2024. USD 1,855
Net Fertiglobe proceeds. USD 3,620
Capital repayment. USD 3,320 -/-
Methanex deal USD 1,600. (incl. 10% participation in Methanex)
Clean Ammonia 2nd tranche USD 470
Clean Ammonia capex USD 750 -/-
EBITDA Q4, 2024 – 2025 PM
Net cash ultimo 2025 USD 3,405

Dit komt overeen met EUR 15 per aandeel plus de waarde van OCI Europe (Rotterdam + Geleen), zodat de totale waarde per aandeel plm. EUR 17 bedraagt.

De executie risico’s laten met name in de afbouw van de Clean Ammonia fabriek, zowel wat betreft kosten als doorlooptijd. In de Methanex deal zie ik weinig risico’s nu de methanol prijzen de wind in de rug hebben. Binnen 12 maanden dus 50% upside op de huidige koers.

Gelet op de reeds ingeprijsde discount denk ik dat shorters dat niet doen vanwege fundamentele redenen, maar omdat ze denken dat de koers stabiel blijft liggen voorlopig. Ze wenden de opbrengsten dan aan om te investeren in aandelen met beoogd zeer korte termijn upside potentieel in een long/short strategie.
Pietje Bell
0
GJF1959
5
AMSTERDAM, 10 March 2025: OCI Global (Euronext: OCI) (“OCI” or the “Company”) today announced a final resolution of the previously disclosed dispute between OCI and its Natgasoline joint venture partner, Proman, over certain shareholder rights in connection with the divestment of OCI’s global methanol business (“OCI Methanol”) to Methanex Corporation (“Methanex”) (TSX: MX) (NASDAQ: MEOH).

After the Delaware Court of Chancery ruled in OCI’s favor on 29 January 2025, Proman filed a notice of appeal to the Delaware Supreme Court on 28 February 2025. On 7 March 2025, however, Proman irrevocably withdrew its appeal and, as a result, the Court of Chancery’s ruling in OCI’s favor is now final.

Pursuant to this successful resolution, OCI’s indirect 50% interest in the Natgasoline joint venture will be included as part of Methanex’s acquisition of OCI Methanol. The transaction has been approved by the boards of directors of both companies and is expected to close in Q2 2025, subject to receipt of certain regulatory approvals and other customary closing conditions.

-Ends-

About OCI Global

Learn more about OCI at www.oci-global.com. You can also follow OCI on LinkedIn.

Contact Details
BultiesBrothers
1
Positie houder Naam van de emittent ISIN Netto Shortpositie Positiedatum
Citadel Advisors LLC OCI N.V. NL0010558797 0.49 10 mrt 2025
Marshall Wace LLP OCI N.V. NL0010558797 1.00 10 mrt 2025
BultiesBrothers
1
Dit nieuws zou je als positief kunnen opmerken wbt in mogelijke interesse in de opslag terminals in Rotterdam welke OCI bezit:

### Wilt u het artikel delen met iemand zonder account? Schenk het artikel en ontvangers kunnen het artikel direct lezen. U vindt deze mogelijkheid onderaan het artikel en in het deelmenu. We vragen u enkel voor persoonlijk gebruik onze content te kopiëren, om geen inbreuk te maken op onze Algemene Voorwaarden. Vraag eventueel naar onze bedrijfslicenties via klanten@fdmediagroep.nl ###

APG en PGGM verkopen Rotterdamse chemieterminal voor €1,6 mrd

Jan BraaksmaPieter Lalkens
In het kort
Pensioenbeleggers APG en PGGM verkopen hun belang in het tankopslagbedrijf LBC.
De Japanse rederij Mitsui OSK Lines betaalt €1,6 mrd voor het Rotterdamse bedrijf.
Het is na de verkoop van ECT aan BlackRock de tweede grote deal in de haven in een week tijd.

Luchtfoto van een tanker die aangemeerd ligt bij LBC in de Rotterdamse haven. Foto: Marco van Middelkoop/ANP
Het Rotterdamse tankopslagbedrijf LBC Tank Terminals komt in Japanse handen. Rederij Mitsui OSK Lines (MOL) betaalt €1,6 mrd voor alle aandelen in het bedrijf. De verkoop betekent dat de kassa rinkelt bij de Nederlandse pensioenbeleggers APG en PGGM, die samen een belang van 65% hebben in LBC.

LBC is actief in de opslag en overslag van vloeibare bulkstoffen, met name voor de chemie. Dat is een terrein waar MOL de komende jaren wil groeien, zo schrijft het bedrijf in een persbericht over de acquisitie. De Japanners hebben de afgelopen jaren al twee in chemie gespecialiseerde scheepvaartbedrijven overgenomen.

‘MOL gebruikt veel havens en terminals, maar bezit daar zelf nog weinig van’, zegt een ingewijde op voorwaarde van anonimiteit. ‘Dat willen ze grootschaliger aanpakken.’ De bron vermoedt dat MOL in de toekomst meer overnames in de opslag en het transport van chemische producten zal doen.

Nieuwe terminals bouwen
Het hoofdkantoor van LBC staat in de Botlek. Het bedrijf heeft terminals in Rotterdam, Antwerpen en de Verenigde Staten. LBC draaide in 2023 een omzet van €236,7 mln, waarop een brutobedrijfsresultaat (ebitda) van €110,7 mln werd behaald. De ingewijde zegt dat de ebitda dit jaar naar verwachting tot meer dan €200 mln stijgt.

Dat komt vooral omdat LBC de afgelopen jaren veel heeft geïnvesteerd in de bouw van nieuwe opslagcapaciteit. Ook heeft het bedrijf vorig jaar een terminal in aanbouw gekocht in Vlissingen, die onder meer geschikt is voor ammoniak en waterstof. Deze locatie moet vanaf eind 2028 operationeel zijn.

De verkoop van LBC hing al even in de lucht. Persbureau Bloomberg schreef vorig jaar dat APG, PGGM en mede-eigenaar Ardian de Australische zakenbank Macquarie hadden ingehuurd om een verkooptraject te begeleiden. Daaruit kwam MOL, dat zich liet bijstaan door zakenbankiers van Nomura, als winnaar naar voren.

Naar verluidt waren verder de Amerikaanse private-equityfirma KKR en een consortium van Zweedse investeringsmaatschappij EQT en het staatsfonds van Abu Dhabi in de race. Ook het Rotterdamse tankopslagbedrijf VTTI toonde interesse.

APG en PGGM stapten in 2012 in bij LBC. Destijds betaalden zij, in samenwerking met Australische pensioenbeleggers, omgerekend €222,2 mln voor een meerderheidsbelang in het bedrijf. De Nederlandse pensioenbeleggers hielden hun belang aan toen de Australiërs in 2017 hun aandelen verkochten aan de Franse private-equityfirma Ardian. Voor die partij begon de tijd te dringen, omdat private equity zijn belangen meestal na vijf tot zeven jaar weer doorverkoopt.

Havens bij Panamakanaal
De infrastructuur rond havens is een gewilde overnameprooi. Vorige week nog betaalde BlackRock miljarden voor het moederbedrijf van de Rotterdamse containerterminal ECT. Die deal kreeg vooral veel publiciteit omdat BlackRock daarmee ook twee havens langs het Panamakanaal kocht. De Amerikaanse president Donald Trump sprak zich meermalen uit tegen wat hij ziet als Chinese invloed op het Panamakanaal, dat hij desnoods met militair ingrijpen ‘terug zou pakken’. BlackRock kocht de havens van het in Hongkong gevestigde CK Hutchison.

Het Nederlandse Koole Terminals, zelf sinds 2015 in handen van de vermogensbeheertak van de Amerikaanse bank J.P.Morgan, kocht de afgelopen jaren zijn Amsterdamse branchegenoot Albion en zijn Rotterdamse evenknie Maastank. Een samenwerkingsverband van oliehandelaar Trafigura en het Australische IFM Investors nam eind 2023 de HES Hartel Tank Terminal over. Die was elf maanden daarvoor failliet gegaan, nadat de bouw van deze terminal ernstige vertraging had opgelopen.

Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1548087/apg-en-pg...
mike65537
1
Parsifal meldt belang in OCI

(ABM FN-Dow Jones) Parsifal Capital Management heeft voor het eerst een belang in OCI gemeld. Dat bleek uit een melding in het kader van de Wet op het financieel toezicht, gedateerd op 10 maart 2025.

Parsifal meldde een kapitaalbelang van 3,12 procent met een dito stemrecht.

Begin februari dit jaar meldde Marble Bar Asset Management ook al een eerste belang in OCI van 3,00 procent en in november 2024 meldde Corvex Management een belang van 3,12 procent.

Wet op het financieel toezicht

De melding valt onder de Wet melding zeggenschap, die sinds 1 januari 2007 onder de overkoepelende Wet op het financieel toezicht valt. Volgens deze wet moeten aandeelhouders met een belang groter dan 3 procent elke wijziging in hun belang melden bij het overschrijden van de volgende drempelwaarden: 3, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50, 60, 75 en 95 procent. Dit geldt zowel bij het opbouwen als het afbouwen van een belang.
190 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 12 mrt 2025 09:56
Koers 11,425
Verschil +0,050 (+0,44%)
Hoog 11,435
Laag 11,340
Volume 39.847
Volume gemiddeld 459.300
Volume gisteren 428.288