TomTom « Terug naar discussie overzicht

Februari 2025 . Stelt Tom Tom nooit teleur in het teleurstellen ?

940 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... 43 44 45 46 47 » | Laatste
TomvH
4
Ballen cijfers, ballen conference call. Wat een amateurstisch zooitje, vooral tijdens het vragen beantwoorden. En maar eromheen lullen met nietszeggende oneliners. Hopen dat de VS diteen beetje omhoog trekt, anders wordt het vandaag day-low en all time low sluiten.
pwijsneus
0
Suggestie om aandelen in te kopen wordt op de agenda gezet, echter staat dit niet op de planning. Blijkbaar heeft de CFO er ook geen vertrouwen in om op deze koersen wat op te rapen?
Wereldbelegger
2
quote:

JustRevisited schreef op 4 februari 2025 13:29:

[...]

Jij zegt dat de pijplijn van 2,5 naar 2,1 gaat. Dat klopt niet, het orderboek gaat van 2,5 naar 2,1.

Begrippen:

Orderboek:
Wat er aan deals reeds gesloten en de totale waarde daarvan. Deze is van 2,5 naar 2,1. Dit is natuurlijk heftig nieuws, zeker als je de hoop had dat tomtom naar de 3 miljard zou gaan kruipen. Bovenstaande betekent dat reeds bestaande orders qua omvang naar beneden zijn bijgesteld. Elke order kent een vaste stukprijs en een variabel volume (door autofabrikanten is die factor verlaagd). Hoe naar ook, dit zegt nog niks over pijplijn.

Pijplijn:
Dat wat er voor de komende 18 maanden aan offerte aanvragen ligt. Waarbij tomtom ook weet uit historie hoeveel procent zij gemiddeld winnen. Hierin gaat het naar tomtom's zeggen goed. We horen daar wel meer over in de call vandaag.
Tjonge Justin,
Het lijkt wel of je net een cursus hebt gedaan?
Ga je voor jezelf beginnen? Of ben je al bezig voor jezelf?
((-;

Ter aanvulling:
De krimp in deals is niet zo maar ingehaald.
Erger nog; de situatie bij de oems is onzeker en zal nog een lange tijd onzeker blijven door een mogelijke handelsoorlog met Trump. Maar nog meer door het gesteggel tussen oems, toeleveranciers en andere belanghebbenden met de EU-politiek. Dat is echt niet in een paar maanden opgelost.
bekeken
0
quote:

JustRevisited schreef op 4 februari 2025 13:29:

[...]

Jij zegt dat de pijplijn van 2,5 naar 2,1 gaat. Dat klopt niet, het orderboek gaat van 2,5 naar 2,1.

Begrippen:

Orderboek:
Wat er aan deals reeds gesloten en de totale waarde daarvan. Deze is van 2,5 naar 2,1. Dit is natuurlijk heftig nieuws, zeker als je de hoop had dat tomtom naar de 3 miljard zou gaan kruipen. Bovenstaande betekent dat reeds bestaande orders qua omvang naar beneden zijn bijgesteld. Elke order kent een vaste stukprijs en een variabel volume (door autofabrikanten is die factor verlaagd). Hoe naar ook, dit zegt nog niks over pijplijn.

Pijplijn:
Dat wat er voor de komende 18 maanden aan offerte aanvragen ligt. Waarbij tomtom ook weet uit historie hoeveel procent zij gemiddeld winnen. Hierin gaat het naar tomtom's zeggen goed. We horen daar wel meer over in de call vandaag.
Mooi omschreven, maar een orderboek bij TomTom is nogal vloeibaar, nl. gebaseerd op schattingen en aannames.
Als we rekening houden met Euro 328 mln aan gerealiseerde omzet in Automotive, dan is er dus in 2024 Euro 728 mln uit het orderboek "verdwenen".
tatje
0
2025 automotive 14% van de backlog a 2,1 miljard Uit de backlog dus

Maar in 2026 41% van de backlog en nieuwe deals

Kan die presentation niet meer vinden.
JustRevisited
0
quote:

bekeken schreef op 4 februari 2025 13:50:

[...]

Mooi omschreven, maar een orderboek bij TomTom is nogal vloeibaar, nl. gebaseerd op schattingen en aannames.
Als we rekening houden met Euro 328 mln aan gerealiseerde omzet in Automotive, dan is er dus in 2024 Euro 728 mln uit het orderboek "verdwenen".
Die rekensom snap ik niet.
JustRevisited
1
Oh de call is al geweest, ik dacht 14:00 uur. Ik ga hem vanavond wel terugluisteren.

Mijn strategie (waarschijnlijk). Ergens tussen nu en Q1 wil ik de stukken kopen. Geen derivaten calls of puts, want timing is veel te lastig nu en je wilt geen tijdwaarde verliezen of mis zitten in de timing. Als je de aandelen koopt kun je ze gewoon op de plank leggen.

Bovenstaande wel afhankelijk van wat er in de call is gezegd. Ik heb 1 minuut meegekregen en Goddijn klonk zoals hij altijd klinkt: weinig inspirerend. Tegelijkertijd is wát gezegd wordt vaak positiever dan de manier waarop.

Ook moet je nu realistisch zijn over orderboek, die is met een grote stap verlaagd en je moet dus eerst nog grote stap vooruit zetten om te komen op het oude niveau. Terwijl je een jaar geleden nog nadacht over: hoeveel hoger zou het nog kunnen. Er komt dus sowieso nog een flinke vertraging in Automotive, zelfs als vanaf nu alles meezit. Ook zie je Enterprise wel groeien, maar het is nog marginaal.

Het is dus geen goed verhaal, tenzij ik wat gemist heb. Dit zeg ik namelijk alleen op basis van de cijfer rapportage, de call moet ik nog horen. Niet schieten als ik morgen of overmorgen iets anders zeg.
Wereldbelegger
3
quote:

TomvH schreef op 4 februari 2025 13:46:

Ballen cijfers, ballen conference call. Wat een amateurstisch zooitje, vooral tijdens het vragen beantwoorden. En maar eromheen lullen met nietszeggende oneliners. Hopen dat de VS diteen beetje omhoog trekt, anders wordt het vandaag day-low en all time low sluiten.
En waarom zou de "VS dit een beetje omhoog trekken"?
Denk je dat Amerikanen geïnteresseerd zijn in een fonds in de derde divisie van Beursplein 5? Met een Marker Cap van pakweg 530 miljoen?
xof
8
quote:

JustRevisited schreef op 4 februari 2025 13:29:

[...]

Jij zegt dat de pijplijn van 2,5 naar 2,1 gaat. Dat klopt niet, het orderboek gaat van 2,5 naar 2,1.

Begrippen:

Orderboek:
Wat er aan deals reeds gesloten en de totale waarde daarvan. Deze is van 2,5 naar 2,1. Dit is natuurlijk heftig nieuws, zeker als je de hoop had dat tomtom naar de 3 miljard zou gaan kruipen. Bovenstaande betekent dat reeds bestaande orders qua omvang naar beneden zijn bijgesteld. Elke order kent een vaste stukprijs en een variabel volume (door autofabrikanten is die factor verlaagd). Hoe naar ook, dit zegt nog niks over pijplijn.

Pijplijn:
Dat wat er voor de komende 18 maanden aan offerte aanvragen ligt. Waarbij tomtom ook weet uit historie hoeveel procent zij gemiddeld winnen. Hierin gaat het naar tomtom's zeggen goed. We horen daar wel meer over in de call vandaag.
Je hebt gelijk, ik bedoel de backlog. Dat maakt het alleen maar erger. Het zijn daadwerkelijk afgesloten contracten die nog id omzet moeten lopen.

Als de realisering van je backlog niet uitkomt, dan zie je dat aankomen. Ik denk dat veel OEMs zich terugtrekken. Automotive is in elkaar ah zakken. Enterprise vlak tot lichte groei.

Zeer slechte EarningsCall. Geen kritische vragen, veel suggestieve bewoordingen en feiten ontwijkend.

Enige nieuwe inzicht GrossMargin 86 tot 89%; lets' settle on 88%

Investeren niet in nieuwe Orbis functionaliteit, maar in robustness en kortere uitrol. Is kennelijk nodig. Mooie demos maar problematische uitrol.

Wat n gehakkel en "I feel" en "I think". Wolligheid ten top.
TomvH
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 4 februari 2025 13:53:

[...]

En waarom zou de "VS dit een beetje omhoog trekken"?
Denk je dat Amerikanen geïnteresseerd zijn in een fonds in de derde divisie van Beursplein 5? Met een Marker Cap van pakweg 530 miljoen?
Nee niet in TomTom, maar als de beurs groen kleurt kan dit ook mee omhoog liften.
Wereldbelegger
0
quote:

JustRevisited schreef op 4 februari 2025 13:52:

Oh de call is al geweest, ik dacht 14:00 uur. Ik ga hem vanavond wel terugluisteren.

Mijn strategie (waarschijnlijk). Ergens tussen nu en Q1 wil ik de stukken kopen. Geen derivaten calls of puts, want timing is veel te lastig nu en je wilt geen tijdwaarde verliezen of mis zitten in de timing. Als je de aandelen koopt kun je ze gewoon op de plank leggen.

Bovenstaande wel afhankelijk van wat er in de call is gezegd. Ik heb 1 minuut meegekregen en Goddijn klonk zoals hij altijd klinkt: weinig inspirerend. Tegelijkertijd is wát gezegd wordt vaak positiever dan de manier waarop.

Ook moet je nu realistisch zijn over orderboek, die is met een grote stap verlaagd en je moet dus eerst nog grote stap vooruit zetten om te komen op het oude niveau. Terwijl je een jaar geleden nog nadacht over: hoeveel hoger zou het nog kunnen. Er komt dus sowieso nog een flinke vertraging in Automotive, zelfs als vanaf nu alles meezit. Ook zie je Enterprise wel groeien, maar het is nog marginaal.

Het is dus geen goed verhaal, tenzij ik wat gemist heb. Dit zeg ik namelijk alleen op basis van de cijfer rapportage, de call moet ik nog horen. Niet schieten als ik morgen of overmorgen iets anders zeg.
Nee, je zegt het nu al heel goed.
Het is m.i. nog maar de vraag of je echte(!) verbeteringen gaat zien begin 2026
Dan moet er mondiaal heel wat gebeuren in de automotive wereld.

2025 wordt het niet.
2026 is m.i. een hersteljaar om terug te komen op het vorige niveau van voor het intrekken van de outlook in augustus.
2027 kan het zo maar eens wat worden.
Wereldbelegger
0
quote:

TomvH schreef op 4 februari 2025 13:55:

[...]

Nee niet in TomTom, maar als de beurs groen kleurt kan dit ook mee omhoog liften.
Ik zie die relatie niet zo.
Ik denk dat koopjesjagers op het vinkentouw zitten om al iets gefarceerd in te slaan.
Hengelaartjes leggen hun schepnetje nog wat dieper in het roodgekleurde water.

Geschreven Call beleggers gaan centjes tellen.
win some...
6
quote:

JustRevisited schreef op 4 februari 2025 13:52:

Oh de call is al geweest, ik dacht 14:00 uur. Ik ga hem vanavond wel terugluisteren.

Mijn strategie (waarschijnlijk). Ergens tussen nu en Q1 wil ik de stukken kopen. Geen derivaten calls of puts, want timing is veel te lastig nu en je wilt geen tijdwaarde verliezen of mis zitten in de timing. Als je de aandelen koopt kun je ze gewoon op de plank leggen.

Bovenstaande wel afhankelijk van wat er in de call is gezegd. Ik heb 1 minuut meegekregen en Goddijn klonk zoals hij altijd klinkt: weinig inspirerend. Tegelijkertijd is wát gezegd wordt vaak positiever dan de manier waarop.

Ook moet je nu realistisch zijn over orderboek, die is met een grote stap verlaagd en je moet dus eerst nog grote stap vooruit zetten om te komen op het oude niveau. Terwijl je een jaar geleden nog nadacht over: hoeveel hoger zou het nog kunnen. Er komt dus sowieso nog een flinke vertraging in Automotive, zelfs als vanaf nu alles meezit. Ook zie je Enterprise wel groeien, maar het is nog marginaal.

Het is dus geen goed verhaal, tenzij ik wat gemist heb. Dit zeg ik namelijk alleen op basis van de cijfer rapportage, de call moet ik nog horen. Niet schieten als ik morgen of overmorgen iets anders zeg.
CC is vrijwel compleet inwisselbaar met cc's van de afgelopen jaren. Veel ehh's en 'feeling good' uitspraken, maar zoals altijd lijkt het doel zich aan het einde van de regenboog te bevinden.

Backlog was in 2018 1,8 miljard, nu 7 jaar later is het 2,1 miljard. Een stijging van 16,7%. Indachtig 25% inflatie, toegenomen product suite, toegenomen take rates en toegenomen marktaandeel sindsdien zou ik dit nogal teleurstellend willen noemen.
bekeken
0
quote:

ASML_Belegger schreef op 4 februari 2025 11:01:

[...]

Verkoop Telematics is toch (uitgekeerd aan de aandeelhouders?)
Dat klopt in mei 2019 is via conversie van 16 bestaande aandelen in 9 nieuwe aandelen € 5,74 per nieuw aandeel uitgekeerd. Dit betekent dat de "founding 4" toen €337,3 miljoen in contanten hebben ontvangen. De huidige free float heeft een waarde van € 273,6 mln (bij een koers van € 4,30)

Als de 4 oprichters een bod van € 5.60 (€ 4,30 + 30%) zouden doen, dan vertegenwoordigd dat een waarde van € 356.3 mln.
bekeken
0
quote:

JustRevisited schreef op 4 februari 2025 13:52:

[...]

Die rekensom snap ik niet.
Normaliter is het verloop van het orderboek:
orderboek jaar 0 plus order intake minus gerealiseerde omzet in jaar 1 = orderboek eind jaar 1

Dus in dit geval:
2.500 - 728 +328 = 2.100
Spoorstudent
3
Vanaf de beursgang is het een eeuwige reis naar het grote niets.
Er zijn een paar mensen erg rijk geworden. Velen hebben geld verloren.
boialvo1978
1
quote:

Gewoonomdathetkan schreef op 4 februari 2025 14:49:

Firma list en bedrog. Naar 0 stampen deze tent
nou nou, als je geld hebt verloren (ik zit er ook in voor een paar honderd euro) is dat nog geen reden zo onbehouwen te reageren op een forum, begrijp je frustratie maar die kun je ook wel wat netter uiten, beledigingen horen niet thuis op een forum, althans dat is mijn mening
TomvH
5
quote:

boialvo1978 schreef op 4 februari 2025 15:00:

[...]
nou nou, als je geld hebt verloren (ik zit er ook in voor een paar honderd euro) is dat nog geen reden zo onbehouwen te reageren op een forum, begrijp je frustratie maar die kun je ook wel wat netter uiten, beledigingen horen niet thuis op een forum, althans dat is mijn mening
Je zit er voor een paar honderd euro. Beste meneer kan er zomaar voor enkele tientallen duizenden of misschien wel honderd duizenden erin zitten. Zijn frustratie is dus te begrijpen, zeker als dit ballentent Q in Q uit gewoon niet presteert en een CEO heeft die er geen zak om geeft. Herna 2.0
940 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... 43 44 45 46 47 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 4 mrt 2025 17:35
Koers 4,498
Verschil -0,090 (-1,96%)
Hoog 4,568
Laag 4,454
Volume 222.759
Volume gemiddeld 326.558
Volume gisteren 131.584